NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miinan
#903898
Tja killar o tjejer, jag sitter på en v50 t5 automat -05.. jag hade lite tid över igår så jag kopplade in min obd2, för att se hur turbon laddade, men då hittade jag felkoder, än så länge inga problem.
Jag upptäcker ett par koder som enligt många sigor säger att ja har problem med (flamfällan) vevhusventen, jaha tänker jag och raderar koderna och nu får ja problem... Bilen går typ in i limpmode, turbon laddar inte alls.. och för första gången så hör jag ett svagt tjutande under huven, som enligt nå youtube klipp är läckage och trasigt membran i flamfällan.

Men min fråga är hur f#n kan ja tappa turbon bara för jag radera nå felkoder, eller hade ja bara "otur" och det hände av en slump samtidigt ?
Nästa fråga , har någon en bra gör det själv förklaring hur ja bytet o fixar det själv ?
#904339
Bilar är ju bara ett evigt h-vete :D det kan uppkomma ett fel och försvinna lika fort och du får aldrig reda på va f*n vad det va!!
Efter mitt "missöde" med min odb2a så bestämde ja mig att fara och lyfta upp bilen för att titta närmare på vevhusventen och oljefiltret.. Jag skrev att ja tappat turbon.. men på vägen till macken så vist f*n fanns den där, och farthållaren var oxå tillbaka.
Jag har ett litet vinande som ja inte kan riktigt lokalisera men ja ska till en Volvo fantast till veckan o se om inte han kan hjälpa mig där. Hade detta var en Passat 03-06 så hade ja sagt att det var secundärluftpumpen .. men Volvo har väl ingen sådan va ja vet eller ?

Har du en multimeter går det ganska fort att[…]

Räknar du efter mätaren bara eller G[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt e[…]

Efter många år på utflykt mellan[…]