NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1381541
Toppen! Just kupéfilter på denna modell är onödigt svårt att byta. Har hört att hela kupéfiltersystemet gjordes efter engelska högerstyrda varianten därav att det blev trångt på vänsterstyrda bilar att byta. Ska ge mig på det här själv i sommar när björkpollenet har slutat göra bilen gul..
#1554008
Förgöraren skrev: sön 24 maj 2020, 13:28 YouTube i all ära men just under tiden jag mekar gillar jag steg-för-steg-instruktioner som kan skrivas ut. Jag har därför gjort en egen steg-för-steg-instruktion för byte av kupéfilter på min V50 2012:a. Hoppas den kan hjälpa även någon annan.

Länk: https://mekman.concretegamezone.com/202 ... lenfilter/

Provade att ta bort plastpanelen under ratten och gjorde som i instruktionen ovanför men den sitter ju fast som tusan i bakkant in mot förarstolen. Har tagit i rätt mycket men det känns ju som att nånting håller fast den innanför, vill ju inte ta i för mycket och bryta sönder panelen. Någon annan på forumet som har haft samma problem?
Vill helst slippa lämna in bilen för filterbyte
#1554010
Senast jag bytte filter i min 05:a följde jag "Förgörarens" utomordentliga instruktion till punkt och pricka. När jag har mixtrat med de panelerna, har det alltid varit några av de plastpluggar eller kupebelysningsmojänger som nämns i instruktionen som tagit emot. Kan rent allmänt varmt rekommendera Volvos fiskben om du behöver bruka milt våld för att få loss inredning.
#1554011
Förgöraren skrev:Lycka till. Skriv gärna en rad om du fick nytta av instruktionen.
En senkommet tack för en suverän instruktion. Min enda "förbättring" var att jag använde en vinkelväxel (för bits med adapter för hylsa) för att få loss skruvarna till gaspedalen vilket gav lite mer svängrum åt spärrskaftet.

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]