Sida 1 av 4

C30 - Fel på Xenon konstant helljus

Postat: mån 24 nov 2014, 11:50
av RödC30
Hejsan alla, behöver hjälp.

Min C30 2.0D MY08 har ett stort problem.
Avbländningen fungerar inte - jag har konstant heljjus.
Spaken i bilen känns och låter som vanligt, symbolen i instrumentbrädan uppför sig som man förväntar.
Men Xenonljusen och heljus-lamporna lyser så fort jag inte ställer ljus-omkopplaren i parkeringsläge.

Någon som varit med om detta?
Och till sist - var sitter reläet? ( 2/63 - R8)
Tacksam för alla tankar kring detta.

Nu kör jag alltså omkring med parkeringsljus och dimljus :/

Re: C30 - Fel på Xenon konstant heljus

Postat: mån 24 nov 2014, 12:37
av P210
Har du BI-XEON är skillnaden mellan hel- och halvljus bara en kuliss som åker upp och ned, lampan/reflektorn är samma. Låter som kulissen har fastnat, men på bägge lyktorna samtidigt? låter mer som fel på styrelektroniken?

Re: C30 - Fel på Xenon konstant heljus

Postat: mån 24 nov 2014, 12:45
av RödC30
P210 skrev:Har du BI-XEON är skillnaden mellan hel- och halvljus bara en kuliss som åker upp och ned, lampan/reflektorn är samma. Låter som kulissen har fastnat, men på bägge lyktorna samtidigt? låter mer som fel på styrelektroniken?
Jepp det är BI-XEON. Men nej tyvärr är det inte så. Dels därför att de separata helljusen också är på, samt att BI-XEON ljusen startar i avbländat läge, när man stoppar in nyckeln, för att direkt (0.1s ?) gå över till heljus.

Re: C30 - Fel på Xenon konstant heljus

Postat: mån 24 nov 2014, 13:01
av dieselputte
Tror också på fel i styrenheten. Reläet kan inte ha hängt sig för då skulle halogenlamporna alltid lysa eftersom det inte finns något annat relä mellan batteri och detta relä som bryter bort spänningen helt från batteriet när tändningen slås av.

Prova att rycka batterikabeln i några minuter. Har du tur så återställs allt.

Re: C30 - Fel på Xenon konstant heljus

Postat: mån 24 nov 2014, 13:16
av RödC30
dieselputte skrev: Reläet kan inte ha hängt sig för då skulle halogenlamporna alltid lysa....
Sorry... Jag glömde skriva det - Jag har plockat ur halogenlamporna, av ovan angivna anledning. (Ledsen för ofullständig beskrivning)

Så frågan kvarstår.... Var sitter det där jämras reläet? Någon som vet?

Re: C30 - Fel på Xenon konstant heljus

Postat: mån 24 nov 2014, 13:35
av dieselputte
Sitter en elektroniklåda på vänster sida (framför batteriet) om du tar av locket på denna så bör det finnas en layout ritning i locket.

Jag har aldrig behövt öppna den själv så jag vet inte hur det ser ut. Helljusreläet borde iaf sitta där.

Re: C30 - Fel på Xenon konstant heljus

Postat: mån 24 nov 2014, 21:12
av Tim
Du har inte stoppat i diod lampor någonstans?

Re: C30 - Fel på Xenon konstant heljus

Postat: mån 24 nov 2014, 22:40
av RödC30
Tim skrev:Du har inte stoppat i diod lampor någonstans?
Nej, inget på bilen har ändrats i samband med att helljuset började strula.
Däremot så var helljuset lite "fladdrigt" i samband med att man slog på det, några gånger
innan det blev konstant helljust. Detta får mig att tro att det kan vara styrelektroniken eller
ännu troligare, reläet som "bränt ihop" sina tungor. Men det är bara gissningar.

Re: C30 - Fel på Xenon konstant helljus

Postat: mån 24 nov 2014, 23:11
av RödC30
Men helvete! Nån djävel på Volvo borde få en CEM uppsparkad där bak.
Nu vet jag var reläet sitter. :cry: :evil:
Fastlött i boxen under handskfacket... gahhhh
c30_CEM.jpg
c30_CEM.jpg (234.94 KiB) Visad 582 gånger
Volvo_R8_CEM.PNG
Volvo_R8_CEM.PNG (53.32 KiB) Visad 574 gånger

Re: C30 - Fel på Xenon konstant helljus

Postat: tis 25 nov 2014, 08:05
av dieselputte
Hmm, det var ju verkligen en logisk placering, nästa gång sätter konstruktörerna säkert helljusreläet i reservhjulsbaljan :roll:

Hoppas det går lätt att sära på skyddshöljet , se sedan till att ha ESD band på dig och att kortet ligger på en ESD duk när du löder. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... tta-p98542

Vet inte hur pass viktigt det är, men jag kopplar alltid bort batteriet när jag skall göra några som helst ingrepp i det elektriska på bilen. Spänningen ligger väl alltid på i CEM , så har du otur kan det bli några följdfel om batteriet inte kopplats bort.


Att det "fladdrat" tyder förhoppningsvis på brända relätungor, så det har troligen bränt fast.