Sida 1 av 1

Kylarfläkten, fäste trasigt. Laga?

Postat: lör 20 sep 2014, 01:25
av timebandit
God kväll/natt på er.

Har vart ute och rengjort lite i spjällhuset och tänkte ta EGR men har fått migrän på köpet så det var bara att återställa å gå in.

Lade märke till att hela kylarfläkten går att flytta ganska mycket. Den verkar glappa rätt så rejält. Spelade in en kort videosnutt. Vad tror ni, är det normalt "glapp" eller skall det sitta fast ordentligt?
Om den inte skall glappa så, hur får jag den att sitta bättre? :)


[youtube]uqRPntM-nCg[/youtube]


Tack på förhand.

Edit: Glömde... Bilen är en Volvo V50 2.0D 2007.

Re: Kylarfläkten. Skall den verkligen sitta så här löst??

Postat: lör 20 sep 2014, 10:42
av Perra83
Skulle kunna tro att den kan vara gummiupphängd? Endast vad jag tror.

Re: Kylarfläkten. Skall den verkligen sitta så här löst??

Postat: lör 20 sep 2014, 19:14
av Sierra94
Den är gummiupphängd. Så det där är helt normalt. Har haft bort min och bytt kol i den så jag vet =)

Re: Kylarfläkten. Skall den verkligen sitta så här löst??

Postat: lör 20 sep 2014, 22:56
av timebandit
Är du helt hundra på det? För jag kunde båda lyfta den uppåt och skjuta den i sidled. Den sitter inte fast alls i nedre högra hörnet när man står framför den. På vänster sida sitter det kanon. Att den kan vicka fram/bak kan nog stämma men du skall inte bara kunna lyfta upp hela fläkten på ena sidan.

Går det att förklara hur den sitter fast? Har kollat i Haynes etc men fattar inte :) Bilen skall visserligen in på 24k service snart så då kan dem väl få titta på det :)

Re: Kylarfläkten. Skall den verkligen sitta så här löst??

Postat: lör 20 sep 2014, 23:01
av Sierra94
Den sitter i nån slags hakar som ser L formade ut. Där själva nederdelen på L:et sitter fast i fronten. Man lyfter den rakt upp och sen mot motorn så är den loss sen. Men det ska sitta gummikuddar på själva fläkten som vibrationsdämpare och så den går lite trögt ner i de L formade fästena. Och den sitter bara på 4 ställen. En i varje hörn.

Jag lyckade få ner min fläkt utan att ta bort varken kylarslangar eller front som man enligt Vida ska behöva.

Re: Kylarfläkten. Skall den verkligen sitta så här löst??

Postat: lör 20 sep 2014, 23:48
av timebandit
Sierra94 skrev:Den sitter i nån slags hakar som ser L formade ut. Där själva nederdelen på L:et sitter fast i fronten. Man lyfter den rakt upp och sen mot motorn så är den loss sen. Men det ska sitta gummikuddar på själva fläkten som vibrationsdämpare och så den går lite trögt ner i de L formade fästena. Och den sitter bara på 4 ställen. En i varje hörn.

Jag lyckade få ner min fläkt utan att ta bort varken kylarslangar eller front som man enligt Vida ska behöva.
Ja men då finns det fästen iaf :)

Dem två övre fästena sitter den i. Det är det ena nedre som inte sitter. Men orkar inte göra något åt det. Det har säkert vart så i över 1 år så då klarar det sig till nästa service om någon månad :)

Ja, Volvos instruktioner etc verkar vara mycket för att förbättra arbetsställningar och göra jobben "enklare och smidigare". Hellre kanske lossa på några slangar än att böka osv. Men ju mer man lossar desto mer skruvar missar man att skruva åt, hehe... :)

Re: Kylarfläkten, fäste trasigt. Laga?

Postat: tis 04 nov 2014, 19:52
av timebandit
Hej

Nu är jag tillbaks i denna tråden igen. Bilen har vart inne på service och enligt verkstaden så är det FÄSTET till kylarfläkten som är fast monterat på kylaren som är trasigt... Och dessutom borta.
Är det någon som har bra bilder på hur dessa fästen ser ut och om det finns någon hyfsad möjlighet att laga detta med någon plåtbit?
Enligt verkstaden är det billigare för dom att byta hela kylaren än att debitera timpenning för att riva ner och svetsa nytt fäste osv.
Fick tipset att man kan försöka rengöra ordentligt och ta en plåtbit att böja till och fästa med tex kemisk metall...

Någon som VET hur detta fäste ser ut och kan bekräfta att fästet för kylarfläkten verkligen sitter på kylaren?