NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
#918752
Det har stått samma i mina service protokoll i rätt många år.

Volvo kan då inte övertyga mig om att de fortfarande utvecklar mjukvaran för en i mitt fall 9 år gammal bil :roll:

Vad skulle de tjäna på det ?

Finns det öht något företag i världen som utvecklar programvaran för så pass gamla produkter?

Luktar humbug om detta, men så länge man slipper betala extra så får de väl skriva det i protokollet då.....

Den enda fördelen jag kan se är om man bytt till en äldre styrenhet själv som man köpt på bilskrot och att den isf blir uppdaterad till den senaste.
av Malmstroem
#918761
Jag har en del kod som jag skrev för mer än 15 år sedan som fortfarande är i produktiv drift. En del av den kod som företaget jag arbetar för underhåller är närmare 30 år gammal. I princip ingen av våra kunder skulle få för sig att inte betala för underhåll och support av koden.

Därmed tror jag att du har helt rätt i den förändring av koden som en nio år gammal bil har. Den är nog ganska liten -- men jag tror inte att den är noll.

Om man tittar på nyare bilar -- t.ex. Volvo med Sensus -- så tror jag att mer arbete kommer att läggas på att hålla koden uppdaterad. Vi kommer troligen också se en större omfattning av uppgraderingar som vi kan köpa. Men dessa uppgraderingar kommer då troligtvis att innehålla mer funktionalitet som gör det värt att betala för dem.

Jag skulle med stor sannolikhet inte betala för att få uppgradering på en nio år gammal bil -- förutsatt att den uppgraderats de första 4-5 åren. Ingår det som en "gratis" del av servicen skulle jag gladeligen ta emot den. Oddsen är högre att de rättat kod, än att fler buggar dykt upp (även om det inte finns någon garanti att så är fallet).
av Haddock
#918821
grillchips skrev:Men den ingår ju fortfarande i den vanliga servicen eller fick du plötsligt betala för den?
Indirekt betalar du för den.
Det står 0 kr för den på en ordinarie service. Men det är bilfirmans sätt att få dig att inte gå till någon annan och serva bilen. Då måste de vara en super bra mjukvara som de håller tyst om.


Direkt kan man faktiskt få betala för en mjukvaru uppdatering. Det kan också vara av betydelse för att felsöka i en bil som är 8 år gammal.
Om du byter eller reparerar trasiga delar i motorn så kan det behövas en "mjukvaru uppdatering" enligt volvo.
Om nu mjukvaran är så betydande att de styr över olika reparerade delar i motorn, så vill i alla fall jag ha reda på att jag har rätt mjukvara.
Detta om inte för att utesluta att saker och ting fungerar som det ska.
av dieselputte
#918826
2009 gjorde jag 6000 mila service för V50 2.0D med eolys påfyllning, byte av bränslefilter, luftfilter , kupéfilter + det vanliga , men då utan någon mjukvaru nerladdning.

För drygt en månad sedan gjorde jag 12000 mila service förutom byta av DPF , m.a.o. precis samma som 6000 mila servicen och nu ingick nerladdning av mjukvara. Det var runt 700kr billigare nu, så nåt extra betalar man inte.

Förr fick man väl slanta upp runt 750kr för att få ny mjukvara ?

Om samma service utan mjukvara är billigare hos Mekonomen, eller nån annan vet jag inte.
av Haddock
#918828
Malmstroem skrev:Jag har en del kod som jag skrev för mer än 15 år sedan som fortfarande är i produktiv drift. En del av den kod som företaget jag arbetar för underhåller är närmare 30 år gammal. I princip ingen av våra kunder skulle få för sig att inte betala för underhåll och support av koden.

Därmed tror jag att du har helt rätt i den förändring av koden som en nio år gammal bil har. Den är nog ganska liten -- men jag tror inte att den är noll.

Om man tittar på nyare bilar -- t.ex. Volvo med Sensus -- så tror jag att mer arbete kommer att läggas på att hålla koden uppdaterad. Vi kommer troligen också se en större omfattning av uppgraderingar som vi kan köpa. Men dessa uppgraderingar kommer då troligtvis att innehålla mer funktionalitet som gör det värt att betala för dem.

Jag skulle med stor sannolikhet inte betala för att få uppgradering på en nio år gammal bil -- förutsatt att den uppgraderats de första 4-5 åren. Ingår det som en "gratis" del av servicen skulle jag gladeligen ta emot den. Oddsen är högre att de rättat kod, än att fler buggar dykt upp (även om det inte finns någon garanti att så är fallet).

Skulle du vara bekväm med denna situation.
För att få din nio år gamla reparerade bil att fungera så måste du också betala för uppdaterad mjukvara.
Men vi redovisar inte vad som uppdaterats och du kan heller inte själv bekräfta att du fått en uppdatering.
Det kan faktiskt ske om du byter till uppgraderade delar i din bil.
Användarvisningsbild
av grillchips
#918842
Ja, nu är jag lite mer med i leken här.
Men gällande byte av delar, kan ta mig själv som exempel här, ingen del byttes men mjukvaran var tvungen att återställas hos Volvo.

Nivåregleringen för mina xenon funkade inte och det visade sig att ena armen hade hoppat loss, jag satte tillbaka den men det fungerade fortfarande inte. Efter många om och men kom det fram att bilen behövde åka in till en verkstad där den skulle kopplas upp mot VIDA/DICE och sedan köra en reset på nivåregleringen då den känt av att armen var loss och därmed hamnat i ett säkerhetsläge. 400kr och 10min senare så var problemet löst, här fick jag förklarat för mig vad mjukvaran för denna specifika del gjorde.
Så, om du byter ut en del på din bil som kräver mjukvaruuppdatering så är jag ganska övertygad om att du kan få reda på vad just denna gör.

Det räddar förstås inte principen här i tråden som gäller generella uppdateringar vid service, men kanske ändå en liten tröst. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
#918855
Haddock skrev:
grillchips skrev:Haddock: Du är alltså oerhört skeptisk till en uppdatering? Jag förstår inte problemet egentligen, visst kan det vara av "nöjes-intresse" eller ren nyfikenhet men det låter på dig som att du tror att de sabbar bilen för dig. Om något sker en bit efter en service där mjukvara uppdaterats och det visar sig vara relaterat till mjukvaran så är det ju deras problem, inte ditt. Oavsett så har jag VÄLDIGT svårt att se att Volvo skulle släppa en uppdatering för att förändra din motorstyrka till det sämre, göra så att bilen dra mer soppa etc etc.
Jag kanske tolkar dig helt fel, så rätta mig gärna. :)
Om du lånar mig din dator och jag uppdaterar den för 500:-
Då vill du veta vad för nya fina funktioner din dator kan hantera.

Är den säkrare, bättre, snabbare kan du spela bättre spel på den eller får man plats med mer minne, det ligger i ditt intresse att få reda på det.

:)

Men det är också kvalite. Om det står att det är uppdaterat och man betalar så ska det också synas någon stans att man har senaste mjukvaran. Köper du nya däck så syns det att det att det är nya däck. :D

Eftersom detta bara är en stor PR-bluff så kan Volvoverkstaden i princip aldrig tala om för dig vad de uppdaterat eller vad som ingick. Ändå gör man med buller och bång reklam för det. Det är i mitt tycke ett oskick mot kunderna och ett helt oacceptabelt sätt att bedriva affärer att sälja på kunden funktioner som varken han eller man själv vet vilka de är, men ändå hävda att detta ger kunden mervärde.
av Malmstroem
#918863
Haddock skrev:Skulle du vara bekväm med denna situation.
För att få din nio år gamla reparerade bil att fungera så måste du också betala för uppdaterad mjukvara.
Men vi redovisar inte vad som uppdaterats och du kan heller inte själv bekräfta att du fått en uppdatering.
Det kan faktiskt ske om du byter till uppgraderade delar i din bil.
Tja, varje gång Windows Update körs -- vet du då vad som har gjorts?

All mjukvara går att kontrollera. Det är bara olika svårt.

Om min Volvoverkstad säger att det måste uppdatera mjukvaran för att få något att fungera så skulle jag lita på dem. På samma sätt som jag litar på att de faktiskt satt in nya delar när någonting reparerats.

Du kan bli lurad på mjukvara, hårdvara och diverse reservdelar. Vill man kan man alltid ta reda på om man blivit lurad. Jag brukar inte göra det -- om jag inte får känslan av att jag borde kontrollera -- eftersom jag har annat att göra i mitt liv. :wink:
av Haddock
#918891
grillchips skrev:Ja, nu är jag lite mer med i leken här.
Men gällande byte av delar, kan ta mig själv som exempel här, ingen del byttes men mjukvaran var tvungen att återställas hos Volvo.

Nivåregleringen för mina xenon funkade inte och det visade sig att ena armen hade hoppat loss, jag satte tillbaka den men det fungerade fortfarande inte. Efter många om och men kom det fram att bilen behövde åka in till en verkstad där den skulle kopplas upp mot VIDA/DICE och sedan köra en reset på nivåregleringen då den känt av att armen var loss och därmed hamnat i ett säkerhetsläge. 400kr och 10min senare så var problemet löst, här fick jag förklarat för mig vad mjukvaran för denna specifika del gjorde.
Så, om du byter ut en del på din bil som kräver mjukvaruuppdatering så är jag ganska övertygad om att du kan få reda på vad just denna gör.

Det räddar förstås inte principen här i tråden som gäller generella uppdateringar vid service, men kanske ändå en liten tröst. :)

Det är ju okej för att få lamporna att fungera. Ett arbete gjordes :)

Men Volvo har bytt generator på min bil och den har fått ny mjukvara i styrenheten, är det sagt. Endast mjukvaran ville de ha 600:- spänn för.
Trogen volvo kund i 9 år med alla servicear/ reparationer gjorda på volvo och alla mjukvaru uppdateringar. Jag kan inte verifiera/ veta att jag faktiskt fått, det jag betalt för. Efter ett tag så gick den utbytta generatorn sönder och jag fick den utbytt på garanti hos volvo. Men jag kan fortfarande inte veta om jag har rätt mjukvara för den nya delen i motorn.
:???:
av Haddock
#918897
Malmstroem skrev:
Haddock skrev:Skulle du vara bekväm med denna situation.
För att få din nio år gamla reparerade bil att fungera så måste du också betala för uppdaterad mjukvara.
Men vi redovisar inte vad som uppdaterats och du kan heller inte själv bekräfta att du fått en uppdatering.
Det kan faktiskt ske om du byter till uppgraderade delar i din bil.
Tja, varje gång Windows Update körs -- vet du då vad som har gjorts?

All mjukvara går att kontrollera. Det är bara olika svårt.

Om min Volvoverkstad säger att det måste uppdatera mjukvaran för att få något att fungera så skulle jag lita på dem. På samma sätt som jag litar på att de faktiskt satt in nya delar när någonting reparerats.

Du kan bli lurad på mjukvara, hårdvara och diverse reservdelar. Vill man kan man alltid ta reda på om man blivit lurad. Jag brukar inte göra det -- om jag inte får känslan av att jag borde kontrollera -- eftersom jag har annat att göra i mitt liv. :wink:
Jo vi alla på detta forum sitter ju och kastar bort våra liv. :mrgreen:

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]