Sida 1 av 6

Hög bränsleförbrukning

Postat: fre 26 sep 2014, 11:43
av BjarneJ
Volvo V50D med 2.0 PSA-motor 24.000 mil

Har läst runt lite på forumet men inte hittat ett användbart svar på frågan om vad det är som gör att bilen plötsligt har ökat i bränsleförbrukning.
Bilen går mer eller mindre alltid på landsväg (dvs 98%) av användningstiden. Helt omotiverat har förbrukningen ökat från strax under 5.0 till numera närmare 7,0/l/100km. Felkoder är utlästa och inga finns lagrade.
Vet erfaringsmässigt att tryckgivaren till partikelfiltret sätter en felkod om det är fel på denna.
Läste i ett inlägg om ett stag (?) som sitter i samband med gasspjället kan lossna. Detta styr - vad jag har förstått - fyra ventiler, men vilka ventiler och till vad?

Enl. Volvo ska det bytas partikelfilter vid just 24.000 mil, men detta är endast Volvos rekommendation och ingen absolut sanning. Eolysvätska har påfyllts enl. Volvos underhållsschema och systemet har nollats.
Bilen verkar inte regenerera onormalt men vid körning kan det ibland rycka till lite grann.
Vill inte gå och köpa partikelfilter i onödan och inga övriga delar heller.

Har hört talas om att det går att köpa ett medel som fylls direkte i partikelfiltret och som ska vara ett effektivt rengöringsmedel. Finns det någon som har erfarenhet av detta medel?

Tacksam för alla uppslag, svårt att gå vidare utan felkoder då det lätt spårar ut till en ren gissningslek ;-//

Re: Hög bränsleförbrukning

Postat: fre 26 sep 2014, 12:55
av dieselputte
Läs den här tråden, kanske samma problem? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Re: Hög bränsleförbrukning

Postat: lör 27 sep 2014, 11:33
av BjarneJ
Tråden ger lite förslag till vart felet kan ligga, men någon direkte lösning tycks inte finnas.
Har letat igen på forumet men det börja bli en vild chansning då det fortfarande inte sätts några felkoder... Om det bara hade visat sig en kod hade det varit enklare att hitta felet, då allt just nu blir en gissningskonkurrens.
Har gått igenom de ev. fel som kan orsaka problem såsom luft m.m. och allt är helt ok på den fronten. Om någon som har haft liknande problem hör av sig vill upplysa om hur han eller hon gjorde vore det en stor hjälp. Har ingen större lust att riva ner hela bilen i småbiter eller byta saker som faktiskt fungerar. Hade det varit en bensinare hade felet legat i tändsystemet.

Re: Hög bränsleförbrukning

Postat: lör 27 sep 2014, 14:13
av dieselputte
Inte för att det verkar vanligt, men kanske kan vara läckande spridare?

Sen kan du läsa denna och fundera om det inte kan vara partikelfiltret ? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... re#p514925

Re: Hög bränsleförbrukning

Postat: lör 27 sep 2014, 19:06
av BjarneJ
Ett uppslag som var värd att testa, men bytte olja för någon vecka sedan och det finns/fanns ingen spår av diesellukt. Så dock nu att oljenivån ligger en liten bit över max. och ingen diesellukt. Anser inte detta i sig kan orsaka nämnda problem. Ska dock för god ordens skull tappa ur ca 1 - 2 dl så nivån kommer lite under max.

Hur blir reaktionen om det blir ett fel på avgasåterföringen?

Vid fel på avgasreningen brukar det alltid sättas en felkod, men oavsett hur mycket jag avläser finns det inga koder. Bilen går ganska bra, men förbrukningen är lite hög.... ?:-/ ??:-/ Intressant om jag kan får ner den till normalförbrukning igen.

Re: Hög bränsleförbrukning

Postat: sön 28 sep 2014, 18:22
av Sierra94
Kan vara sensorn nere på turbons vacuumklocka som är problemet. Har hållit på och laborerat med min bil och till slut fått EGR ventilen att funka hela tiden nu. Men turbon är lite trög ibland. Men den drar iaf mkt mindre diesel nu än när givaren gav fel värden till Ecu:n. Sensorn kallas för "turbo repeat sensor" i peugeot och citroen världen. Men den nämns knappt i Vida eller på volvo relaterade forum. Mkt vanligare på franska forum där den verkar krångla ganska mkt. Min bil gav inte heller nån felkod varav jag bytt många saker såsom luftmassemätare, partikelfiltersensor och Egr ventil.
Nu har den kommit ner i förbrukning från i snitt 0.85/mil till mer moderata 0.64 med stora 19 tummare på.

Värt att kolla upp iaf. Men man ska nog prata med en duktig mek på volvo eller fristående firma. Finns risk att de vill byta hela turbon och inte bara sensorn. För sensorn ska kalibreras mot den vacuumklocka den sitter monterad på. Har hittat ett sånt dokument men på franska. Du skulle ha haft bilen avskannad med Vida och kollat så Egr ventilen funkar som den ska. Faller den bort som i mitt fall (den andra tråden) efter en stunds körning så är det sensorn på turbon som inte skickar signaler som den ska.

Hittade felsymptom och beskrivning på problemet:

Engine ECU DELPHI DCM3.4
Fault code P2565
After sales description of the fault code Turbocharger position copy signal : Voltage above the maximum threshold
Description of the diagnostics Voltage higher than 4,95 V for more than 5 seconds
Conditions of activation of the diagnostics Consult the associated contexts for the Pcode forwarding conditions
Conditions of disappearance of the fault On switching on
Down-grade modes if fault present Torque limitation for traction control
Deactivation speed limiter until the next time the ignition is switched on
Deactivation cruise control until the next time the ignition is switched on
The ECU cuts the regulation of the EGR valve
Switching on of the warning light and/or warning message Warning lamp MIL
Main customer complaints likely Noise
Diesel fuel consumption a bit higher
Lack of power
Suspect areas Turbocharger position copy sensor
Electrical harness
Connector

Re: Hög bränsleförbrukning

Postat: sön 28 sep 2014, 21:03
av BjarneJ
Tackar för ett svar som verkar lovande. Ska få läst avgasåterföringen (EGR) av med Vida, då den kodläsare jag tidigare har använt är Bosch diagnostikverktyg. Denna borde ju kunde klara av samtliga märken på marknaden och när jag tidigare fick problem med styrboxen till Airbags prickade den rätt.
Jag lutar åt du har fatt i något som kanske kan leda någonstans. Ska i morgon prata med den verkstadsansvariga på Volvo, men att han är verkstadsansvarig säger i sig inte så mycket om kunskaperna. Tanken är att inledningsvis uppdatera mjukvaran.
Har annars en vän som har en bilverkstad och som har mycket lång erfarenhet, men även han undrade över det inte blev någon kod.
Fram till jag har ett bättre förslag ska jag testa ditt uppslag då det hittills har verkat mest lovande. Återkommer när det har blivit en lösning i någon form.

Re: Sv: Hög bränsleförbrukning

Postat: sön 28 sep 2014, 23:06
av Sierra94
Gör gärna det!

Sensorn verkar kunna pajja eftersom det kommer kondens ner i den från vacuumklockan/vacuumslangen. För den sitter vänd neråt så allt "rinner" ner i den. Finns dock att köpa på ebay i england för runt 1000kr. De verkar inte finnas som reserdel här dock. Återkom när du vet mer. Är väldigt intresserad av lösningen då jag hållt på länge med min bil och dess problem.

Mitt problem verkar löst men intressant att se om fler har samma problem.

Re: Hög bränsleförbrukning

Postat: tis 30 sep 2014, 11:02
av BjarneJ
Har nu fått bilen avläst i VIDA och inga koder här heller. Fortfarande kvarstår problemet med en förbrukning på närmare 7/l /100 km mot normalt strax under 5.0. Volvo har ej heller några uppslag till var felet kan tänkas ligga
I och med motorn till största delen är fransk undrar jag om det går att köpa givaren (turbo repeat sensor) du pratar om till tex. en Peugeot eller går den att få till Volvo? Hur lösta du detta problem? Antager att det är här felet kan ligga. Hur fick du tag på sensorn? Hur gjorde du med kalibreringen?
Jag trodde den skulle kalibreras mot ECU'n

Re: Hög bränsleförbrukning

Postat: tis 30 sep 2014, 14:35
av Sierra94
Den går att köpa till en peugeot eller citroen. Den gör samma sak och motorn är ju fransk. Jag fick kalibrera min enligt en fransk sida jag letade fram. Alternativet verkar vara att köpa hela vacuumklockan inkl sensor för då är de redan "parade" med varandra, iaf vad det verkar som på sidor som behandlat ämnet.

Jag hade turen att jag hade en annan sensor låg då jag nyligen böt turbo på min bil eftersom lagringen gett upp i den. Tog den andra sensorn och monterade/kalibrerade den.

På peugeot och citroen verkar man se vad denna sensor gör med duty cycle värdet på turbostyrventilen i deras programvara. Man kan där justera så den erhåller ett värde på 11% med tändning på och ett annat värde på ett visst varvtal. Men har inte sett någon sådan funktion/instruktion i Vida. Funktionen finns även i Vw:s vagcom där man oxo kan justera denna sensor med hjälp av datorn.

Det enda jag ser i Vida är att jag har 2 st värden för turbons styrventil och båda har samma värden och följs åt. Vida säger att ventilen som styr vacuumet till klockan ska ha ett värde av 99% med avstängd motor/tändning på. Och ett värde på ungefär 70% med motor på och 4000 varv. Dessa
värden antar jag att man kommer erhålla när sensorn på vacuumklockan är rätt justerad.

Min bil höll på och konstrade med hög förbrukning (snitt på 0.85 på en tank) och luktade avgaser till och från men gav ingen felkod. Började då logga bilen med dator och såg att Egr ventilen slutade fungera titt som tätt när den inte skulle. Böt massa grejjer men just ingen skillnad. Böt sedan turbon och egr styrningen blev bättre men inte helt bra. Varje gång den funkade drog den lite och funkade bra.

Började då forska i hur/vad sensorn nere på klockan hade för funktion och hittade massa info om motorer som var slöa och drog mkt bränsle på franska och engelska forum. Böt sedan min sensor mot den beggade och bilen funkade bra i 25 mil. Sen återkom problemen till och från. För det mesta går den som ett skott och billigt. Labbade lite med att justera med shims och på det viset märkte jag i loggen att bilen behöll egr styrning hela tiden men den vart lite segare i responsen. Där står jag nu och håller fortfarande på med justeringar när jag har tid och ork.

Skulle kunna köpa ny turbo men vill inte kasta ut pengar i onödan då bilen är gammal och funkar skapligt just nu.

Jag skulle försöka kolla med Vida om du har egr styrning på tomgång och under körning. Den ska reglera hela tiden motorn är igång. Den slår endast av vid mer än 2 minuters tomgång. Men så fort man rör gasen igen ska den börja reglera. Man ser det genom duty cycle värdet och på att luftmassemätarens genomströmning blir mindre när egr är öppen. Eftersom avgaser leds tillbaka så behöver inte lika mkt luft passera lmm för att motorn ska gå bra.

Ursäkta för det långa inlägget men det kan hjälpa någon i framtiden =)