NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aros
#869316
Halloj!

Jag har en V50 2,0D -08 som har dött för mig.

Jag har haft ett missljud från generatorn lät det som, som följer motorvarvet ett par veckor innan bilen dog. Nu vet jag inte om det hör till felet men.

Helt plötsligt under färd någon månad senare kommer ett felmeddelande upp i stil med "fel i elsystemet, stanna snarast" eller liknande. Jag var ganska nära mitt jobb så jag tänkte ta mig dit. Kom ett par hundra meter sen kom nästa meddelande: "Antispinn urkopplad". Efter det kom ett par till och sen dog ljudet i radion, hastighetsmätaren dog osv osv. Till sist dog hela bilen.

Testade att koppla på startkablar och då lät det som att startmotorn gick runt lite lite.

Bogserade hem bilen och testade senare på kvällen. Då med ett annat batteri med samma ampere och även med startkablar. Alla lampor lyser och fungerar, men det händer inte ett smack när man ska starta. Inte ett ljud ??:-/ Har provat flera olika batterier inklusive ett Optima gelébatteri med bra kräm i.

Bogserade bilen till en Mekonomen-verkstad som ligger ett par hundra meter från där jag bor och de kopplade in en felkodsläsare. De fick upp koden:

"C326 Kommunikation styrenhet, Permanent" De kunde dock nolla felkoden men resultatet var detsamma. Inte ett liv i bilen. Hittade en felkod på nätet som verkade utveckla lite till "ECM-C326 Kommunikation styrenhet. Felaktig signal". Känns som att det kan vara samma.

Killen på Mekonomen kunde inte göra så mycket utan trodde att det blev byte av styrenhet (styrbox?) på Rejmes. :cry:

Känns som att Det blir en dyr historia på Rejmes :cry:

Någon som har några idéer?
av timebandit
#869343
I första skedet hade jag gjort bilen helt strömlös sedan tagit och kontrollerat kablarna på och runtom CEM. Någon kabel kan kanske glappa, det har ju tydligen hänt tidigare för några ägare.
Bara för Att kommunikationen med CEM är felaktig betyder inte att den är trasig per automatik. Kontrollera dess kontaktstycken först innan man gör ett byte.

CEM är inte billig att byta på verkstad. Tror det hamnar på runt 10.000:- inkl. allt? Läs tror, inte samma som att jag vet :)

Man kan säker få kommunikationsfel mot CEM om spänningen är för låg också.

Edit:

Glöm CEM... ECM var det ju... men hade ändå kontrollerat kontaktstycken etc. Priset borde bli billigare då också. Har för mig att ECM kostar runt 4000:-?
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
#869352
Kan vara startmotorn som gav upp med nytt batteri, du kan söka lite på forumet med sök funktionen , så kanske du hittar nåt bra tips.

När startmotorn blir dålig brukar den läcka ström och till slut kan det bli så mycket att 150A säkringen mellan batteriet och startmotorn bränns av. Om den har brunnit får du inte fram någon spänning till startmotorn som inte ens klickar då , men allt annat kanske ser normalt ut så länge det finns kräm i batteriet. (Om 150A säkringen gått kan inte generatorn ladda batteriet heller)

Kolla även under handskfacket där alla säkringar sitter, det finns några kontakter där som kan hoppa ur sitt läge och orsaka fel.

Kolla även upp alla jordningar intill batteriet. Lossa , rengör och dra åt.

Tror inte det är någon styrenhet som gett upp, när batterispänningen sjunker så mycket som den måste ha gjort i ditt fall kan det bli skumma fel. Kanske räcker med att ladda om mjukvaran.

-08 , skrev du, om den har gått mindre än 15000 mil kanske din maskinskadeförsäkring täcker ?
av timebandit
#869353
Så här säger VIDA iaf:

ECM-C326 Kommunikation styrenhet. Felaktig signal, D4204T
Skriv ut

Felkodsinformation

Villkor
Styrenhet motor (ECM) kontrollerar CAN-kommunikationen med central elektronikstyrenhet (CEM) och styrenhet bromssystem (BCM). Om styrenhet motor (ECM) registrerar att kommunikationen är felaktig sätts felkoden. Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Felaktig mjukvara.
Spänningsmatning till styrenhet bromssystem (BCM) saknas.
Glappkontakt, kontaktresistans eller oxidation i anslutningarna.
Avbrott på ledningarna på höghastighetssidan av CAN-nätet till central elektronikstyrenhet (CEM) eller styrenhet bromssystem (BCM).
Internt fel i någon annan styrenhet på samma del av CAN-nätet.
Felkoden kan även sättas, om fordonets batteri har blivit urladdat.

Felsymptom
Textfönster och varningssymbol/Textmeddelande
Varningslampor och -signaler/Lampa för funktionsfel ("Check engine"-lampa) indikation/ingen indikation
Start/Motorn startar inte/Motorn dras inte runt/Inget klickande ljud vid startförsök
Start/Motorn startar inte/Motorn dras inte runt/Osäkert när/alltid
Start/Motorn startar inte/Osäkert när/alltid
Varningslampor och -signaler/Startspärr indikation/ingen indikation
av aros
#869459
timebandit skrev:Så här säger VIDA iaf:

ECM-C326 Kommunikation styrenhet. Felaktig signal, D4204T
Skriv ut

Felkodsinformation

Villkor
Styrenhet motor (ECM) kontrollerar CAN-kommunikationen med central elektronikstyrenhet (CEM) och styrenhet bromssystem (BCM). Om styrenhet motor (ECM) registrerar att kommunikationen är felaktig sätts felkoden. Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Felaktig mjukvara.
Spänningsmatning till styrenhet bromssystem (BCM) saknas.
Glappkontakt, kontaktresistans eller oxidation i anslutningarna.
Avbrott på ledningarna på höghastighetssidan av CAN-nätet till central elektronikstyrenhet (CEM) eller styrenhet bromssystem (BCM).
Internt fel i någon annan styrenhet på samma del av CAN-nätet.
Felkoden kan även sättas, om fordonets batteri har blivit urladdat.

Felsymptom
Textfönster och varningssymbol/Textmeddelande
Varningslampor och -signaler/Lampa för funktionsfel ("Check engine"-lampa) indikation/ingen indikation
Start/Motorn startar inte/Motorn dras inte runt/Inget klickande ljud vid startförsök
Start/Motorn startar inte/Motorn dras inte runt/Osäkert när/alltid
Start/Motorn startar inte/Osäkert när/alltid
Varningslampor och -signaler/Startspärr indikation/ingen indikation

Hmm.. Ja, "felkoden kan även sättas, om fordonets batteri har blivit urladdat". Batteriet laddade ju ur troligtvis då bilen stängde av funktion efter funktion successivt innan bilen dog.

Men borde inte bilen starta då när jag slänger i ett annat batteri som jag vet har bra kräm i och på samma ampere?
Vart sitter ECM eller CEM då? Så man kan kika på kontakterna?
av timebandit
#869482
Beror på varför batteriet laddades ur. Det som dieselputte skrev bör kontrolleras. Säkringen på den kabeln är viktig. Får inte startmotorn ström så kan bilen inte startas hur bra batteri du än har?
Står även i vida att en omladdning av ecm bör göras för att utesluta fel i mjukvaran.

Cem sitter under/bakom handskfacket.
Ecm har jag för mig sitter framför vänster framhjul. Dvs bort med innerskärmen så skall den blottas.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#869496
Är det en manuell så kan man ju alltid testa att bogsera/knuffa igång den. Går den då sitter ju felet i startmotorns krets iaf.
av timebandit
#869515
Bogsera inte igång den. Står en stor varning om det i manualen....
av dieselputte
#869521
Har läst nånstans att dubbelmassesvänghjulets fjädrar kan ta skada av det "hackiga" motstånd som blir av den kraftiga kompressionen som skall drivas från bilens hjul, via transmissionen. Rätt , eller fel vet jag inte.

Har man fått motorstopp med 2.0D några gånger så vet man iaf att det hackar till ordentligt i bilen.

Finns många som säger att det inte är farligt att rullstarta dieslar så länge som det finns ström till pump och glödstift, men jag skulle aldrig göra det.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#869580
Vilka skitbilar vi har ;-) lika sköra som en porslinsbutik.
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]

Hade du båda kablarna fel samtidigt?