NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#935585
Hej

Fyllde på additiv igår på min v50 2.0d, efter alla bra instruktioner på forumet!

Gick ganska enkelt även om anslutningarna kärvade lite, tror snabbkopplingen på den vinklade kopplingen är lite utsliten, finns det ngn risk för läckage där?

Efter vad jag läst så ska man inte bara nolla additiv nivån i vida utan också aktivera adm pumpen och pumpa fram additiv. Hur gör man det? Är inte "jätte hemma" på vida :)
#935623
chrper skrev:Hej
Efter vad jag läst så ska man inte bara nolla additiv nivån i vida utan också aktivera adm pumpen och pumpa fram additiv. Hur gör man det? Är inte "jätte hemma" på vida :)

Halloj!

Då jag själv fick så bra hjälp här på forumet med samma sak så hjälper jag gärna om jag kan tillbaks.
Min tråd för samma hittar du här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... iv#p902069

Helt korrekt, du ska aktivera pumpen i VIDA under Vehicle Comunication , sen tror jag mig minnas att du ska klicka på tex ESM eller APN så hittar du funktioner under där.

Får för mig att jag fick köra programmen UTAN att nollställa felkoder efter. OM jag nollade kom felen tillbaka, nollade jag inte gick det sen fint.. underligt.
Senast redigerad av 1 MickeBMickeB, redigerad totalt 0 gånger.
#935634
Jo jag har också läst mig till att pga av ngn bugg så får man felkod om man läser av additivnivån så det kanske är därför (?) Men då är det väll bara att strunta i att läsa av nivån och istället reseta nivå och aktivera pumpen?
#935655
chrper skrev:Jo jag har också läst mig till att pga av ngn bugg så får man felkod om man läser av additivnivån så det kanske är därför (?) Men då är det väll bara att strunta i att läsa av nivån och istället reseta nivå och aktivera pumpen?
Så vill jag minnas att jag gjorde ialf.

Har du läst dig till det på fler ställen.. eller är det kanske mitt inlägg om det du läst?
(Intressant att veta)
#936291
Pust...
Nu har jag trasslat hela kvällen utan ngn större succé....

Nollade nivån och pumpade fram additiv men sen får jag två felkoder i adm som bara kommer tillbaka.
Så nu står det service motorsystem erfordras eller ngt liknande i displayen.
har provat flera gånger att både släcka felen och köra om nollningen av additivnivån och pumpen
#936655
chrper skrev:Pust...
Nu har jag trasslat hela kvällen utan ngn större succé....

Nollade nivån och pumpade fram additiv men sen får jag två felkoder i adm som bara kommer tillbaka.
Så nu står det service motorsystem erfordras eller ngt liknande i displayen.
har provat flera gånger att både släcka felen och köra om nollningen av additivnivån och pumpen
Låter exakt så som jag upplevde min kväll i garaget.
Jag körde program i olika sekvenser / ordningar fram och tillbaka tills dess att jag egentligen hade gett upp men så vips så funkade det!


Här hittade jag min gamla tråd och har läst igenom den:
Läs den o se om du känner igen dig.
Finns lite screen shots etc.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=110201

Det här fixade skiten för mig:
Uppdatering:
Kom precis in efter lite labboreing.
Jag resterade påfyllningen igen UTAN att läsa av nivån efteråt och då försvann felkoden och har inte kommit tillbaka ännu.
#1471357
Väcker gammal tråd här. Har precis fyllt additiv och genomfört procedur i ordning efter VIDA. Blir precis samm sak här att felkod kommer upp. Förra gången, för ca 5 000 mil så inträffade samma sak. Då löste sig problemet genom att lyfta kabelskon från minus polen och låta stå strömlös över natten. Fick det tipset från en Volvo ÅF diagnostekniker , och det löste problemet. Har nu gjort likadant och i morron bitti, dvs om cirkus 6,5 tim får vi se om de funkar samma nu.
IMG_20211027_230326.jpg
IMG_20211027_230326.jpg (3.13 MiB) Visad 1012 gånger
#1471378
Neppe.
6.5 tim räckte bevisligen inte.
Röd triangel o Motorsystem service snarast , men remt körmässigt inga symptom
Får testa i kväll med att enbart "nolla" tank level. så kanske felkod ECM-A610 försvinner.
Bilagor
IMG_20211028_071515.jpg
IMG_20211028_071515.jpg (331.45 KiB) Visad 993 gånger

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]