Sida 1 av 1
Strålkastarspolning
Postat: tor 25 dec 2014, 05:48
av thewhitecar
Går det i menyer eller på annatsätt slå av strålkastarspolningen,
Provat slå ljusställaren på 0-men det spolar fortf.
Saltning är ledordet efter de större vägarna norrut -och dunkvis med spolarvätska åtgår .
Dagtid behöver det kanske inte rengöras strålkastare hela tiden !tycker jag
V50 1,6 e dießel -2010
Re: Strålkastarspolning
Postat: tor 25 dec 2014, 10:16
av SvenB
Nej du kan inte stänga av strålkastarspolningen helt om du har xenon. Däremot spolar det mer sällan om du kör i läge 0 på ljusvredet. Det framgår ganska bra om du läser instruktionsboken. Ett alternativ är ju att ta ur säkringen. :)
Re: Strålkastarspolning
Postat: tor 25 dec 2014, 10:42
av P210
Helt riktigt, var femte gång om du vrider över till ljusläge "0" innan spolning.
Högtrycksspolning av strålkastare*
Högtrycksspolning av strålkastarna konsumerar stora mängder spolarvätska. För att spara vätska spolas strålkastarna enligt följande:
Halvljus inkopplat med vredet i belysningspanelen:
Strålkastarna spolas första gången vindrutorna spolas. Därefter vid var femte vindrutespolning så länge dessa sker inom tiominutersintervall. Vid längre intervall spolas strålkastarna varje gång.
Parkerings-/positionsljus inkopplat med vredet i belysningspanelen:
• Dual Xenon-strålkastarna spolas endast var femte spolning oavsett tid som förflutit.
• Halogenstrålkastarna spolas inte.
Vredet i belysningspanelen i läge 0:
• Dual Xenon-strålkastarna spolas endast
var femte spolning oavsett tid som förflutit.
• Halogenstrålkastarna spolas inte.
Ett annat sätt är att "dutta" snabbt på spaken, 3-4 korta snabba tryck på under sekunden, bara så att det kommer upp lite spolarvätska på rutan - då hinner inte strålkastarspolningen vakna!
Re: Strålkastarspolning
Postat: tor 25 dec 2014, 10:59
av Perra83
Ja "duttar" , inte alltid det behövs någon längre spolning för att få rent.