Sida 1 av 2

V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 12:36
av TreVolvos
Jag har upptäckt en (mindre) lustig egenhet hos klimatanläggningen i vår V50. Den ställer in kupévärmen fint efter start men efter 30-35 minuters körning så börjar temperaturen falla märkbart i kupén. Det sker ingen höjning även om jag justerar upp temperaturen 4-5 grader. Först om jag vrider på max (HI) och sedan tillbaka till normal temperatur sker en reglering. Det här upprepas sedan med ca 30 minuters intervaller.

Någon mer som har/har haft samma erfarenhet och kanske hittat en lösning?

Re: V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 13:30
av StringerBell
Vad är det för temperatur utanför när du upplever detta? På vintern, när det är temperaturer då dieselvärmaren hjälper till att få upp motortemperaturen (dvs. under 5-6 gr plus), blir det oftast väldigt varmt i början som sedan avtar när motorn är varm.

Re: V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 13:41
av Dede
Jag har samma på både V50 och V70. I V70 brukar det hjälpa att rengöra sensorn som sitter i ACC-panelen.
Vet inte om V50 har någon liknande sensor som kan strula.

Re: V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 15:52
av TreVolvos
Temperaturen ute har varit mellan någon plusgrad och kanske 10+. Det är ett markant "kallras" som inträffar - blir nog 4-5 grader kallare i bilen på några minuter (oförändrad yttertemperatur) - och som sagt, ingen reaktion när jag höjer temperaturinställningen (innan "HI" nås).

Sensorn kan vara en kandidat, tack för tipset! Ska se om jag hittar den och dammsuga lite försiktigt.

Re: V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 16:32
av TreVolvos
Hittade sensorn, den sitter på baksidan av kontrollpanelen, långt ner. Gav den en omgång med dammsugaren :P
I morgon lär jag märka om det hjälpte då det blir en sväng på 100 mil.

Re: V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 17:58
av timebandit
En kontrollfråga... Yttertempearaturmätaren krånglar inte? Visar den fel så påverkar detta också hela AC anläggningen.

Re: V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 19:38
av TreVolvos
timebandit skrev:En kontrollfråga... Yttertempearaturmätaren krånglar inte? Visar den fel så påverkar detta också hela AC anläggningen.
Den fungerar som den ska. Men tack för frågan!

Kunde inte hålla mig utan tog en sväng i en halvtimme redan ikväll. Möjligen höll sig temperaturen bättre än innan - får se efter imorgon. Det ser ju inte ut att vara alltför svårt att byta sensor. Någon som vet om man behöver kalibrera efter byte?

Re: V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 19:46
av timebandit
TreVolvos skrev:
timebandit skrev:En kontrollfråga... Yttertempearaturmätaren krånglar inte? Visar den fel så påverkar detta också hela AC anläggningen.
Den fungerar som den ska. Men tack för frågan!

Kunde inte hålla mig utan tog en sväng i en halvtimme redan ikväll. Möjligen höll sig temperaturen bättre än innan - får se efter imorgon. Det ser ju inte ut att vara alltför svårt att byta sensor. Någon som vet om man behöver kalibrera efter byte?
Bra :)

Inte en aning men kan göra en snabbkoll i VIDA strax. Är den den som sitter bakom knappsatsen typ?

Vore intressant att få reda på om du har några felkoder faktiskt :)

Edit: Om det var den så Nej, inget behöver kalibreras eller dyligt. Den lossas enkelt med dess "hakar" bara :D

Re: V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 19:54
av timebandit
Så här säger infon om felkod på den givaren:
871: CCM-0004 Kupétemperaturgivare. För hög signal/signal saknas
Skriv ut

Felkodsinformation CCM-0004

J8703901 Villkor
Om styrenhet klimatanläggning (CCM) detekterar avbrott på signalen mellan styrenhet klimatanläggning (CCM) och kupétemperaturgivaren, eller att signalen är kortsluten till spänning, sätts felkoden.
Styrenhet klimatanläggning (CCM) använder signalen för reglering av kupétemperaturen.
Felkoden är detekterbar vid nyckelläge 1 och 2 (ej nyckelläge 3).
Felkoden är endast diagnostiserbar för styrenhet klimatanläggning (CCM) i ECC-utförande.

Ersättningsvärde
Styrenheten antar ett ersättningsvärde motsvarande 25 °C.
Normalvärde är kupétemperatur.
Felorsak
Signalen mellan kupétemperaturgivaren och styrenhet klimatanläggning (CCM) kortsluten till spänning.
Avbrott på signalen mellan kupétemperaturgivaren och styrenhet klimatanläggning (CCM).
Kontaktresistans, oxidation eller glappkontakt i kontaktstycken.
Kupétemperaturgivaren fungerar inte.

Felsymptom
Kupétemperaturen motsvaras inte av inställt läge


871: CCM-0005 Kupétemperaturgivare. För låg signal
Skriv ut

Felkodsinformation CCM-0005

J8703901 Villkor
Om styrenhet klimatanläggning (CCM) detekterar att signalen mellan styrenhet klimatanläggning (CCM) och kupétemperaturgivaren är kortsluten till jord sätts felkoden.
Styrenhet klimatanläggning (CCM) använder signalen för reglering av kupétemperaturen.
Felkoden är detekterbar vid nyckelläge 1 och 2 (ej nyckelläge 3).
Felkoden är endast diagnostiserbar för styrenhet klimatanläggning (CCM) i ECC-utförande.

Ersättningsvärde
Styrenheten antar ett ersättningsvärde motsvarande 25 °C.
Normalvärde är kupétemperatur.
Felorsak
Signalen mellan kupétemperaturgivaren och styrenhet klimatanläggning (CCM) kortsluten till jord.
Kupétemperaturgivaren fungerar inte.

Felsymptom
Kupétemperaturen motsvaras inte av inställt läge.


Edit:

Testa stäng det mittersta luftspjället, för det kommer alltid typ kalluft eller vad det heter där. Vid högre värme/komfort eller vad det står i Manualen så skall den stängas :D Något sådant iaf......

Re: V50 klimatanläggning

Postat: tis 18 nov 2014, 19:59
av timebandit
Kan vara detta också....

871: CCM-0008 Fläktmotor kupétemperaturgivare. För låg signal
Skriv ut

Felkodsinformation CCM-0008

J8703901 Villkor
Om styrenhet klimatanläggning (CCM) detekterar att ledningen för spänningsmatning mellan fläkten för kupétemperaturgivaren och styrenheten är kortsluten till jord sätts felkoden.
Fläktens funktion är att förse kupétemperaturgivaren med luft från kupén för att förhindra att givarens mätvärde blir påverkat av värme från omgivande elektronik.
Felkoden är detekterbar vid vid nyckelläge 1 och 2 (ej nyckelläge 3).
Felkoden är endast diagnostiserbar för styrenhet klimatanläggning (CCM) i ECC-utförande.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Ledningen för spänningsmatning mellan styrenhet klimatanläggning (CCM) och fläkten för kupétemperaturgivaren är kortsluten till jord.
Fläkten för kupétemperaturgivaren fungerar inte.

Felsymptom
Kupétemperaturen motsvaras inte av inställt läge.
Dålig värme i kupén.


Givaren och fläktmotorn är tydligen integrerade i samma reservdel men felen kan vara separerade typ.
Vore intressant om du har felkoder :)
Men det känns som det är är Fläktmotor kupétemperaturgivare som felar då den inte har något ersättningsvärde och temperaturen sjunker = dålig värme i kupén :)