NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
#869855
Hur stor diameter har rullarna/kulorna? Alltid skoj o veta :D
av VallaWivan
#871038
Om jag har mätt rätt kula så är de 12mm och sitter i dubbla rader, m.a.o. man kan ha lite glapp i lagret utan att det slutar att rulla.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#871321
Ok, tack för måtten och infon.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#989189
Kan nu säga att biltemas jävla skitlager höll 2000 mil. Och det händet såklart när man precis åkt på semester och är 50 mil hemifrån. Kom från dalarna ner till Västervik och det krasande ljudet blir värre o värre. Funderar på o smacka dit ett till biltema ellet köra vidare till öland och sen hemåt igen och byta hemma. Frågan är om man törs åka eller ej?

Tänker köpa ett lager biltema oavsett för då kan jag iaf låna verktyg och byta om det rasar efter vägen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#989198
Utan att ta biltema i försvar så har jag faktiskt fått byta flera v50/s40/c30 lager efter typ 500-2000 mil efter att ha bytt åt folk. En v50 gick typ 2000 mil med biltema (inte bytt av mej innan dock) en c30 gick ca 500 mil (typ autoexperten) och min egna s40 jag bytte ett lager på var glappt ur kartong (ebay england, billigaste som fanns...)
Verkar vara riktigt ojämn kvalitet. Har även fått några reklamerade utan gnäll så jag antar att det är rätt vanligt.
Har haft så pass mkt krångel med det att jag inte gör det längre.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#989208
Jag åker på så länge och köper ett så jag kan byta om det behövs. Vill inte bli stående utan ndelar om det rasar efter vägen. Sen köper jag ett Skf eller ett till Fag som åker dit om jag kommer ända hem utan byte.
av tdeimos
#989454
Mina lager har jag kört med i 5000 mil nu. Sen vet jag inte om/när de bytts av tidigare ägare.
Finns lite vibration i fjädrarna när man snurra hjulet fritt vänster fram så det är väl påväg. Men jag tycker det inte förvärrats på iaf ett år och 2000 mil.. Besiktningsmännen båda åren har påpekat samma sak och man kanske borde köpa sig ett lager att ha på hyllan...
Användarvisningsbild
av Sierra94
#990053
Hjullagret är nu bytt mot ett till biltema med det ganska smidiga verktyget för bytet som biltema säljer. Gjorde det på parkeringen utanför biltema i kalmar med hjälp av en kille som hade garage längre ner på gatan. Stort tack till honom :-)


Så om någon behöver hjälp med att byta framhjulslager i dalarna, borlänge trakten så har jag numera ett verktyg för det.
av Jimmy124
#1574339
Sierra94 skrev: tis 03 jun 2014, 13:24 Tror det beror på att rullkropparna i lagren är relativt små i förhållande till vikten/kraften de bär upp. Så de får mkt stryk.

Sen spelar säkert metoden vid byten in. Vissa kanske monterar på fel vis och pressar på huben så skador uppstår i lagerbanorna så det blir slitet i förtid. Jag håller koll på mina och väcker tråden till liv när nästa byte sker, om jag har bilen kvar då dvs :-)
Är det wuz345 du har på profilbilden?
Själv har jag verktyg för bytet, men har bilen 20 mil ifrån mej och fick 2a på höger lager fram, tänkte beställa ett, men hur vet jag lättast vilket jag ska ha, finns ju med magnet för ABS och vissa utan som jag förstod de, tex Biltemas står de inget om men på skruvat står det en del om magnet historian, mvh
av dieselputte
#1574356
Köp inte märket Mapco, de höll inte länge för mig. Sen köpte jag SKF och de höll ett par år innan jag sålde bilen.

( Köpte även ett Biltema för vänster bak, funkade i flera år utan problem tills bil såldes.)

Var försiktig med att köpa de som passar Ford Focus, samma mått och lager, men pinnskruvarna är kortare än Volvos så original muttrar gängar bara några varv. Däremot funkar Mekonomens muttrar utan kona bra, men undvik som sagt de som passar Ford.

Finns det verkligen lager till dessa utan magnetring ? Verkar ju märkligt isf.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]