NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
#867521
Jag undviker biltemas lager PGA att kvaliteten är ganska ojämn. De köper upp av olika leverantörer så du vet inte alltid vad du får. Billigare lager kan ha sämre material och sämre härdning.

När det ändå är ett relativt stort jobb att byta vill man inte göra om det för att man sparade 800:- på lagret.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#867524
Helt sant. Enda anledningen att det vart biltema är att lagret rasade kvällen innan elmia och vi skulle dit. Så det vart lite stressmeck på kvällen innan. Allt annat var stängt :-)
Användarvisningsbild
av Gatekeeper
#867695
När ni byter lager så glöm inte att skaffa tätningar, eller stänkskydd som de kallas! Avsaknaden av dessa släpper in vatten rakt på lagren med risk att det tränger in i lagret. Det är en miss från Volvo att inte ha satt dit dessa från början.
Artikelnr 31329801 och 31329227 heter de hos Volvo. De är lite olika tjocka och skall sitta på kort axel resp lång axel. och kostar bara ca 50 kr/st.
Finns lite sprängskisser på http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 29227.html
Skärmklipp.PNG
Stänkskydd på plats
Skärmklipp.PNG (494.83 KiB) Visad 7670 gånger
Skärmklipp2.PNG
Stänkskydd 31329801 och 31329227
Skärmklipp2.PNG (712.38 KiB) Visad 7683 gånger
av VallaWivan
#869225
Köpte ett SKF lager på "reservdelar24.se" och stänkringar på Volvo. SKF lagret har en annan slags tätning än det från Meknomen. 1129:- kostar lagret på "reservdelar24.se" och bra leverans hem till dörren.
Trot om du vill men det skriker vid vänstersväng och vänster lager har ett glapp. Det är ju tvärt om mot vad det borde vara. Höger glappar inte men kan förmodligen vara dåligt ändå. Inget lager var SKF i förra bytet. Den här gången får det bli SKF på båda sidor.
Vänsters lager byttes för 4100 mil sedan. Suck!!
Användarvisningsbild
av Sierra94
#869468
Ja, det är tur man kan göra bytet själv. Annars skulle det bli väldigt dyrt så ofta som lagren verkar gå sönder.
av dieselputte
#869485
Sierra94 skrev:Ja, det är tur man kan göra bytet själv. Annars skulle det bli väldigt dyrt så ofta som lagren verkar gå sönder.
Skumt med lagren, men det kanske har att göra med mycket vägsalt?

Min -06 V50 har gått 11,200 mil och inget lager har hittills blivit dåligt. Jag bor i Hälsingland och bilen har inte gått så mycket på saltad väg , kanske bara 800mil ( var ju 3 vargavintrar i följd 2009-2012 med ytterst lite vägsalt )
Användarvisningsbild
av Sierra94
#869493
Tror det beror på att rullkropparna i lagren är relativt små i förhållande till vikten/kraften de bär upp. Så de får mkt stryk.

Sen spelar säkert metoden vid byten in. Vissa kanske monterar på fel vis och pressar på huben så skador uppstår i lagerbanorna så det blir slitet i förtid. Jag håller koll på mina och väcker tråden till liv när nästa byte sker, om jag har bilen kvar då dvs :-)
av VallaWivan
#869851
Jag har skurit sönder ett av mina ursprungslager lager som hade gått 9000 mil och kulorna var blåanlöpta av värme och smutsiga. Något rent fett fanns det inget av. Och självklart ett sådant lager kan inte fungera.

Funderar på hur jag på bästa s&au[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]