Vad händer då, kommer det upp nåt meddelande att filtret ska bytas, eller är det bara att köra vidare som inget har hänt?
Eolys ska väl fyllas på men annars, vad händer?
Biltema såg jag att dom hade filter till både 1,6 och 2,0D, och till 2,0D kostade dom 2999:-
Känns rätt överkomligt prismässigt, men vet inte vad dom kostar på andra ställen.
Antar att man inte bara byter utan vidare själv, utan lär in i datorn och fippla med nåt?
Måste finnas nån som passerat 12000-milaservicen som vet?
Re: 12000-milaservicen och partikelfilter?
Postat: ons 24 sep 2014, 11:50
av dongan
Vi gjorde en vanlig 12000mila service utan byte av partikelfilter.
Och nu har den gått 13500.
Får se hur länge det går att köra innan det är dags för byte.
Men det ska väl som sagt nollas i datorn när man byter.
Så kör du på men eolys måste fyllas vid varje 6000mil, finns dom som verkar strunta i det med.
Men då går det illa.
Re: 12000-milaservicen och partikelfilter?
Postat: ons 24 sep 2014, 11:53
av dieselputte
Har en 2.0D -06 , 11300 mil och jag kommer att fylla på Eolys själv framledes. Att fylla på Eolys är inget bökigt, köper man Volvos kit så får man med allt som behövs, vet dock inte hur det är om man köper från andra leverantörer. Kolla den här videon så förstår du hur man gör.
, där efter krävs att man via Vida nollställer nivån.
Partikelfiltret byter jag när intervallerna mellan regenereringarna blir för täta. Idag ligger dessa på 80 - 130 mils intervall, vilket jag antar är rätt ok. Finns de som kört uppemot 20000 mil innan de bytt partikelfiltret.
V50 2.0D. 2008. Bytte till Biltema partikelfilter vid 12.500mil. Säkert helt onödigt då den inte regenererade speciellt ofta. Fyllt på vätska och nollat datorn. Får meddelande att servise krävs flera gånger per mil nu. Tolkad kod är Partikelfilter, permanent, felaktig signal.
Någon med erfarenhet eller tips?
Re: 12000-milaservicen och partikelfilter?
Postat: tor 26 feb 2015, 23:33
av TommyP86
Alltså, nog för att eolyspåfyllning inte är speciellt komplicerat, men för en stor del av de som läser här är det inte lätt att få till själv. Det är dunkar, slangar, kopplingar, kranar, adaptrar, nivågivare, vida, fotogen och cerium rinnandes längs både armar och slangar.
Avancerat, nej, bökigt, absolut.
Re: 12000-milaservicen och partikelfilter?
Postat: fre 27 feb 2015, 11:08
av V50Summum
TommyP86 skrev:Det är dunkar, slangar, kopplingar, kranar, adaptrar, nivågivare, vida, fotogen och cerium rinnandes längs både armar och slangar.
Avancerat, nej, bökigt, absolut.
Håller med!
Men med vilja så är det inget omöjligt och om man dessutom sparar massa pengar... Gjorde det här med additiv/eolys själv vid 12000mil. Hade då tillgång till vida och kunde nolla. Självklart gjorde jag allt annat på servicelistan som oxå ska göras... Min har nu gått 16300 mil nu utan partikelfilterbyte. Regenererar väldigt sällan och drar 0,5l/mil.