Sida 1 av 1

Köpråd kombi: V50

Postat: tor 08 maj 2014, 23:35
av Degas
Hej,

Vi söker en mindre kombibil som är säker, tillförlitlig, billig att äga och serva, bränslesnål (5,0l/100km max vid blandad körning) etc. Vi har 100,000 kr att lägga som mest på vårt bilköp och väljer vi en V50 från 2011 så får vi efter en snabbkoll en som gått ganska precis 10,000 mil. Frågan är vilken motor/modell man ska köpa för att matcha våra önskemål ovan?

Vi står och trampar mellan en Volvo V50 eller en Ford Focus 1.6 TDCI. Forden drar bara 4,4l/100km blandad körning och årsskatten är 1.088. Har V50 någon modell som drar lika lite, lika billig skatt?

Sedan 2009 har Ford partikelfilter utan bytesintervall på sina Focus. Samma med Volvo V50? Om ja, vilken modell och från vilket år?

Vilket utrustningspaket är "bäst" och vad som skiljer paketen åt?

Vad ska man kolla/se upp med när man köper Volvo och just en Volvo V50 av 2010-2011 års modell som matchar våra önskemål?

Sist så undrar vi om man köper en lite äldre V50, låt oss säga från 2005-2006. Något att tänka på där? Dumt att köpa en som gått 15,000 mil eller mer?

Tack på förhand.

/Degas

Re: Köpråd kombi: V50

Postat: fre 09 maj 2014, 06:32
av getsome
Vill du åka bekvämt ta volvon då focusen är mycket bullrigare. 0.44 kan du nog glömma om du inte kör som farmor anka och aldrig över 90 km/h. Med focusen får du mer bil för pengarna men dom är ofta snålt utrustade.
provkör bägge och se vilken du trivs bäst med.

Re: Köpråd kombi: V50

Postat: fre 09 maj 2014, 11:02
av Gourmand
V50 är en fin mindre kombi, som lastar mer än man tror. Den motor som motsvaras av den som sitter i Focus, är 1,6-litersdieseln. Det är samma motor och den kommer från PSA (Citroen/Peugeot).
Att utgå från biltillverkarnas bränsledeklaration kan du glömma. 1,6-dieseln är snål, men drar precis som alla andra bilar mer än tillverkaren uppger.
Volvos auktoriserade märkesverkstäder fortsätter envisas med att partikelfiltret ska bytas vid 12.000-milaservicen (utom på D2 2012), trots att det som regel håller mellan 17-20.000 mil beroende på körmönster. Partikelfiltret köper man på den öppna eftermarknaden till ett avsevärt lägre pris än hos Volvo. Vilken verkstad som helst kan byta detta med lätthet, så undvik Bilia och likande Detta är världens mest sålda dieselmotor och den är monterad i mängder av bilar. Du kan med fördel använda en mindre, privat Citroen/Peugeot-verkstad för denna bil. Som regel både billigare och bättre. Gör inte partikelfiltret till ett problem, det hör till vanligt bilunderhåll.

Re: Köpråd kombi: V50

Postat: fre 09 maj 2014, 11:46
av SvenB
Håller med Gourmand om allt, utom att bara V50 D2 MY12 skulle ha underhållsfritt DPF. Alla 1,6 liters dieslar med motor D 4162T ( 115 hk-motorn) har underhållsfritt DPF alltså även V50 D2 MY11.
Detta framgår inte minst i denna tråd i det som "jensen" skriver
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=105868

Re: Köpråd kombi: V50

Postat: fre 09 maj 2014, 13:19
av Degas
getsome skrev:Med focusen får du mer bil för pengarna
På vilket sätt?
SvenB skrev:Håller med Gourmand om allt, utom att bara V50 D2 MY12 skulle ha underhållsfritt DPF. Alla 1,6 liters dieslar med motor D 4162T ( 115 hk-motorn) har underhållsfritt DPF alltså även V50 D2 MY11.
Detta framgår inte minst i denna tråd i det som "jensen" skriver
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=105868
Okej, då vet jag. Då är det D2 som gäller.

Re: Köpråd kombi: V50

Postat: fre 09 maj 2014, 13:53
av Zanders
Kinetic > momentum > summum och r-design är dem olika utrustningspaketen. Jag skulle rekommendera momentum. Främst för xenonljusen. V50s halogenljus är så sjukt dåliga!

Re: Köpråd kombi: V50

Postat: fre 09 maj 2014, 15:54
av SvenB
Är man van med xenonljus, är alla halogenljus dåliga. :wink:

Re: Köpråd kombi: V50

Postat: fre 09 maj 2014, 18:22
av P210
Redan i standardutrustningen har du elhissar, elspeglar, AC, färddator samt säkerhetssystemen;
ABS – låsningsfria bromsar, DSTC – antisladdsystem, EBA – ”panikbromsassistent”, EBD

Med Kinetic kommer bl. a farthållare, elektronisk klimatanläggning, ECC, läderklädd handbromsspak, ratt och växelspaksknopp, rattknappar till stereon. Aluminiumhjul som standard.

Momentum bjuder på färganpassad tröskelskoning, larm, parkeringshjälp bak, regnsensor, spoilerljus/dimljus fram, xenonljus – hel, halvljus, (styrs via kuliss "Bi-Xenon" - helljuset har fortfarande halogenstrålkastaren vid sidan av också = fyra helljus :D )

Summum ger egentligen bara läderklädseln som standard (kan köpas ”utanför paketen också), innerbackspegel med automatisk avbländning elinfällbara ytterbackspeglar med markbelysning, elmanövrerad förarstol med nyckelminne och rails i silver. 17" aluminiumfälgar.

Re: Köpråd kombi: V50

Postat: fre 09 maj 2014, 19:26
av Zanders
SvenB skrev:Är man van med xenonljus, är alla halogenljus dåliga. :wink:
Väldigt sant men jag tycker ändå att V50ns halvljus är i en egen klass (åt det dåliga hållet). Xenon är helt klart ok men dem flesta andra modeller har bättre ljus. Halogen däremot är under all kritik. Spec pre facelift. Hade nog nästan varit bättre med en cykellampa i varje strålkastare.

Re: Köpråd kombi: V50

Postat: lör 10 maj 2014, 18:47
av fjohan82
Jag har en V50 D2 från 2011 (Business active/Momentum samt endel hel del extrautrustning), en lagom bil för mina resor. Nu har den rullat nästan 12100 mil och hunnit vara i närmare 10 länder...

Det fel som har drabbat mig är följande:
Kopplingsras vid ca 6000 mil (3 veckor innan garantin gick ut)
Ett rör/kabel till partickelfiltet pajade, vilket gjorde bilen helt orkeslös och varnade om igensatt filter.
Glappa spindlar/bärarmar, mest vä fram som besikningen slog ned på. Även höger måste snart bytas.
Inre drivdamask på hö sida läcker/trasig. Tid ska bokas för byte.
Läckage hö och vä packboxar, utgående axlar. Tid ska bokas även för detta.

Har låtit eftermontera DRL samt programvara till dito som sitter på MY12.

Annars en underbar "lagom" bil som går bra såväl i storstäder, svensk landsväg, på Autobahn som i alperna och längs medelhavet. Snittar 0,55 på en 600-700-milas resa till östra/södra Europa med mkt varierande körningar.