Motorproblem V50 2.0 Diesel
Postat: tis 16 sep 2014, 19:22
Motor d4204t
Farsans bil gick hur bra som helst, helt oförberätt så rasade turbon när ha var ute och åkte.
Bilen började naturligtvis ryka utavbara hel-te....och sen rusade den under några sekunder,
men han fick av den, och vill påstå att det inte hann bli några skador på motorn (håller tummarna).
I går bytte vi turbon, bytte olja och filter...
Startar upp den och den går som en påse skit första 5 sek, men se börjar den gå bättre å bättre.
Inget missljud alls, svarar på lite försiktigt gaspådrag.
Bilen får hänga kvar på billyften ca 10 på tomgång, så vi ser att inga läckage finns.
Provkör lite försiktigt, efter ca 500 meter börjar den ryka lite svagt, tänker att det finns nog både
det ena och det andra kvar i systemet efter haveriet som behöver brännas ur så småning om.
Efter yttligare 500 meter börjar den ryka ännu mer....blir en rökridå bakom, så jag stanna till,
och då börja bilen smårusa, så jag stängde av.
Lät den stå en minut, sen startade jag och körde tillbaka...rykandes en hel del.
När jag stannade utanför garaget och öppnade huven, så var den kladdig som fn frampå motorn.
Kollade oljestickan, och den hade dragit en cm.
:-O)
Farsans bil gick hur bra som helst, helt oförberätt så rasade turbon när ha var ute och åkte.
Bilen började naturligtvis ryka utavbara hel-te....och sen rusade den under några sekunder,
men han fick av den, och vill påstå att det inte hann bli några skador på motorn (håller tummarna).
I går bytte vi turbon, bytte olja och filter...
Startar upp den och den går som en påse skit första 5 sek, men se börjar den gå bättre å bättre.
Inget missljud alls, svarar på lite försiktigt gaspådrag.
Bilen får hänga kvar på billyften ca 10 på tomgång, så vi ser att inga läckage finns.
Provkör lite försiktigt, efter ca 500 meter börjar den ryka lite svagt, tänker att det finns nog både
det ena och det andra kvar i systemet efter haveriet som behöver brännas ur så småning om.
Efter yttligare 500 meter börjar den ryka ännu mer....blir en rökridå bakom, så jag stanna till,
och då börja bilen smårusa, så jag stängde av.
Lät den stå en minut, sen startade jag och körde tillbaka...rykandes en hel del.
När jag stannade utanför garaget och öppnade huven, så var den kladdig som fn frampå motorn.
Kollade oljestickan, och den hade dragit en cm.
:-O)