Sida 1 av 1

V50 2.0d -07 dog

Postat: mån 20 okt 2014, 20:35
av JanneH
Hej

Bilen har gått 23000mil. Problemet började i helgen, skulle starta bilen i lördags morse bilen vägrade gå igång körde startmotorn i ca 10sek ingen tendens till tändning. Larmade bilen och larmade av bilen startade normalt, tänkte att det bara var nåt tillfälligt med startspärren. Bilen har gått bra sedan dess tills ikväll, kört 10mil på dagen utan problem kom hem åt middag och körde ca 1,5mil till en bekant när jag precis kommer fram så dör bilen i 2 sekunder hoppar igång igen när jag rullar med växeln i går därefter normalt i 10sek sen börjar den bluddra och dör. Får felmeddelande motorsystem service erfordras bilen går inte att starta, tar av batteripolen därefter startar den och går orent i 5sek sen dör den och startar inte igen. Att tillägga så tankade jag bilen efter de 10 milen.

Har också märkt att bilen nån gång gått bluddrigt ett par sekunder efter snäv kurva vid ett par tillfällen.

Har borrat 4st 10mm hål rakt genom partikelfilter för ca 6mån sedan.

Ska läsa ut felkoder imorgon.

Kan det vara en igenkletad egr?

Re: V50 2.0d -07 dog

Postat: mån 20 okt 2014, 21:04
av JanneH
Kom på att efter startproblemet i lördags så körde jag ca en mil när jag kom fram och saktade in för att stänga av bilen luktade det diesel eller dieselavgaser. Lät bilen stå ca 45min med värmaren på för att bränna ur.

Re: V50 2.0d -07 dog

Postat: mån 20 okt 2014, 21:44
av dieselputte
Har haft EGR problem och motorn var då mycket svårstartad när den var varm, lade av när man skulle iväg i korsningar. Man fick pumpa med gaspedalen rejält för att få upp varvtalet vid start och när man skulle köra iväg. Jag plågade bokstavligen skiten ur motorn i nån mil, sen gick den bra till de bytte EGR ventilen.

När det gäller ditt symptom att den bluddrat vid snäv kurvtagning får det mig att misstänka antingen stopp i bränslefilter eller att du har den där lösa plastbiten som åker omkring i tanken och täpper till utloppet. Men man får väl inte motorsystem larm om bränsletryck försvinner ?

4 st 10mm hål i partikelfiltret blir nog snabbt igensatta om filtret i övrigt är igensatt, speciellt om det är slut på eolys additiv, eller om doseringspumpen för additiv inte funkar.

Kolla felkoder med Vida.

Re: V50 2.0d -07 dog

Postat: ons 22 okt 2014, 12:01
av JanneH
Märkligt!

Hämtade hem bilen igår, provstartade på plats innan bogsering men battariet var extremt segt och orkade bara dra runt motorn ca 5varv.

När jag kommer hem öppnar huven ser jag oljeklet på det högra spjället till insuget så blir nyfiken och öppnar. Spjället är löst "fladdrar" trycker lite på det och det klickar till och verkar hamna i "rätt" läge igen. Kollar vidare in mot insuget väldigt mycket oljeklet/massa i insuget, srapar ur det jag kommer åt. Monterar tillbaka slangarna från ic kopplar in en autel felkodläsare scannar av systemet får flera felmeddelande om för låg spänning till diverse moduler. Raderarar alla felkoder.

Kopplar på ett externt batteri med bra spänning via startkablar, och vrider på nyckeln - bilen hoppar igång och går bra?
SKUMT.

Kopplade av polerna till batteriet och känns som jag får "stötar" av batteriet i närheten av pluspolen känns precis som jag skulle haft ett litet sår på fingret och få salt i det. Kollade huden men ser inget, kan det vara så att det kryper ström från batteriet? Kollade även med en multimeter och hade 14,5v när bilen var igång så laddningen verkar lira iaf.

Står nu med ctek laddare sen igår, vad gör man köper ett nytt batteri?

Re: Sv: V50 2.0d -07 dog

Postat: ons 22 okt 2014, 14:36
av Sierra94
Dags att du ser över spjällhuset. Den högra spjällventilen (sett framifrån) brukar bli sliten i dreven som driver spjällvippan. Kan bli försämrad prestanda eftersom luften inte tar rätt väg vid regenerering av partikelfilter samt vid normal körning. När filtret regenereras ska luften gå igenom detta spjäll och inte via intercoolern för att motorn ska få varmare avgaser och vid normalt läge ska luften gå via intercoolern för max prestanda.

Den vänstra vippan stryper luften till motorn när nyckeln vrids av. Den ska sen fjädra tillbaka när vacuumet släpper igen. Kärvar den så den fastnar så får motorn ingen luft och kan därför inte starta.