v50 Utvärdering 1,5 år
Postat: tis 22 jul 2014, 22:19
För alla er som är sugna i tankarna på köpa en v50, här kommer min erfarenhet efter 1,5 år.
Köpte för 1,5 år sedan en tidigare tjänstebil ifrån vägverket. Det var en 2,4i (170 hk) business ++ 2004 som gått 17.xxx mil nu 21.xxx.
Bilen är riktigt härlig att köra överlag.
Men till det mindre roliga.
Månad 1-3
Efter en vecka, slutar lamporna att fungera, Elfel halvljus, de bytte lamporna. Funkade ett tag sen kom det igen, men försvann av sig själv efter ett tag. I samma veva slutar bagageluckan fungera, den byttes ut.
Efter någon månad börjar den skära när man startar bilen (WPC? skruv, om jag förstod säljaren rätt) detta var dock inte farligt för bilen. När jag rullar in bilen i verkstaden för att få mina lampor fixade säger mekaniken att min fjädring är slutkörd vänster fram. Detta byts ut, som tur var på garantin.
Månad 3-6
Märker att oljeförbrukningen är helt sinnessjuk, fylla på oljan var tredjemånad. Hjullagret är helt slut på höger fram. Detta byts ut. Elfel igen på vänster halvljus, fungerar igen när man stänger av och sätter på bilen. Fortfarande minusgrader ute och vindrutetorkarna fungerar ibland ibland inte. (problemet kvarstår, även på sommaren)
Månad 7-12
Bilen fungerar som en klocka förutom ovanstående kvarvarande problem samt... Missljud ifrån motorn efter den gått ett tag, ett pipande/tjutande ljud. Öppnar man locket till oljan, slutar ljudet. Visar sig vara oljefällan som är sönder.
Månad 12-18
I samma veva slutar bagageluckan fungera igen. Kör på en sten och tror att oljetråget har gått sönder, får in den till mekanikern, de ser inga problem, men båda damaskerna är sönder (inte på grund utav stenen), samtidigt är det andra Hjullagret vänster fram slutkört. När mekanikern skall laga damaskerna faller hela drivknuten av på ena sidan och drivaxeln måste bytas ut.
Just nu är AC halvfungerande (c.a 30-60 minuter) sen kommer en fuktig luft ur ventilationen samt att igår fick jag åter igen Elfel halvljus.
Detta är vad jag kommer på såhär på rak arm. Men finns säkert något mer som jag glömt.
För er som inte orkar läsa här kommer en sammanfattning:
- x4 Elfelhalvljus
- x2 Bagageluckan slutar fungera
- WPC? mutter i motorn (missljud ifrån motorn vid start)
- Fjädring slutkörd
- Hög oljeförbrukning
- x2 Hjullager
- Vindrutetorkarna fungerar när de känner för det
- Oljefällan
- x2 Damasker
- Drivaxel
- AC fungerar i ungefär 30-60 minuter
Ni är säkert sjukt mycket bättre än mig på bilar. Klassas detta som normalt? Jag tycker jag inte gör annat än ringer till mekanikern. Som dessutom fått en egen plats i min adressbok. Fördelen är att jag börjat få 10% rabatt när jag är där.
Köpte för 1,5 år sedan en tidigare tjänstebil ifrån vägverket. Det var en 2,4i (170 hk) business ++ 2004 som gått 17.xxx mil nu 21.xxx.
Bilen är riktigt härlig att köra överlag.
Men till det mindre roliga.
Månad 1-3
Efter en vecka, slutar lamporna att fungera, Elfel halvljus, de bytte lamporna. Funkade ett tag sen kom det igen, men försvann av sig själv efter ett tag. I samma veva slutar bagageluckan fungera, den byttes ut.
Efter någon månad börjar den skära när man startar bilen (WPC? skruv, om jag förstod säljaren rätt) detta var dock inte farligt för bilen. När jag rullar in bilen i verkstaden för att få mina lampor fixade säger mekaniken att min fjädring är slutkörd vänster fram. Detta byts ut, som tur var på garantin.
Månad 3-6
Märker att oljeförbrukningen är helt sinnessjuk, fylla på oljan var tredjemånad. Hjullagret är helt slut på höger fram. Detta byts ut. Elfel igen på vänster halvljus, fungerar igen när man stänger av och sätter på bilen. Fortfarande minusgrader ute och vindrutetorkarna fungerar ibland ibland inte. (problemet kvarstår, även på sommaren)
Månad 7-12
Bilen fungerar som en klocka förutom ovanstående kvarvarande problem samt... Missljud ifrån motorn efter den gått ett tag, ett pipande/tjutande ljud. Öppnar man locket till oljan, slutar ljudet. Visar sig vara oljefällan som är sönder.
Månad 12-18
I samma veva slutar bagageluckan fungera igen. Kör på en sten och tror att oljetråget har gått sönder, får in den till mekanikern, de ser inga problem, men båda damaskerna är sönder (inte på grund utav stenen), samtidigt är det andra Hjullagret vänster fram slutkört. När mekanikern skall laga damaskerna faller hela drivknuten av på ena sidan och drivaxeln måste bytas ut.
Just nu är AC halvfungerande (c.a 30-60 minuter) sen kommer en fuktig luft ur ventilationen samt att igår fick jag åter igen Elfel halvljus.
Detta är vad jag kommer på såhär på rak arm. Men finns säkert något mer som jag glömt.
För er som inte orkar läsa här kommer en sammanfattning:
- x4 Elfelhalvljus
- x2 Bagageluckan slutar fungera
- WPC? mutter i motorn (missljud ifrån motorn vid start)
- Fjädring slutkörd
- Hög oljeförbrukning
- x2 Hjullager
- Vindrutetorkarna fungerar när de känner för det
- Oljefällan
- x2 Damasker
- Drivaxel
- AC fungerar i ungefär 30-60 minuter
Ni är säkert sjukt mycket bättre än mig på bilar. Klassas detta som normalt? Jag tycker jag inte gör annat än ringer till mekanikern. Som dessutom fått en egen plats i min adressbok. Fördelen är att jag börjat få 10% rabatt när jag är där.