Sida 1 av 2

Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 10:56
av roggabear
Hej, idag uppträdde ett märkligt problem med vår V50 årmodell 2010. När jag skulle köra iväg från rödljus så fick jag motorstopp, vad gjorde jag nu tänkte jag, startade bilen och försökte igen. Men då kunde jag inte lägga i ngn växel och kopplingspedalen var helt tum i fult nedtryckt läge. Vid nästa gröna intervall lyckades jag få i tvåan och kunde ta mig hem de sista 100 metrarna, kopplingspedalen hade kommit upp lite, men var fortfarande inte fullt uppsläppt, och ingen annan växel än tvåan gick att få i.

Väl hemma stängde jag av bilen och drog upp pedalen för hand, därefter funkar det felfritt igen. Dock så släpps kopplingspedalen upp ryckigt, dvs den följer inte med foten upp utan hakar upp sig och släpper efter ca 1 sekund.

Tar tacksamt emot ALL hjälp kring vad detta kan bero på. Får kontakta verkstad imorgon.

Köpte bilen begagnad på bilaffär för 5 mån och 3 veckor sedan, med en 3 mån / 3000 mil MRF försäkring. Har hört någonstans att alla fel som uppkommer inom de första 6 månaderna räknar man som att de fanns när bilen köptes, och att man således kan hävda "dolt fel", någon som vet ifall detta stämmer. Innebär detta isåfall att man kan hävda att säljaren ska ta kostnad för reparation eller återköpa bilen?

Re: Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 11:29
av Xibbe
Så fick jag på min jobbil, de va kopplingsviren som gått av.

Edit: Nej, jag tror du får betala reparationen själv. Det kostar att ha bil. Tyvärr.

Re: Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 11:39
av roggabear
Ok, det skumma är ju att nu funkar det att koppla igen, men pedalen hoppar liksom när jag släpper den.

Re: Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 11:42
av joel80
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera. Gör det illa kvickt med ett mail till säljaren. (Alltså så att du påtalar felet nu innan 6 månader.. maila så att du kan visa på datum.) Ring eller gå dit och följ upp det efter någon dag.
Det är inte säkert att det kommer räknas som urspruntligt fel, men det ligger på säljaren att bevisa att det inte är så. Som standard ska alla fel som uppstår inom de första 6 månaderna räknas som ursprungliga.

Du kan läsa mer om lagen på konsumentverkets hemsida.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... tkoplagen/
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... konsument/

Re: Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 11:53
av Xibbe


:D

Re: Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 14:26
av dieselputte
Då kopplingen anses som ett system som utsätts för slitage så tror jag att knappast att KKL kommer respekteras av försäljande part. Han torde också lätt kunna påvisa att felet inte fanns där vid försäljningsdatumet. Det kan ju röra sig om en huvud, eller slavcylinder som gett med sig och då går det fort, inga 6 månader för det felet att visa sig. (Ingen kopplingsvajer på V50)

Hur som helst, det är ju värt ett försök att ta upp KKL med försäljaren redan imorgon måndag. Se till att få skriftligt på att du anmält felet och att datumet står med.

Vilken försäkring har du? En 2010 är ju yngre än 8 år och har den gått mindre än 15,000 mil kanske du kan använda maskinskadeförsäkring? En gyllene medelväg kan ju isf vara att försäljaren står för självrisken.

Hoppas det löser sig!

Re: Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 16:28
av roggabear
Ok, jag mailar försäljaren redan ikväll.

Vad tror ni det är som pajat? Grejen är ju att det nu funkar dom det ska. Det var enbart vid ett tillfälle felet visat sig!

Finns det ingen vajer på V50, tycker mig ha sett en vajer från pedalen in i motorrummet? Är det någon annan vajer?

Re: Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 17:09
av dieselputte
roggabear skrev:Ok, jag mailar försäljaren redan ikväll.

Vad tror ni det är som pajat? Grejen är ju att det nu funkar dom det ska. Det var enbart vid ett tillfälle felet visat sig!

Finns det ingen vajer på V50, tycker mig ha sett en vajer från pedalen in i motorrummet? Är det någon annan vajer?
Det är hydraulisk överföring från pedalen till kopplingen. Enda vajer som finns från kupén till motorrummet är för att öppna motorhuven+ vajrar från växelspak till låda.

Skumt att det försvann av sig självt. Svårt att säga vad det kan vara, urtrampningslager, hydrauliken som nämnts , nåt med fjädringen i kopplingens tryckplatta. Skulle kunna vara nåt i bromsvätskan , tex fukt som blivit så varm att det blivit gasform varvid man tappar trycket. Kanske kan vara värt att byta ut bromsvätskan för den är gemensam för både broms och koppling, dvs det är gemensam påfyllningsbehållare i motorrummet.

Jag tycker själv att min koppling är skum när det är runt -15 och kallare. Känns inte bra när man trycker ned pedalen då, men blir bättre redan efter några minuter.

Re: Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 17:14
av Vojje
hävning av köpet är uteslutet.
det du kan yrka på är att även fel som uppträder senare, som alltså inte uppenbarar sig vid avhämtandet, kan anses vara ursprungliga.
det är svåra bedömningsfrågor där total körsträcka, bilens ålder samt hur mycket du själv brukat bilen sedan köpet ska vägas in.
ingen kan dock hävda att kopplingen var i nyskick vid köptillfället utan förmodligen på gränsen till att ge upp.
förmodligen är dock köpesumman och bilens ålder sådan att man kan förvänta sig att bilen ska fungera klanderfritt, i allt väsentligt

Re: Hjälp - kopplingsproblem V50

Postat: sön 09 mar 2014, 17:18
av Vojje
vad gäller själva problemet är att du förmodligen fått luft i systemet p.g.a. ngn läcka.
även om det till synes fungerar för tillfället kommer problemet att återkomma
att byta kopplingsvätska kommer inte att hjälpa, men du bör se över nivån omedelbart!!!