NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VallaWivan
#867330
På nätet kan man hitta framhjulslager till V50 från 1800:-till 800:-. Biltema med 800:- är klart billigast. Är det någon som har provat Biltemas lager? Mitt förra lager från Meknomen som var betydligt dyrare höll bara i 2000 mil.
av dieselputte
#867347
Hjullager som bara håller 2000mil tycker jag skall reklameras. Speciellt om det byttes av verkstad för dyra pengar.

Du har 3 år från inköpsdatum på dig att reklamera hjullagret om det är inköpt här i Sverige.

Har du gjort jobbet själv är väl risken stor att de isf skyller på felaktigt utfört byte som orsakat den korta livslängden.
av Kaffetobbe
#867349
Hej
Har inte bytt hjullager på min V50 ännu men tänkte köpa kvalitetslager när det blir dags.
Köpt skf lager till andra bilar som jag ägt och det har funkat bra.
Även Fag har bra lager.
Min erfarenhet är att dom billigare lagren ofta har sämre tätningar så det kommer in vatten mm.
Köpt från http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ ... lager.html tidigare och där finns det ju några tillverkare att välja på.
av VallaWivan
#867354
Super att hitta en sida där de talar om vem som är producenten. Jag tror på SKF även om det finns fler bra producenter. Men detta pris är ju fortfarande billigare än Skruvat och Meknomens. Man kan fråga sig hur prissättningen egentligen fungerar. Biltemas kan säkert vara bra men de kommer nog aldrig att tala om vem som producerat deras lager.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#867363
Jag böt ett förra året och fick då ett FAG lager via Meca. Sen gick det andra nu i våras och då stoppade jag dit ett biltema för det var lite panik med bilbehovet. Det skiljer 800 mil mellan mina lager och jag tänker definitivt posta ett inlägg här när ett av dem ger sig i framtiden.

Skulle tro att biltema lagret ger sig först men kan vara intressant att veta hur många mils skillnad det blir.

Biltemas lager kostade 599 kr när jag köpte det och FAG lagret 1600 kr. Tiden får utvisa kvalitén. Böt båda på lika vis. Spindel i ugnen och lagret i frysen. Skitenkelt att få ihop.
av VallaWivan
#867370
Jag kör med press och pressverktyg. Köpte det innan jag lärde mig ugn och frys. Mina byten till Meknomenlager (producent?) så rullar det första nu på sitt 4000mil medans det andra tog slut efter 2000mil. Men från och med nu skall jag försöka hålla koll på vem som producerar de lager som jag köper. Skall bli intressant med Sierras Biltema lager.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#867417
Tror även det finns mindre seriösa (ovetande) småverstäder som pressar i dessa lager på fel vis med snabbt haveri som följd. För flera man pratat med säger bara att det är att pressa i lagret direkt på huben så är det klart sen.

Som industrimekaniker så drar jag bara en djup suck och önskar dem lycka till i framtiden :-)

Finns även videos på Youtube som visar det förfarandet vilket är totalt fel.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#867444
Med ett specialverktyg som fördelar presskraften på lagrets ytterring istället för på innerringen som det blir när man pressar på huben. Ser ut som 2 halvmånar och en rörbit eller som i videon nedan.

http://m.youtube.com/watch?v=YEHRcL06fhA

Annars gör man som jag och många andra. Spindeln värms i ugn tills den är varm (full värme i minst 30 min) och på så vis nån hundradel större i lagersätet och lagrets kyls i frys (ett par timmar) så det blir nån hundradel mindre än det är i rumstemperatur. Med riktigt rengjort lagersäte (smärgelduk och rentorkning) kan man nära på släppa ner lagret i sätet och det ramlar på plats utan åverkan på lagret alls.

Sen kyler man allt med våta trasor tills det svalnat. Annars kokar fettet och rinner ur lagret.
av VallaWivan
#867492
Jag skickar med utseendet på mitt pressverktyg. Det viktigaste detaljerna är halvmånarna.
Bilagor
pressverktyg.jpg
Mitt pressverktyg köpt på Volvo
pressverktyg.jpg (192.95 KiB) Visad 2163 gånger

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]