NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
#869589
Ja dem är känsliga tyvärr. Vändningen kom väl när katalysatorn gjorde sitt intåg antar jag.

Tacka vet jag gamla 740. Tålde vilken hantering som helst :D

Ang. DMF vet jag inte om det stämmer men däremot vet jag att hög friktion och värme är farligt för den.
Att köra på för låg växel är skadligt för den. Att göra väldigt snabba gaspådrag där varvet går fort upp är också skadligt.
Även att hålla nere kopplingen vid stoppljus är skadligt, bättre lägga ur växel.
Värdelös konstruktion på dessa DMF :/

Om TS skall felsöka själv så får man börja med att kolla efter trasiga säkringar, kontaktstycken som glappar. Även den dära säkringen till startmotorn måste kollas upp.
Man kan ju även mäta upp så att alla spänning/ström når tex startmotor etc.
av Mrq
#869690
Jag hade också missljud från min generator. Jag har också en V50 diesel 2008. Igår blev bilen helt strömlös när den stått 5 minuter parkerad. Hade lika gärna kunna hänt under körning. Inte ens klockan fungerade. Jag laddade batteriet under natten och bilen startade, men spänningen sjönk till 9,5 volt direkt när jag kopplade på batteriet. Ingen laddning från generatorn. Inom 10 minuter var batteriet dött igen. Jag kände även att det luktade bränt från generatorn. Jag håller på med generatorbyte nu. Samma sak hände för min kompis med samma bilmodell, fast hans generator började ryka kraftigt under körning och han fick bärga bilen från platsen. I hans fall var det också generatorn som hade pajat. Det verkar vara ett återkommande problem. Jag gissar på att även din generator har gett upp.
av dieselputte
#869742
Mrq skrev:Jag hade också missljud från min generator. Jag har också en V50 diesel 2008. Igår blev bilen helt strömlös när den stått 5 minuter parkerad. Hade lika gärna kunna hänt under körning. Inte ens klockan fungerade. Jag laddade batteriet under natten och bilen startade, men spänningen sjönk till 9,5 volt direkt när jag kopplade på batteriet. Ingen laddning från generatorn. Inom 10 minuter var batteriet dött igen. Jag kände även att det luktade bränt från generatorn. Jag håller på med generatorbyte nu. Samma sak hände för min kompis med samma bilmodell, fast hans generator började ryka kraftigt under körning och han fick bärga bilen från platsen. I hans fall var det också generatorn som hade pajat. Det verkar vara ett återkommande problem. Jag gissar på att även din generator har gett upp.
Den händige kan fixa generatorn själv med lite reservdelar, oftast dioderna som flyger, ibland statorlindningen (då blir det varmt, bränd etikett = bränd stator, blank och snygg etikett= dioder). I mer sällsynta fall, troligen orsakat av slarv vid byte av bränslefilter, så kan det rinna ner diesel i generatorn med lagerras som följd.

Här finns en bra video om renovering av generator.


Om bilen blir strömlös så snabbt vid parkering så är det inte säkert att generatorn drar ur strömmen. Troliga orsaker, avledning i startmotor, dåligt batteri, fel i styrservo. Jag rekommenderar inte enbart generatorbyte innan man konstaterat vad som dränerar batteriet. Risken är att den nya generatorn tar skada. Se till aff det blir 150A generator då den håller bättre, men det kräver även mjukvaru uppdatering för att den skall funka.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]