NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KimDJ
Hej!
Jag har nyligen köpt en S40N 2010 1,6D på rejmes

Idag åkte jag och gjorde en E-diagnos (allmänt nyfiken hur bilen mår). Efter testet så uppstod 6felkoder bland annat torkarmotorn men att den fungerar hur bra som helst. Sen en felkod om partikelfiltret (bytes nyligen av volvo). Minns ej dom andra felkoderna.

Dom sa på besiktningen att det kan bli så om bilen har varit ström lös länge?

Kan det vara allvarligt? Bör jag ringa rejmes i morgon?

Tacksam för alla svar.

Mvh Kim
av zeelo
Vi gjorde likadant när vi köpte vår bil på Skobes, gjorde en e-diagnos på bilprovningen.
I vårt fall hittades 5 koder, detta visade vi upp för Skobes som åtgärdade felen. Detta kalaset gick på ca 5000:- som dom stod för. 2 koder (tror jag det var) skall enligt Skobes ha berott på ex. att man lossade batteriet, det var hur som helst koder som inte var konkreta fel.

Enligt konsumentköplagen skall bilhandlaren avhjälpa fel som uppstår i upp till 6 mån efter försäljningen. Om inte bilhandlaren kan påvisa att felet uppstått efter försäljningen.

Det är inte säkert att det är allvarligt, men jag skulle ändå be dom kolla på koderna. .
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]