kan ej starta min Volvo V50
Postat: fre 26 dec 2014, 23:08
Jag har för ca 1 dag sedan fått problem att få i gång min Volvo V50 i det kalla vädret på 20 minus grader
Första gången fick jag i gång min Volvo efter ett ex antal startförsök med en annan bil. Efter det så var bilen på en ca 3 timmar för att ladda upp batterierna.
Men i dag så fick jag samma problem i gen.Men denna gång gick det inte att få liv i bilen med starthjälp.
Felsökning påbörjades:
Startmotorn verkar fungera och försöker att starta bilen.
funderade om någon vet hur en ska gör för att undersöka hur batteriet mår.
När man mäta över ett batteri och får en spänning som visar 12 volt, är batteriet ok? eller ska jag samtidigt belasta batteriet för att få en riktigt svar om batteriet kondition? Men då måste jag koppla bort generatorn först, eller? så den inte stör min mätning.Kanske lättare om bilen är avstängd?
om generatorn levererar en spänning som är 0,5-1 volt högre. är det ok? Hur mäter jag den, när den är ansluten till batteriet. Om jag startar bilen och mäter på batteripolerna så antar jag att det är generatorspänningen som jag mäter vid batteripolerna,eller?
Min fundering till felsökning är följande:
Bilen är avstängd och jag mäter på batteriet och får en polspänning på 12- 12.3 volt. då är alla celler i batteriet ok? sedan belastar jag batteriet och polspänningen kvarstår typ. så är batteriet ok? eller?
Sedan slår jag på bilen och belastar batteriet och mäter polspänningen samtidigt. Skulle jag då få en värdet på ca 13 volt. Då vet jag att generatorn laddar ström till batteriet ?
om generatorn och och batteriet är ok, och jag laddar upp bil batteriet med en laddare. Men får fortsättningsvis problem att starta bilen. Då drar bilen tjuvström,eller?
Tjuvström undersöker en lämpligaste med att lägga en universal instrument i serie och ser vad värdet blir,eller? Om den drar mer än standby strömmen så börjar en att plocka säkring efter säkring tills att värdet går ner,eller?
är jag ute på djupt vatten eller är jag inne på rätt felsökningsmetodik.
Första gången fick jag i gång min Volvo efter ett ex antal startförsök med en annan bil. Efter det så var bilen på en ca 3 timmar för att ladda upp batterierna.
Men i dag så fick jag samma problem i gen.Men denna gång gick det inte att få liv i bilen med starthjälp.
Felsökning påbörjades:
Startmotorn verkar fungera och försöker att starta bilen.
funderade om någon vet hur en ska gör för att undersöka hur batteriet mår.
När man mäta över ett batteri och får en spänning som visar 12 volt, är batteriet ok? eller ska jag samtidigt belasta batteriet för att få en riktigt svar om batteriet kondition? Men då måste jag koppla bort generatorn först, eller? så den inte stör min mätning.Kanske lättare om bilen är avstängd?
om generatorn levererar en spänning som är 0,5-1 volt högre. är det ok? Hur mäter jag den, när den är ansluten till batteriet. Om jag startar bilen och mäter på batteripolerna så antar jag att det är generatorspänningen som jag mäter vid batteripolerna,eller?
Min fundering till felsökning är följande:
Bilen är avstängd och jag mäter på batteriet och får en polspänning på 12- 12.3 volt. då är alla celler i batteriet ok? sedan belastar jag batteriet och polspänningen kvarstår typ. så är batteriet ok? eller?
Sedan slår jag på bilen och belastar batteriet och mäter polspänningen samtidigt. Skulle jag då få en värdet på ca 13 volt. Då vet jag att generatorn laddar ström till batteriet ?
om generatorn och och batteriet är ok, och jag laddar upp bil batteriet med en laddare. Men får fortsättningsvis problem att starta bilen. Då drar bilen tjuvström,eller?
Tjuvström undersöker en lämpligaste med att lägga en universal instrument i serie och ser vad värdet blir,eller? Om den drar mer än standby strömmen så börjar en att plocka säkring efter säkring tills att värdet går ner,eller?
är jag ute på djupt vatten eller är jag inne på rätt felsökningsmetodik.