Sida 1 av 6

Volvo C30 D2,0 "Motorservice erfordras" - Hur mäta själv

Postat: ons 26 feb 2014, 18:30
av linnar
Jag köpte bilen när den gått 10.000 mil. Nu har den gått 12.500mil.

Idag när jag körde hem från jobbet upp för en lång backe tändes "Motorservice erfordras".
Jag märkte ingen skillnad på bilen då.
Efter 5min släktes meddelandet.
Efter 10-15 min tändes det igen och släcktes efter 5min.
Nu var det kö och jag fick gå ner i fart.
Jag märket att den var väldigt slö på 1:an till 3:an de högre växlarna var som vanligt.
Jag parkerade på ett ställe en stund och utförde ett ärende.
När jag startade bilen och körde igen var den som vanligt. Körde ca 1-2mil utan problem.

Jag gissar att det är partikelfiltret eller den där vätskan som är problemet.

Mina frågor:

1.Om ett fel uppdagats och meddelande tänds, varför slockna meddelandet sedan. Har felet fixat sig (=motståndet i filtret minskat)?
2. Vad händer om jag kör 100 mil till (skall ut på planerad resa nu hinner inte fixa med bilen innan)?
3. vad är bäst för rening av filtret, kör hårt eller försiktigt
4. Ser man när filtret renas? Jag har inte sett någon skillnad någon gång.
5. Om man nödfixar filtret genom att borra hål igenom, får man felmeddelande då?
6. Går det att köra med hål igenom filtret (10-30 mm)
7. Vad består filter av, går det att göra ett hål igenom filtret, är det hårt eller mjukt material?
8. Var kan man köpa vätskan som behövs och är det svårt att fylla (filtret kan man köpa på Skruvat har jag sett)?
9. Kommer på fler frågor efterhand....

Någon?

Re: Volvo C30 D2,0 Motorservice erfordras

Postat: ons 26 feb 2014, 18:58
av BjarneJ
Tror inte det är filtret men serviceintervallerna är 12.000 mil och vid denna körsträcka rekommenderas, förutom vanlig service, byte av partikelfilter påfyllnad av additiv m.m. Oavsett körstil torde det inte ha någon påverkan på filtret. Bilen brukar varna när det är servicedags.
När regenereringsprocessen startar tänds el-bakrutan och värmen i sidospeglarne, detta är det enda synliga bevis på att processen håller på.
Additivet kan du köpa vid Mekonomen i en sats där alla slanger du behöver följer med. Koster 1650-; för tre liter, men då det bara går åt ca en liter vid påfyllning har du till några gångar. När påfyllning har gjorts måste systemet nollas med Vida så det gäller att hitta någon som har denna utrustning. Även Bosch Bildiagnostik kan nolla systemet. Additiv ska fyllas på för varje 6000 mil.
Det finns företag som rengör partikelfilter och det är inte att rekommendera att borra hål i filtret
Det finns i forumet beskrivning på hur du går tillväga vid påfyllning av additiv (eolysvätska) bla. har jag gjort en beskrivning/förtydligande av ett befintligt inlägg.

Videon ger en vägledning om hur det går till

Re: Volvo C30 D2,0 Motorservice erfordras

Postat: ons 26 feb 2014, 19:24
av linnar
Tack för svaret!

Jag har meckat med bilar i många år till för ca 15år sedan.
Trimmat motorer, byggt om bilar mm
Jag kan alltså mecka.

Jag vet att det inte rekommenderas att borra hål i filtret. Jag bara undrar om det går och om något larma att det ä fel.

Nu vet jag var jag kan köp vätskan
Hur man fyller (nästan)
Hur man märker näs systemet jobbar
Körstilen har ingen betydelse



Nu återstår det som inte är grönt här nedan.

1.Om ett fel uppdagats och meddelande tänds, varför slockna meddelandet sedan. Har felet fixat sig (=motståndet i filtret minskat)?
2. Vad händer om jag kör 100 mil till (skall ut på planerad resa nu hinner inte fixa med bilen innan)?
3. vad är bäst för rening av filtret, kör hårt eller försiktigt
4. Ser man när filtret renas? Jag har inte sett någon skillnad någon gång.
5. Om man nödfixar filtret genom att borra hål igenom, får man felmeddelande då?
6. Går det att köra med hål igenom filtret (10-30 mm)
7. Vad består filter av, går det att göra ett hål igenom filtret, är det hårt eller mjukt material?
8. Var kan man köpa vätskan som behövs och är det svårt att fylla (filtret kan man köpa på Skruvat har jag sett)?
9. Är det bättre eller sämre att köra långkörning?
10. Kommer på fler frågor efterhand....

Re: Volvo C30 D2,0 Motorservice erfordras

Postat: ons 26 feb 2014, 19:34
av timebandit
5. Du kan inte borra i det utan att få felkoder pga att tryckgivaren mäter difftrycket före/efter partikelfiltret.

1. Om det nu är filtret som är igensatt så försvinner meddelandet när trycket genom filtret är ok. Om bilen regenererar så minskar trycket genom filtret. Meddelandet/felkoden blir aktiv igen när filtret fylls igen och trycket ökar.
Varför tex regenereringar inte fungerar bra finns flera orsaker. Läs ut felkoderna.

Re: Volvo C30 D2,0 Motorservice erfordras

Postat: ons 26 feb 2014, 19:36
av timebandit
2. Om det är filtret som varnar så går bilen i lime home och ger en extremt dålig motprprestanda. Svårt att varva motorn etc. Nog inte rekommenderat att köra 100mil med defekt Partikelfilter.

Re: Volvo C30 D2,0 Motorservice erfordras

Postat: ons 26 feb 2014, 21:58
av linnar
timebandit skrev:2. Om det är filtret som varnar så går bilen i lime home och ger en extremt dålig motprprestanda. Svårt att varva motorn etc. Nog inte rekommenderat att köra 100mil med defekt Partikelfilter.
Jag har varit ute och kört ett par mil nu. Inga problem!

Re: Volvo C30 D2,0 Motorservice erfordras

Postat: ons 26 feb 2014, 22:03
av linnar
timebandit skrev:5. Du kan inte borra i det utan att få felkoder pga att tryckgivaren mäter difftrycket före/efter partikelfiltret.
Jag läste runt lite på forumet och såg att det finns de som tar ut filtret helt utan problem. Givarna mäter skillnaden i tryck och när trycket öka på ingångssidan får man ett felmeddelande alternativt sprutas den där vätskan in. Om man gör ett hål igenom kommer det inte bli någon så stor tryckskillnad och inga felmeddelanden. Så läste jag mig till.
1. Om det nu är filtret som är igensatt så försvinner meddelandet när trycket genom filtret är ok. Om bilen regenererar så minskar trycket genom filtret. Meddelandet/felkoden blir aktiv igen när filtret fylls igen och trycket ökar.
Varför tex regenereringar inte fungerar bra finns flera orsaker. Läs ut felkoderna.
Jo, men varför skriver någon att felmeddelandet skall nollställas? För mig nollställdes det själv...tror jag.

Re: Volvo C30 D2,0 Motorservice erfordras

Postat: ons 26 feb 2014, 22:04
av linnar
Vad består filtret av?
Är det mjukt så det går att göra hål igenom. är det hårt som fan eller är det mjukt men armerat
med stålduk?

Re: Volvo C30 D2,0 Motorservice erfordras

Postat: ons 26 feb 2014, 22:31
av timebandit
Det du citerade är inte att det måste nolla. Läs igen :-D
Står läs ut felkoderna, då får du svaret svart på vitt vad felmeddelandet menar. Du kan inte bara gissa dig till att du har problem med partikelfiltret. Vilka konkreta bevis har du för att det är partikelfiltret som strular? Där kan felkoderna hjälpa dig på traven rejält.
Motorsystem erfordras kan vara ganska många orsaker tyvärr. Tex problem med EGR som är ganska vanligt på äldre V50.

Felkoder kan vara permanenta eller intermittenta. Intermittenta felkoder försvinner när systemet /någon givare ger rätt signaler igen men felkoden finns lagrad i minnet för att kunna felsöka dem.

Vätskan sprutas inte in alls utan det är bränslemängden som ökar, varav momentanförbrukningen stiger till ca 0,8l per mil.
Eolysvätskan doseras direkt till bränsletanken efter varje tankning som är över 5 liter.

Nej, du kan INTE ta ut filtret helt utan problem, tro mig. Du måste isåfall programmera bort hela dpf funktionen I ecm/CEM isåfall. Tyvärr.
Kanske kan det gå att borra ett litet hål men det kommer inte hjälpa då det också snart sätts igen om man har problem med sotet redan.
Köp då hellre nytt partikelfilter hos tex skruvat.Se

Re: Volvo C30 D2,0 Motorservice erfordras

Postat: ons 26 feb 2014, 23:38
av linnar
Det var detta jag tänkte på:
"När påfyllning har gjorts måste systemet nollas med Vida"

Varför måste man nolla systemet?

Jag är medveten om att det är svårt att gissa sig till felen. Men förr i tiden gissade man ganska mycket och lärde sig via uteslutningsmetoden att hitta felen. Jag tycker inte om detta nya med felkoder och annat för då stänger man ute folk från kunnandet (= monopol).

I brist på annat fortsätter jag min uteslutningsmetod.

- När ett meddelande kommer och sedan försvinner tolkar jag det som att den där vätskan inte är slut för då borde det vara tänt tills jag fyller på igen (släcks meddelandet när man fyller på igen?).

- Samma borde det vara med partikelfiltret. Om det är tätt och meddelande visar sig borde den inte släckas förrän man bytt filer eller rengjort det.

Meddelande kom när jag körde upp för en lång brant backe i ca 90 km/h och släckte när jag kom upp för backen och kört en stund. Den tändes igen efter en stund men släktes ganska fort. Sedan körde jag 1-2 mil utan problem och senare på kvällen ytterligare 1 mil utan problem.
En granne sade att det kan dyka upp meddelanden ibland och försvinna och inte komma tillbaka på länge.

När bilen gick in i "köra hemläge" gick det utmärkt att ligga i 100km/h. Den drog på bra när jag trampade på gasen. Men när jag körde på de tre lägre växlarna (är 6 växlad) var problemet att det accelererade väldig långsamt tills jag petade i 4:an då drog den som vanligt.

Vad det gäller att göra hål i filtret så borde inte elektroniken se någon skillnad på ett nytt filer med lågt motstånd och ett täppt filer med ett litet hål igenom. Vad är det som orsakar problem?

Vad har filtret för konsistens?