Sida 1 av 1

Bränslevärmare - temperaturparamerar

Postat: tis 25 mar 2014, 08:12
av P210
Vad är det för temperaturgivare/parametrar som styr om dieslvärmaren startar eller inte.
Nu när temperaturen ligger runt nollan går direktstarten inte igång om man försöker, den blinkar "PÅ" "PÅ" och sedan "AV" igen.
Däremot startar värmaren med tiduren!
Bilens temperaturgivare har visat mellan -2° upp till nollan när jag testat (och den stämmer med omgivande temperatur).
Är detta något man kan påverka/ändra i VIDA?

Enligt instruktionsbuken ska värmaren fungera upp till +15°
Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan
värmaren inte startas. Vid –10 °C eller lägre är
parkeringsvärmarens maximala gångtid
50 minuter.

Re: Bränslevärmare - temperaturparamerar

Postat: tis 25 mar 2014, 08:58
av Kluster
Har för mig att det sitter en temperaturgivare på/i någon utav backspeglarna. Läste i någon tråd där man hade sprejat kylsprej just för att se om givaren funkade eller inte då yttertemperaturen visade plusgrader.

Re: Bränslevärmare - temperaturparamerar

Postat: tis 25 mar 2014, 09:49
av dieselputte
Skall väl starta automatiskt vid +4 eller lägre när motorn körs. Jag har motionskört värmaren sommartid utan problem. Undrar om inte den symptomen du har kan bero på kass styrenhet, tror inte på dåligt batteri då man brukar få varningstext för låg spänning. Du kan ju alltid chansa med att ta bort pluspolen i 10 minuter för att se om något ev återställs. Mät även batteriets spänning när du försöker köra direktstart och jämför spänningen vid timerstart.

Signaturen "timebandit" har hållit på en hel del med värmaren, försök kolla i någon av hans trådar, läser han det här kommer han säkert med nåt bättre tips.

Re: Bränslevärmare - temperaturparamerar

Postat: tis 25 mar 2014, 13:51
av timebandit
Har läst men svarar I eftermiddag efter jobbet då jag har tid att skriva :-P Har "tyvärr" haft mycket med värmaren att göra både på gott och ont.
Återkommer i eftermiddag.

Edit:

"Vad är det för temperaturgivare/parametrar som styr om dieslvärmaren startar eller inte.
Nu när temperaturen ligger runt nollan går direktstarten inte igång om man försöker, den blinkar "PÅ" "PÅ" och sedan "AV" igen.
Däremot startar värmaren med tiduren!
Bilens temperaturgivare har visat mellan -2° upp till nollan när jag testat (och den stämmer med omgivande temperatur).
Är detta något man kan påverka/ändra i VIDA?

Enligt instruktionsbuken ska värmaren fungera upp till +15°"


Temperaturgivaren sitter normalt sett i vänster backspegel. Du bör kunna se den underifrån. Den styr värmarens autofunktion.
Värmaren startas automatiskt vid +4 grader eller lägre, inte annars.
Du kan tyvärr inte ändra dessa inställningar/parametrar i VIDA tyvärr.

Oftast brukar det vara tvärtom. Oftast startar värmaren på direktstarten och inte på tiduret. Men en fråga till dig då: När du provar direktstarten, har du motorn på eller inte när du provar? Om du inte har motorn på så prova när motorn är igång. Fungerar det bättre då är det troligen ett batteriproblem. Kan iofs vara glappkontakt, ärgningar, spänningsförlust etc fram till värmaren.
Men tyvärr har jag märkt och förstått att problemen oftast är intermittenta och slumpade, inte alltid det är logiskt men felkoderna kommer hjälpa dig en lång bit på vägen.

Tyvärr så kan faktiskt batteriet vara extremt dåligt utan att ge felsignaler. Felmeddelandet du får i DIM vid låg batterispänning gäller just enbart för batterispänning. Men som dem flesta vet är det inte bara spänningen som är intressant utan hur mycket ström batteriet klarar att leverera. Har du otur som jag hade så startade värmaren men när vi kom ut från affären var hela bilen totalt strömlös! Batteriproblem kan ge en väldans massa konstiga symptom tyvärr. Det bästa att utesluta batteriet är antingen att köpa ett nytt eller åka till en batterifirma etc som kan belastningstesta det åt dig. Dem gör det oftast gratis.

Tänk också på att: Om du försöker för mycket med direktstarten utan att det fungerar så kommer värmaren låsa sig helt och du MÅSTE ta bort felkoderna för att den skall försöka starta igen.

Sedan det självklara: Om inte värmaren startar vid någon av funktionerna så finns det i regel bara 1 sak att göra... Läs ut felkoderna! För dessa kan peka på ganska många komponenter i värmaren tyvärr så du letar alltså efter en nål i en höstack så att säga, tyvärr.
Har du tur är det batteriet, annars kan det vara ganska mycket. Själv har jag helrenoverat min i stortsätt. Dock i 3 omgångar.

Söker du någorlunda bra så kommer du hitta en gäng trådar angående värmaren och många av dem av mig. Kanske kan vara bra läsning :)
Men läs gärna ut felkoderna, då kan vi hjälpa dig mycket bättre.

Re: Bränslevärmare - temperaturparamerar

Postat: ons 26 mar 2014, 08:20
av P210
Idag gick värmaren igång på tiduret, tempen var -2°, så batteriet borde man kunna utesluta i det här fallet, har dessutom underhållsladdat det kontinuerligt i vinter med min Ctekladdare. Men det är originalbtteriet som är inne på sitt fjärde år snart så det kanske är på sin plats att få en diagnos på det.

I morgon ska jag testa att direktstarta den med motorn igång för att testa det också.

Du skriver;
Temperaturgivaren sitter normalt sett i vänster backspegel. Du bör kunna se den underifrån. Den styr värmarens autofunktion.
Vad är det då för andra parametrar som styr direktstarten om den inte startar vid samma temperatur?

Tyvärr har jag inte någon möjlighet att läsa ut annat än generella felkoder men det känns snart som en nödvändighet med en Vida/Dice dator om man ska äga Volvo, tyvärr avskräcker alla installations/versionsbekymmer alla verkar ha, trots att jag anser mig ha goda datorkunskaper, annars hade jag köpt en direkt..

Re: Bränslevärmare - temperaturparamerar

Postat: ons 26 mar 2014, 08:30
av timebandit
Värmaren kan få intermittenta problem om batteriet är dåligt så man kan tyvärr inte utesluta batteriet förrens det är kontrollerat.
Finns inget som styr direktstarten mer än du men det är mycket som skall fungera i värmaren för att den skall starta.
Ja, investera i VIDA dice är rekommenderat man skall pilla själv.
Tips, Bilia tar kanske 400 för att läsa ut felkoderna. Vore bra att ha felkoderna men det beror på om du skall laga den själv eller inte? Svarar mer efter arbetsdagen...

Yttertempen påverkar inte direktstarten alls, direktstart är direktstart men däremot så varje gång innan värmaren startar så gör den lite självtester så går inte dessa bra så startar inte värmaren.
Vad det är som gör att den inte startar kan vara en jäkla uppsjö. Listar några: Dåligt batteri (ej spänning utan ström), bränslepump, kylvätskepump, luft i bränslet, interna fel som fel på styrenhet, fel på fläkt, glödstift, flamvakt, sotad brännkammare, luft i kylvattnet, överhettningssensor m.m.

Notera att direktstarten är när DU startar värmaren manuellt via reglaget, inte autoläget när bilen startas :)

Därför uppmanar jag dig att läsa ut felkoderna om du ens tänker lägga tid och energi på att ens göra något med värmaren? Annars kan vi bara sitta och gissa.

Om du inte läst alla mina trådar om värmaren ännu rekommenderar jag dig till det. För jag hade samma problem men mycket mer därtill.
Investera i VIDA/DICE om du planerar att göra en del saker själv med bilen, annars så lämna in bilen för att läsa ut felkoderna (få gärna en utskrift på dem). Men ca 2-3 utläsningar på verkstaden så hade du tjänat på att köpa en DICE.