Sida 1 av 2

E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: sön 13 apr 2014, 19:38
av FatBastard
Ska chippa min c30 t5 -07 i sommar på autotech men vet inte om jag ska välja e85 eller 98okt.
E85 ger 20 hk och 30nm mer än 98okt så det är därför jag är sugen.
Vet att bränsleförbrukningen öker med ca 30%.
Finns det några risker med att välja e85? Mer slitage på motorn?
Har läst att man ska byta olja oftare, men jag byter redan nu vid ca 750 mil.
Kommer äver köpa ett sportavgas med racekat och större ic men det blir senare i höst om det spelar in?

ps. Focus st har samma motor men den går inte chippa med e85 vad är skillnaden?ds

Mvh Henrik

Re: E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: sön 13 apr 2014, 20:15
av Perra83
Ja hade nog valt 98 oktan för att eventuellt slippa trubbel. ATM har säkert bra koll.

Re: E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: sön 13 apr 2014, 21:11
av FatBastard
Jag har försökt att googla men jag har inte hittat någon som verkar ha haft problem med e85 chippning.
Köper jag från autotech så kan jag välja mellan e85/multifuel/98/original om jag har fattat rätt, får ju med en dosa som man kan växla mellan dom olika programmen .

Mvh Henrik

Re: E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: sön 13 apr 2014, 21:13
av Frohm
Ska man inte köra på strippen mm så hade jag valt 98 oktan. Klarar spridarna etanol eller måste även dem bytas?

Re: E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: sön 13 apr 2014, 21:44
av Mabuse
I stort sett alla Bosch-spridare ska fungera med etanol, så spridarna borde knappast vara några problem (om man känner för att inte uppgradera). AutoTech har större spridare om du vill ha mer soppa.

Större IC är nog knappast nödvändigt. Etanol har mindre problem med värme än bensin. Jag har för mig att jag har hört att SAABs Biopower turbo inte har IC, någon annan kanske kan bekräfta detta?

Det florerar tyvärr fortfarande mycket myter om etanol, så ta gärna en sväng förbi http://etanol.nu/forum och ställ frågor på forumet.

Re: E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: mån 14 apr 2014, 12:51
av euroman
Hej,

jag hade kört på 98 oktan, vet 2st som fått problem med just v50 T5 årsmod, 05 och 08, e85 mjukvara båda fick 2-3 brända stift och fick göra rent tanken mm. Då hade dom ändå kört någon tank med Bensin också. Sen kanske detta bara var tillfällighet för det finns säkert många som kör med e85 där det fungerar riktigt bra med.

Så jag hade helt klart kört på 98 bara för att vara säker! :)

Re: E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: mån 14 apr 2014, 15:49
av grillchips
opA och nyller här på forumet har erfarenhet av autotechs t5-chippning så kolla med dom även om euroman här summerar det ganska bra.

Re: E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: mån 14 apr 2014, 19:30
av FatBastard
Jag har också en kompis som har fått rengöra tanken vid e85chippning .
Så nu har jag bestämt mig för att det blir 98okt.
Måste man chippa av bilen när man besiktar den eller lämnar in den på service?
Tänkte om man skulle strunta i att köpa apc-dosa och åka dit och chippa den, sparar ju 2500kr då.

Re: E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: tis 15 apr 2014, 11:51
av euroman
FatBastard skrev:Jag har också en kompis som har fått rengöra tanken vid e85chippning .
Så nu har jag bestämt mig för att det blir 98okt.
Måste man chippa av bilen när man besiktar den eller lämnar in den på service?
Tänkte om man skulle strunta i att köpa apc-dosa och åka dit och chippa den, sparar ju 2500kr då.
Hej,

Nej normalt skall man inte behöva ställa ner den jag har besiktat allt från steg1-steg3 bilar och dom har inte klagat på detta.

Dock kan dom ladda in senaste mjukvaran på en service och då försvinner ju chippet om du nu inte säger till dom före att inte göra det :)

Mvh
Martin

Re: E85 eller 98okt vid chippning av c30 t5?

Postat: tis 15 apr 2014, 12:14
av tdeimos
Jag körde nyligen i E85 programvaran från Autotech i min V50 T5. Jag kan inte personligen uttala mig om hållbarheten men enligt grabbarna på Autotech ska det inte vara några problem om du:

1. Inte slarvar med oljebytet.
2. Så länge du kör med E85-programmet. Kör INTE i kombination med bensin. Då SKA du använda multifuel-programmet annars kommer något helt enkelt att rasa.
3. Blandar i Red Line tillsatsen för E85-bilar i tanken efter rekommendation på flaskan för att slippa beläggningar.
4. Kör 98-programmet på vintern. Alternativt multifuel med lite bensin. Detta för att slippa svårstartad bil

Är det några jag litar fullt ut på är det Autotech så jag är inte orolig. Jag har inte heller hört någon som har problem efter ha googlat mig trött. Det är många som kört Autotech-E85 på t5-motorerna i flera år utan problem. Det där med brända stift har jag visserligen hört. Men i det fallet så erkände killen jag snackade med att han kört i E85 programmet med bensin kvar i tanken och åkt ut och vrålkört direkt. Det var mapparen väldigt tydlig med att man skulle passa sig för när vi gick igenom råd och skötsel. Du kan visserligen ha lite bensin kvar i tanken när du kör i E85-programvaran. Men du ska åka landsväg med farthållaren i minst 20km innan du pressar motorn. Jag tror personligen visst folk kan vara lite slarviga med dessa viktiga detaljer och stöter därför på patrull och skyller sen allt på E85.

För övrigt är E85-programmet en pärla upplevelsemässigt och för plånboken. Jag har bänkat min för övrigt original T5 till 264hk på hjulen och den drog 1.01 liter/mil den senaste tankningen :)