Spindelled/Länkarmsbyte V50 D2
Postat: ons 16 apr 2014, 20:24
Hej!
Jag har nyss varit på första besiktningen med min V50 D2 MY11, vid nästan 12.000 mil.
Det jag fick nedslag på var vänster spindelled som var för glapp för att de skulle kunna godkänna. Höger var lite glapp också, men inte alls så mycket som vänster.
Nu till mina frågor och funderingar:
Spindeln sitter ihop med länkarmen och enligt Volvo måste man byta både spindeln och länkarmen, då de som sagt sitter ihop i ett stycke. Jag har kollat med flera olika märkesverkstäder, alla säger samma sak i den frågan.
Går det verkligen inte att bara byta den glappa spindeln? De säljs ju lösa på bla Biltema...
Eller är det risk att något i länkarmen också kan börja glappa?
En annan sak som skiljde sig mellan tex Bilia, Roslagsbil och Upplandsmotor var synen på att byta bara den med nedslag kontra både höger och vänster samt hjulinställning.
En verkstad sa att det räcker att byta den med nedslag och att man inte behöver göra hjulinställning.
En annan verkstad sa att det är lika bra att byta på båda sidor, eftersom man måste göra en hjulinställning efteråt.
Bör jag byta båda och göra en hjulinställning? Eller räcker det med den med nedslag och skippa hjulinställningen?
Däcken jag har haft på hittills sliter helt jämnt, inget är snedslitet.
Vad är era synpunkter, tips och råd i frågan?
//Fredde
Jag har nyss varit på första besiktningen med min V50 D2 MY11, vid nästan 12.000 mil.
Det jag fick nedslag på var vänster spindelled som var för glapp för att de skulle kunna godkänna. Höger var lite glapp också, men inte alls så mycket som vänster.
Nu till mina frågor och funderingar:
Spindeln sitter ihop med länkarmen och enligt Volvo måste man byta både spindeln och länkarmen, då de som sagt sitter ihop i ett stycke. Jag har kollat med flera olika märkesverkstäder, alla säger samma sak i den frågan.
Går det verkligen inte att bara byta den glappa spindeln? De säljs ju lösa på bla Biltema...
Eller är det risk att något i länkarmen också kan börja glappa?
En annan sak som skiljde sig mellan tex Bilia, Roslagsbil och Upplandsmotor var synen på att byta bara den med nedslag kontra både höger och vänster samt hjulinställning.
En verkstad sa att det räcker att byta den med nedslag och att man inte behöver göra hjulinställning.
En annan verkstad sa att det är lika bra att byta på båda sidor, eftersom man måste göra en hjulinställning efteråt.
Bör jag byta båda och göra en hjulinställning? Eller räcker det med den med nedslag och skippa hjulinställningen?
Däcken jag har haft på hittills sliter helt jämnt, inget är snedslitet.
Vad är era synpunkter, tips och råd i frågan?
//Fredde