Sida 1 av 1
V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: sön 30 nov 2014, 17:36
av BeyondEvil
Har idag det "vanliga" draget men skulle vilja byta till ett delbart dito.
Innebär det att man måste byta allt (inkl. el-biten) eller har de två dragen delar gemensamt?
Re: V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: sön 30 nov 2014, 18:25
av P210
Skilj på el o mekanik, kabeln fram till/och kopplingsdosan är ju en separat "enhet" som i värsta fall är dragen genom en plåtbit på ditt gamla drag, annars har den inte mycket med själva kroken att göra..
I värsta fall får du väl en ny dosa och byter då hela kabeln fram till TRM (kopplingsdosan i skuffen).
Ska man byta mellan 7-pol och 13-pol blir det värre, då ska du ha ny mjukvara till TRM också.
Re: V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: sön 30 nov 2014, 18:28
av BeyondEvil
P210 skrev:Borde med all sannolikhet kunna behålla elbiten så länge du inte skiftan mellan 7pol och 13pol, oavsett märke på draget du väljer, enda som skiljer är väl var eldosan sitter! I värsta fall får du väl byta kabeln fram till kopplingsdosan i skuffen.
Ja, kikar man på draget så ser det ut att vara tre delar. En del som sitter i balken på bilen, själva kul-delen som i sin tur sitter i delen som sitter i balken och till sist elen.
Min förhoppning är att bara behöva byta "kul-delen".
"oavsett märke" Vilka märken/alternativ finns det?
Re: V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: sön 30 nov 2014, 18:43
av P210
Min förhoppning är att bara behöva byta "kul-delen".
Räkna inte med det, du får byta hela balken/upphängningen!
Själva "delningen" är en rätt komplex historia som inte finns på en balk till en fast krok!
Fast drag
Delbart
"oavsett märke" Vilka märken/alternativ finns det?
Lika många som det finns märken;
Volvo (som handlar av någon av följande leverantörer:) Westfalia, Thule/Brink, Bosal, TowTrust, Monoflex, GDW, Witter, Aragon....
Re: V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: sön 30 nov 2014, 18:49
av BeyondEvil
P210 skrev:Min förhoppning är att bara behöva byta "kul-delen".
Räkna inte med det, du får byta hela balken/upphängningen!
Själva "delningen" är en rätt komplex historia som inte finns på en balk till en fast krok!
Lika många som det finns märken;
Volvo (som handlar av någon av följande leverantörer:) Westfalia, Thule/Brink, Bosal, TowTrust, Monoflex, GDW, Witter, Aragon....
Ok, får fota kroken och forska lite mer i det här. För den kroken som sitter där nu har inget gemensamt med den på bilden.
Det är en kombi, om det har betydelse.
Så här ser den jag har ut:
Och den delbara:
Där ser det ut som att jag även kommer behöva byta el-kontakten.
Här är ett exempel på vad jag tänkte mig:
http://www.enganchesaragon.com/Inst/D30200.pdf
Dvs, det är bara "kul-delen"/svanhalsen som skiljer.
Dessa är till V50 och påminner väldigt mycket om den jag har.
Re: V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: sön 30 nov 2014, 19:15
av P210
Dosan behöver du
inte byta. det är samma dosa på dina två bilder, den ena sitter lite längre in bara.
De röda pilarna visar de olika plåtkonsolerna för dosan, de har bägge en slits så att du kan skruva bort dosan med sladden kvar!
Lossa dosan och vik undan den, lossa sedan din befintliga krok, köp sedan ett delbart drag utan elsats av valfritt fabrikat!
Glöm ej registreringsbesiktiga sedan!
Re: V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: sön 30 nov 2014, 19:49
av BeyondEvil
P210 skrev:Dosan behöver du inte byta. det är samma dosa på dina två bilder, den ena sitter lite längre in bara.
De röda pilarna visar de olika plåtkonsolerna för dosan, de har bägge en slits så att du kan skruva bort dosan med sladden kvar!
Lossa dosan och vik undan den, lossa sedan din befintliga krok, köp sedan ett delbart drag utan elsats av valfritt fabrikat!
Glöm ej registreringsbesiktiga sedan!
Ah, jag förstår. Ok, smart med slitsen!
Reg-besiktning gällande drag är väl slopad? Speciellt som jag redan har drag idag. Eller?
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/
Re: V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: mån 01 dec 2014, 10:38
av P210
Verkar lite luddigt, bäst att höra med bilprovningen, som jag förstått det så gäller det endast vid
nymontering från återförsäljare eller fabrik.
Det här ligger fortfarande kvar på bilprovningens hemsida.
Registreringsbesiktning - Ändrat registrerat fordon
*Registreringsbesiktning, ändrat registrerat fordon – mindre enstaka ändring*.
Exempel på detta är montering/ändring/demontering av kopplingsanordning (dragkrok), dubbelkommando, larmanordning, taxiutrustning, handmanövrerat gas- och bromsreglage.
De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR).
I samband med demontering behöver man inte registreringsbesikta fordonet under förutsättning att uppgifterna om draganordning inte finns i VTR. Finns det uppgifter noterade i VTR om kula eller demonterbar kula och man har plockat bort kulan så ska fordonet registreringsbesiktas.
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/T ... 013_54.pdf
2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen
2. medför att fordonets registrerade uppgifter ska ändras.
kolla om det står noterat uppgifter om fast/delbart drag i ditt regbevis - står det inget måste det vara grönt!
Re: V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: mån 01 dec 2014, 10:51
av BeyondEvil
P210 skrev:Verkar lite luddigt, bäst att höra med bilprovningen, som jag förstått det så gäller det endast vid nymontering från återförsäljare eller fabrik.
kolla om det står noterat uppgifter om fast/delbart drag i ditt regbevis - står det inget måste det vara grönt!
Ok, intressant.
På transportstyrelsen kan jag, på bilen, hitta följande:
"Kopplingsanordning : KULA"
Alltså inget om huruvida den är fast eller demonterbar.
Och i mitt fysiska regbevis, under punkten (D.11) Koppling, typ så är det blankt.
Tolkar det som att det är fritt fram att byta. :D
Re: V50 T5 AWD -07 byta till delbart drag
Postat: mån 15 dec 2014, 08:50
av BeyondEvil
P210 skrev:Min förhoppning är att bara behöva byta "kul-delen".
Räkna inte med det, du får byta hela balken/upphängningen!
Själva "delningen" är en rätt komplex historia som inte finns på en balk till en fast krok!
*snip*
Skam den som ger sig.
Som jag trodde så delar det fasta och delbara draget alla monteringsdetaljer förutom själva krok-"delen" (röda pilar i sprängsskisserna).
Hade sån tur att jag hittade en kille som sålde ett nytt komplett delbart för 1500:-
Min förhoppning är att jag kan sälja det fasta för 1000:-
Det är ungefär vad skrotarna tar, och då är bara krokdelen på min begagnad.
Då har uppgraderingen endast kostat mig 500:- (plus 230:- för den bredare/större kåpan).
Vad besiktningen säger får vi se om ett år. :)