V50 drive 2010, istället för att byta partikelfilter
Postat: ons 29 okt 2014, 12:27
Hej!
Har läst tror jag allt som skrivits om att alternativa åtgärder istället för att byta partikelfiltret vid 12 000 mil vilket volvo säger. Beroende på vilken verkstad man frågar så får man olika svar.
I slutändan så gick jag på vad man sa på den lokala AD bildelar verkstaden. De slår i som jag förstår det en flaska med ngt motsvarande eolysvätska i tanken och fyller även på behållaren till filtret och sedan mha bilens styrsystem tvingar fram en regenerering av filtret under körning efter att motorn har blivit varm. Jag tror att det är ngt liknande detta de använde: http://www.wynnsbutiken.com/diesel-part ... aner/290-0
Han debiterade mig totalt 6000 kr kontra vad en annan verkstad skulle ha för byte dryga 14 000 kr. Och jag tror att jag gjort en hyfsat bra deal.
Min bil är bara långkörd mer eller mindre. När jag eller frugan tar bilen så är det minst 30min körning i princip 90% av fallen. Mao jag tror att risken att filtret blir igensatt eller igensotat för att den aldrig kan regenerera är liten.
Det finns inget vad jag vet som kan gå sönder i ett partikelfilter utan det kan bli igensatt och möjligtvis då om man forcerar bilen så kanske man kan få det att gå sönder.
Jag ser det som så här, i bästa fall så behöver jag inte fundera så mycket mer över filtret i 12 000 mil då jag troligtvis om jag ff äger bilen kommer göra samma sak igen.
I värsta fall så lär jag bli varse om hur fel jag har rätt snart och blir tvungen att byta. Men jag tror inte det. Vad tro ni andra som har Drivemotorn?
Har läst tror jag allt som skrivits om att alternativa åtgärder istället för att byta partikelfiltret vid 12 000 mil vilket volvo säger. Beroende på vilken verkstad man frågar så får man olika svar.
I slutändan så gick jag på vad man sa på den lokala AD bildelar verkstaden. De slår i som jag förstår det en flaska med ngt motsvarande eolysvätska i tanken och fyller även på behållaren till filtret och sedan mha bilens styrsystem tvingar fram en regenerering av filtret under körning efter att motorn har blivit varm. Jag tror att det är ngt liknande detta de använde: http://www.wynnsbutiken.com/diesel-part ... aner/290-0
Han debiterade mig totalt 6000 kr kontra vad en annan verkstad skulle ha för byte dryga 14 000 kr. Och jag tror att jag gjort en hyfsat bra deal.
Min bil är bara långkörd mer eller mindre. När jag eller frugan tar bilen så är det minst 30min körning i princip 90% av fallen. Mao jag tror att risken att filtret blir igensatt eller igensotat för att den aldrig kan regenerera är liten.
Det finns inget vad jag vet som kan gå sönder i ett partikelfilter utan det kan bli igensatt och möjligtvis då om man forcerar bilen så kanske man kan få det att gå sönder.
Jag ser det som så här, i bästa fall så behöver jag inte fundera så mycket mer över filtret i 12 000 mil då jag troligtvis om jag ff äger bilen kommer göra samma sak igen.
I värsta fall så lär jag bli varse om hur fel jag har rätt snart och blir tvungen att byta. Men jag tror inte det. Vad tro ni andra som har Drivemotorn?