Sida 1 av 2
V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 09:01
av Fahlekorv
Jag har börjat kika på V50 som eventuell andrabil. Har dock en fundering om fjädringen är i hårdaste laget. Kommer ha 2,5 mil körning till jobbet varav ca 5 är på riktigt dålig asfaltsväg. Lappat överallt och rejäla bucklor på sina ställen.
Är det någon som på rak arm kan säga att jag begår ett stort misstag med V50 T5 awd och ovan nämnda väg? Kommer jag sitta och svära varje dag eller fixar V50:n detta?
Kollar på årsmodeller kring 05-08 ca.
Re: V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 09:08
av timebandit
Det är ju väldigt subjektivt detta med fjädringen. Jag tycker att den är något hård men inget jag upplever som ett problem alls.
Kanske är det för att min har rullat redan 23.000mil och borde kanske fundera på att byta fjädringsdetaljerna :)
Re: V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 09:18
av Fahlekorv
Ja det kanske löser sig självt, hård fjädring blir mjuk av bucklig väg. Problem solved.
Åkte på vägen med XC90:n som är någon form av sportversion, dvs hårdare fjädring, och det var ganska stötigt. Sen åkte jag med min mors gamla Octavia som är helt slut i dämpningen och den var faktiskt mycket skönare :)
Re: V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 11:09
av Kluster
Icke att förglömma är typ av däck, lufttryck m.m...
Blir ju lite missvisande att jämföra däcken på XC90 med en Octavia eller hur?

Re: V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 15:08
av MatsO
små små fälgar som möjligt och så hög däcksprofil som möjligt så blir det mjukare gång.
är en radikal skillnad (enligt mina upplevelser) mellan 205/50 17 och 205/60 16 på samma bil
Re: V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 18:01
av Henke855
De flesta (om inte alla) T5:or har sportchassi. De är väldigt hårda, man kan köra fort genom rondeller, men på lappad väg är de inte skönt för ryggen.
Fick byta fjädring på min från en 1.8. Nu är det mer lagom, men fortfarande upplevs den som hård jämfört med en V70.
Re: V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 18:49
av Fahlekorv
Har de? Sportchassi = kjolpaket? Tycker inte det är så många isf om jag kollar blocket och sånt?
Vad kostade ny fjädring?
http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat ... &Model=V50
Re: V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 20:26
av Pippolei
Min T5:a har ej sportchassi från fabrik, så alla T5:or har inte sportchassi, däremot hade jag gärna velat ha det :)
Om du köper från bilfirma så tycker jag verkligen att du ska provköra en V50 på exakt den sträcka du har till jobbet och sedan provkör du en annan valfri modell/bil på samma sträcka och jämför, det fixar du lätt på en halvdag med besök hos närmsta bilhandlare med V50 på lager.
Re: V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 20:34
av Fahlekorv
Bra idé men problemet är att jag ska flytta ända upp till Luleå och där ligger priserna lite högre, sämre utbud. Så det kan bli knepigt.
Blir den så mycket roligare med sportchassi?
Re: V50 fjädring på buckliga vägar?
Postat: ons 23 jul 2014, 20:56
av Micce1980
Skulle i ditt läge iaf köra med max 16" fälgar och så höga däck som man kan ha om det är komfort på gropiga vägar i en V50 du vill ha. Sen köra med rekommenderat däcktryck som är skrivet enligt ett index där komfort och väghållning möts. Det är där volvos rekommendationer ligger.
Ta det inte fel om du nu gjorde så, jag tycker att V50 har en mycket bra komfort. Har tidigare V70 -13 i tjänst med grym fjädring men är minst sagt mycket nöjd med min privata V50 som precis fick bekänna färg på dåliga norska vägar. :)