Sida 1 av 2

V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: ons 30 apr 2014, 20:31
av nyller
Hallå!

Har en Ic ifrån Autotech som ska monteras inom kort. Jag funderar över om det kommer bli nån märkbar skillnad? Autotech uppger 10+hk :D

Bild


Kör idag med:
ATM STEG 3
ATM magnetventil
Ferrita främre 3"
Simons catback 2.5"
Elevate insug
Elevate luftrör
CCI box

Re: V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: tor 01 maj 2014, 10:13
av crumpets
Tveksamt om du kommer märka nån skillnad ärligt talat. +10hk när man redan är uppe och nosar kring 300 är ju inte mycket procentuellt. Du får ha väldigt känsliga skinkor.

Re: V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: tor 01 maj 2014, 13:35
av nyller
crumpets skrev:Tveksamt om du kommer märka nån skillnad ärligt talat. +10hk när man redan är uppe och nosar kring 300 är ju inte mycket procentuellt. Du får ha väldigt känsliga skinkor.
Har läst att Ic:n är "flaskhalsen" så att säga :P

Re: V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: tor 01 maj 2014, 23:38
av Perra83
Testa på skoj och mät tempen på insugsluften och se om det blir någon skillnad.

Re: V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: lör 03 maj 2014, 17:22
av nyller
Perra83 skrev:Testa på skoj och mät tempen på insugsluften och se om det blir någon skillnad.

Tänkte göra det!

Re: V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: lör 03 maj 2014, 19:37
av FatBastard
Tja, hur mycket skillnad gör Elevate luftrör och CCI boxen på ljudet?
Är lite sugen på att köpa men är rädd för att det ska låta för mycket vid vanlig körning, vill bara ha lite skönare ljud när man verkligen varvar ur.
Har tänkt att ha samma setup som dig när jag är klar med min bil, men har nu bara Simons catback 2.5 och ATM magnetventil, kommer att chippa i sommar.

Är Elevate insuget prisvärt, märks det det stor skillnad?

Mvh Henrik

Re: V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: lör 03 maj 2014, 22:43
av nyller
FatBastard skrev:Tja, hur mycket skillnad gör Elevate luftrör och CCI boxen på ljudet?
Är lite sugen på att köpa men är rädd för att det ska låta för mycket vid vanlig körning, vill bara ha lite skönare ljud när man verkligen varvar ur.
Har tänkt att ha samma setup som dig när jag är klar med min bil, men har nu bara Simons catback 2.5 och ATM magnetventil, kommer att chippa i sommar.

Är Elevate insuget prisvärt, märks det det stor skillnad?

Mvh Henrik

Svårt att säga, men visst är det lite vassare ljud :P

Ja insuget är prisvärt enligt mig, monterade dock CCI boxen och Elevate röret samtidigt. Blev märkbar skillnad iaf :)

Vad tror du om Ic:n? :P

Re: V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: sön 04 maj 2014, 08:00
av FatBastard
Man borde väll känna lite skillnad med 10hk extra, men det är ju alltid kul att sätta dit något nytt på bilen även om man inte känner någon skillnad :D
Tror att jag har läst att det är plastgavlar på original ic, så en helt i alu borde ju hålla mycket bättre när bilen är trimmad.
Du får skriva en recension när du har bytt, och även berätta om det var svårt att byta.

Mvh Henrik

Re: V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: sön 04 maj 2014, 09:41
av YoZ
Hej

Hade visserligen en V70 T5 2002 (Steg 3 Autotech, ATM magnetventil), där jag lät Autotech byta till en 45 mm alu IC för att få ner insugstempen

"Upplevde" helt klart skillnad efter uppgraderingen där motorn gav mer uppe i varv samt att motorn inte tappade effekt vid flera fullgasrepor.

Varken insugstemp mättes eller motor bänkades med IC:n, det jag vet är att bilen kapade över 2 sek 100-250km/h jämfört med original IC:n monterad!

Re: V50 T5 Steg 3 BYTA IC

Postat: mån 05 maj 2014, 13:11
av nyller
FatBastard skrev:Man borde väll känna lite skillnad med 10hk extra, men det är ju alltid kul att sätta dit något nytt på bilen även om man inte känner någon skillnad :D
Tror att jag har läst att det är plastgavlar på original ic, så en helt i alu borde ju hålla mycket bättre när bilen är trimmad.
Du får skriva en recension när du har bytt, och även berätta om det var svårt att byta.

Mvh Henrik
Jag återkommer när den är bytt :P