Antisladd-service v50 -06
Postat: tis 22 apr 2014, 11:47
Behöver tips och råd om antisladd-service.
Jag är tjej och kan l i t e grann om bilar, men inte så mycket. För drygt ett år sen så övergav jag min 940 (-91) som började krångla mer och mer. Köpte en V50 (-06) som gått 9000 mil, för att slippa allt krångel med bilprovning och ombesiktningar, bromsproblem och alla andra problem som började uppstå på gammelvolvon.
Servade "nya" bilen i fjol, i april/maj, 10000-milaservice, som gick på drygt 2500 kr. Bilen har alltid servats när den ska, och av auktoriserade verkstäder (Volvo). Alla papper finns.
Men... nu har antisladd-service-lampan tänts. Bilen har nu gått 11.000 mil. Försöker läsa mej till så mycket info som möjligt om antisladd-service, men det är så mycket olika information. Förstår helt och fullt att felet kan bero på olika orsaker. Om ett par veckor ska bilen till verkstad/service som kommer att kosta omkring 4500 kr.
En del har skrivit om att de fått betala 11000 - 13000 kr på verkstad för att man har bytt ut bromstrycksgivare / hydraulikenhet. En del som haft samma problem har Volvo lämnat goodwill till, en del inte. Somliga har själva bytt hydraulikenheten och det har gått relativt smidigt på så vis själva lyckats sänka kostnaden med flera tusenlappar. Jag tänker lite så här, att om jag som tjej kommer och inte kan så mycket om problemet, att verkstaden bara pushar på....och vet man ingenting om problemet så kan man ju heller inte argumentera. Jag tycker att det är rätt dåligt att inte grejjorna ska hålla mer än 10-11 tusen mil...det är ju ändock en Volvo som ska innebära kvalité.
Så dyker ju några frågor upp, som jag hoppas kunna få lite hjälp med:
Kan man deala till sig goodwill? (Om man nu varit volvoägare sen -00 och ALLTID anlitat Volvo-verkstad)
Om man får någon som kan byta hydraulikenheten hemma i garaget, släcks servicelampan automatiskt när grejjorna är bytta?
Nån som har erfarenhet av antisladd-problem att dela med sig av?
Jag är tjej och kan l i t e grann om bilar, men inte så mycket. För drygt ett år sen så övergav jag min 940 (-91) som började krångla mer och mer. Köpte en V50 (-06) som gått 9000 mil, för att slippa allt krångel med bilprovning och ombesiktningar, bromsproblem och alla andra problem som började uppstå på gammelvolvon.
Servade "nya" bilen i fjol, i april/maj, 10000-milaservice, som gick på drygt 2500 kr. Bilen har alltid servats när den ska, och av auktoriserade verkstäder (Volvo). Alla papper finns.
Men... nu har antisladd-service-lampan tänts. Bilen har nu gått 11.000 mil. Försöker läsa mej till så mycket info som möjligt om antisladd-service, men det är så mycket olika information. Förstår helt och fullt att felet kan bero på olika orsaker. Om ett par veckor ska bilen till verkstad/service som kommer att kosta omkring 4500 kr.
En del har skrivit om att de fått betala 11000 - 13000 kr på verkstad för att man har bytt ut bromstrycksgivare / hydraulikenhet. En del som haft samma problem har Volvo lämnat goodwill till, en del inte. Somliga har själva bytt hydraulikenheten och det har gått relativt smidigt på så vis själva lyckats sänka kostnaden med flera tusenlappar. Jag tänker lite så här, att om jag som tjej kommer och inte kan så mycket om problemet, att verkstaden bara pushar på....och vet man ingenting om problemet så kan man ju heller inte argumentera. Jag tycker att det är rätt dåligt att inte grejjorna ska hålla mer än 10-11 tusen mil...det är ju ändock en Volvo som ska innebära kvalité.
Så dyker ju några frågor upp, som jag hoppas kunna få lite hjälp med:
Kan man deala till sig goodwill? (Om man nu varit volvoägare sen -00 och ALLTID anlitat Volvo-verkstad)
Om man får någon som kan byta hydraulikenheten hemma i garaget, släcks servicelampan automatiskt när grejjorna är bytta?
Nån som har erfarenhet av antisladd-problem att dela med sig av?