Felkod ECM-2600 Bränsletryckgivare-För hög signal
Postat: fre 19 dec 2014, 12:11
Hej
Ovanstående felkod fanns lagrad många gånger och det förstår jag för motorlampan har tänds och släckts under hela hösten, Den har mest varit släckt men tänds igen och det indikerar ju ,tror jag att det finns något kvarstående fel som sammanhänger med bränsletrycksgivaren.
Enligt Volvos rapport kan felet bero på :
!. kontaktresistans,oxidation eller glappkontakt i kontaktstycken
Vi har sprayat kontaktstycket vid bränsletryckgivare, verkar inte ha någon effekt. Var sitter anslutningen och kontaktstycket på andra sidan av
kabelhärvan? Fråga 1 Någon som vet det?
2.Signalledning kortslutning till spänning. Fråga 2 Var och hur kan man kolla det?
3.Avbrott på signalledning. Fråga 3 Hur man kolla det?
4.Skadad bränsletryckgivare. Fråga 4. Är den svår att byta, vad kostar en sådan, kan de finnas på någon bilskrot?
Bilen går utan problem och det märks ingen skillnad när lampan är släckt eller tänd. Det gör att jag undrar om det verkligen kan vara ett mekaniskt fel , annars borde väl bilen gå ojämnt, vara svårstartad eller svag? Nu står det förstås att ersättningsvärdet sätter bränsletrycket konstant och styrsignalen till bränslepumpens styrenhet sätts till ett beräknat värde.
Det finns en hel lista på felsymptom som kan uppstå med detta fel, som dålig kraft , ojämn gång, svårstartad eller startar inte alla , mm
Inget av det har jag i denna bil som är en Volvo S40N- 2,4 i -2004. Den har gått ca 9500 mil
Tacksam för synpunkter , kommentarer och gärna direkta svar på mina frågor ovan
ULf
Ovanstående felkod fanns lagrad många gånger och det förstår jag för motorlampan har tänds och släckts under hela hösten, Den har mest varit släckt men tänds igen och det indikerar ju ,tror jag att det finns något kvarstående fel som sammanhänger med bränsletrycksgivaren.
Enligt Volvos rapport kan felet bero på :
!. kontaktresistans,oxidation eller glappkontakt i kontaktstycken
Vi har sprayat kontaktstycket vid bränsletryckgivare, verkar inte ha någon effekt. Var sitter anslutningen och kontaktstycket på andra sidan av
kabelhärvan? Fråga 1 Någon som vet det?
2.Signalledning kortslutning till spänning. Fråga 2 Var och hur kan man kolla det?
3.Avbrott på signalledning. Fråga 3 Hur man kolla det?
4.Skadad bränsletryckgivare. Fråga 4. Är den svår att byta, vad kostar en sådan, kan de finnas på någon bilskrot?
Bilen går utan problem och det märks ingen skillnad när lampan är släckt eller tänd. Det gör att jag undrar om det verkligen kan vara ett mekaniskt fel , annars borde väl bilen gå ojämnt, vara svårstartad eller svag? Nu står det förstås att ersättningsvärdet sätter bränsletrycket konstant och styrsignalen till bränslepumpens styrenhet sätts till ett beräknat värde.
Det finns en hel lista på felsymptom som kan uppstå med detta fel, som dålig kraft , ojämn gång, svårstartad eller startar inte alla , mm
Inget av det har jag i denna bil som är en Volvo S40N- 2,4 i -2004. Den har gått ca 9500 mil
Tacksam för synpunkter , kommentarer och gärna direkta svar på mina frågor ovan
ULf