Sida 1 av 3
V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: sön 11 maj 2014, 12:05
av VolvoV5018F
Hej!
Jag har precis köpt en Volvo V50 1.8F -09, jag skulle behöva fylla på kylarvätska, men det finns så många olika att välja bland, vad ska jag ha?
Jag hittade en flaska med ljusblå färdigblandad kylarvätska i garaget, men den kylarvätska som redan är i bilen ser mer blå-grön ut och lite tjockare liksom...
Jag är jävligt dålig på motorer, tacksam för hjälp!
Re: V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: sön 11 maj 2014, 12:48
av Rådlös
Vi har skrivit många och långa trådar om detta. Kunskapsluckan är stor, så vi kör i repris.
Det finns i princip två typer av glykol. Etylenglykol som är den vanligare och relativt billigare. Men giftigare. Sedan finns det Propylenglykol som är ovanligare, dyrare men lite miljövänligare. Dock ingen hälsodryck.
All glykol avsedd för bilkylare är färgad. Det finns dessvärre ingen färgkod för dom olika sorterna. Glykol kan ha vilken färg som helst oberoende av vilken typ det är. Det är fabriken som tillsätter färgen efter eget tycke.
Det är möjligt att blanda dom båda sorterna och det fungerar fortfarande som frostskydd. Men det uppstår samtidigt problem med blandningen. Först och främst så blir det en brun sörja. Det kan i värsta fall bildas slamproppar som ger allvarliga stopp i kylsystemet. Det går inte heller att mäta en lägsta anti-frystemperatur om man har blandat glykolsorterna. Därför skall man inte blanda dom båda.
Nu har du med största sannolikhet etylenglykol, den är vanligast och billigare. Bry dig inte om färgen om du skall köpa ny. Läs i stället vad som står på flaskan. Håll dig sedan till den sorten i fortsättningen.
Om du tittar i bilens instruktionsbok så ser du att det står att du skall byta kylarvätskan vart annat år. Detta säger både bilfabrikanter och glykoltillverkare. Så är du osäker på vilken sort du har, eller hur gammal glykolen är, byt allt.
Det är inte glykolen i sig som åldras utan rostskyddsmedlet som är tillsatt i glykolen. Det anses bara vara aktivt i 2 år. Sedan byter man ut glykolen. Nu är det inte många bilägare som följer denna anvisningen, men så har biltillverkare och glykoltillverkare sagt.
Det finns LongLife glykol och även separat rostskyddsmedel att röra ut i vatten och hälla i. Men jag gissar att omkostnaderna för dessa alternativ blir antingen lika dyra, eller dyrare än att byta vart annat år?
Slutsummering: Det finns två sorters glykol, en vanlig och en ovanlig. Dom bör inte blandas. Det finns ingen gällande färgkod för glykolsorter. Är man osäker på vilken sort man har, byt all vätska och skriv upp vilken sort du häller i samt datum. Håll dig till den sorten i fortsättningen. Färgämnet i glykolen är högst troligt inte aktivt. Därför kan man blanda olika färger bara det är samma sort.
Re: V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: sön 11 maj 2014, 13:30
av VolvoV5018F
Tack för ett väldigt tydligt och bra svar!
Är det en stor procedur att byta all kylarvätska? Måste man tömma "hela systemet" på nåt vis? Eller räcker det att tömma behållaren för kylarvätskan?
Re: V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: sön 11 maj 2014, 13:51
av timebandit
För att få ut all vätska så är det bara att tappa ur och fylla på med vatten. Köra motorn varm. Tappa ur och fylla på med vatten. Göra detta runt 6ggr eller något sådant. Iom att termostaten öppnar och stänger vid viss temperatur så går det inte att bara spola igenom hur som helst. Men vill ju inte ha kvar något av den gamla kylarvätskan och riskera klegg i systemet.
Man skall väl helst tappa ur från pluggen i kylaren om jag förstått det rätt.
Skall själv göra detta men väntar på skönare väder :)
Re: V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: sön 11 maj 2014, 14:14
av VolvoV5018F
Jag hittade ett annat inlägg här om kylarvätska, och som jag fattar det så kan man blanda de olika sorterna, men man riskerar att det kläggas igen?
Just nu är min kylarvätske nivå under "--MIN--", kan jag hälla i och blanda min färdigblandade kylarvätska av märket "STARTA" med den som redan är i bilen och köra så hela veckan utan risk att det kläggar igen, för att sedan byta all kylarvätska till helgen?
Re: V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: sön 11 maj 2014, 14:41
av Rådlös
Om vi utgår från att du har etylenglykol, vilket är den vanligaste och relativt billigaste, så kollar du vad det står på din STARTA-flaska. Med högsta sannolikhet står det också etylenglykol. Då kan du hälla det direkt i kylarens expansionkärl. För ordningens skull kan du blanda med vatten 50/50.
Till hösten, inför vintern kan det vara lämpligt att byta hela volymen kylarvätska. Då vet du blandningsprocenten vatten/glykol och därmed lägsta anti-fryspunkt. Det kan vara bra för att sova gott under vinternätterna.
Bara lite överkurs som kan vara roligt att känna till: Det går att laborera fram vilken glykolsort man har, men det kräver lite utrustning.
Re: V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: sön 11 maj 2014, 14:52
av timebandit
Men att "anta" vad man har nu i systemet är egentligen inte rätt eller bra även om sannolikheten är så :)
Men handlar det bara om att toppfylla så duger det fin fint med bara någon/några dl vatten. Så har jag gjort när jag fått lite spill vid renovering av värmaren. Inga problem ännu.
Är i precis samma sits av att byta all vätska. Har gul vätska i och ingen kan ge mig ett svar vad för exakt för kylarvätska som är i så jag har förberett och köpt ny vätska på Bilia som skall bytas när vädret blir mycket bättre. Ja, jag köper hos Bilia och vet att det finns billigare alternativ :)
Kommer att köra igenom ca 50-60 liter vatten för att vara säker på att få ut all gammal kylarvätska.
Re: V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: sön 11 maj 2014, 15:00
av VolvoV5018F
okej, men säg nu då att jag råkar ha propylen glykol i, och häller på en skvätt etylen glykol för att komma över --MIN-- sträcket, kan jag köra så veckan ut för att sedan rensa ur hela systemet, och byta glykolen helt och hållet till helgen? Eller kommer det att gå åt helvete direkt? Det känns ju lite riskabelt att ligga under --MIN-- nivån också...
Re: V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: sön 11 maj 2014, 15:51
av Rådlös
Förmodligen kan du köra så i några dagar. Du ser ju om vätskan blir brun. Det lär gå att feltolka som att det är rostvatten, men det är alltså glykolerna som reagerar på varandra. Förblir kylarvätskan klar (men färgad) så har du träffat rätt och behöver inte oroa dig.
Är du experimentellt lagd, så sug upp några deciliter kylarvätska med någon form av hävert och blanda separat med någon deciliter av den aktuella glykolen. Händer inget med den så är allt OK.
Jag har bara hört talas om att det är ett fåtal bilfabrikat som förordar propylenglykol. Det är Scania och någon modell av Mercedes. Så du ser, chansen att det skulle vara propylenglykol i din bil är väldigt liten. Är din bil servad enligt Volvos anvisningar? Finns det stämplar i boken? Då borde du helt enkelt kunna fråga dom aktuella verkstäderna vilken typ av glykol dom har använt.
Re: V50 1.8F 2009, vilken kylarvätska?
Postat: mån 12 maj 2014, 17:13
av timebandit
Det var ju faktiskt inte så dumt, att jag inte tänkt på det... Att man kan suga upp någon dl och provblanda :) Men hur fort reagerar 2 olika glykoler? Bör man se det omgående eller går det några dagar?
Min vätska är gul och killarna på Bilia kunde inte svara på varför den var gul och vad för glykol det är... Men om 2 olika glykoler reagerar snabbt så är det ett enkelt och säkert test att göra. Då räcker det att spola vatten igenom 2ggr om man vill byta det mesta... :)
Fast jag är så feg så jag vågar inte chansa å få massa koks å skit i systemet så jag gör nog en riktig spolning och fyller på med rätt kylvätska från Volvo/Bilia så då blir det lättare för mig nästa gång och ev för nästa ägare :)