NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasa7
#838213
Hej hej,

Vänster bromsljus bak är trasigt. De är dioder som sitter på fyra plattor och hoplänkade med flexkabel. Dessa är tyvärr ingen reservdel utan hela lamphuset måste då bytas för 2000 kr + 700 i jobb på Bilia. Jag har tagit ut lamphuset och tagit ut diodplattorna men behöver lite hjälp att felsöka.

I min felsökning har jag kommit fram till detta hittills.
- Jag har med multimeter kommit fram till att det finns spänning på kontakten där sladden ansluts, ca 12 volt
- Jag har även testat höger bromsljus som fungerar, på vänster sidas kontakt och det funkar
- Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned
- Jag har gått igenom och mätt med multimeter och kollat motståndet och jämfört både vänster bromsljus (defekt) med höger bromsljus (icke defekt) för att kunna komma fram till var problemet kan sitta.
- Motstånden som sitter fastlödda verkar ge samma värde på både det fungerande och de icke fungerande bromsljuset
- Det som framförallt verkar skilja sig åt mellan komponenterna mellan höger (fungerande) och vänster (defekt) verkar vara en svart fastlödd historia (se bild där pilen visar komponenten) som jag inte riktigt vet vad den är till för. Komponenten på det defekta bromsljuset har dubbelt så högt motstånd jämfört med det fungerande bromsljuset.

Är det någon som har en aning vad detta är för något eller som vågar sig på en gissning vad man mer kan göra för att komma fram till den felande komponenten?

Med vänlig hälsning,
lasse
Bilagor
bild 1.JPG
Dioderna är fastlödda på kretskort som sitter ihop med en platt flexsladd
bild 1.JPG (1.84 MiB) Visad 3872 gånger
bild 2.JPG
Närbild
bild 2.JPG (1.25 MiB) Visad 3854 gånger
#838309
Har du provat det trasiga ljuset på höger sida? Gör det, samma fel där = fel i dessa kretskort.

Den svarta komponenten är troligen en vanlig diod (typ 1N 4001) , kan också vara en zenerdiod. Hur som helst, har din multimeter diodmät funktion? Om ja, sätt den i det läget och sätt minus (svart) till den sidan som har en grå ring runt om. Sätt röd på andra sidan. Om intrumentet visar mellan 0.6 -0.8 så är den hel. Vänder du på plus och minus skall instrumentet visa "oändligt" (om det inte ligger nåt motstånd parallelt) , normalt brukar det vara "1..." i displayen, eller det du har i med lösa mätpinnar

Om du inte har diodmätning så måste du se till att mäta med minus vid grå ringen på bägge sidorna. Kan ju vara så att du mätte med plus mot grå ringen på ena sidan och minus på den andra och då får man normalt olika resultat.

Ta gära bild på kretskortens baksidor då det kan vara kallödning. Om du har lödpenna och bra lödtenn så kan du ju prova att löda om kabelanslutningar.
av lasa7
#838325
Yes, trasigt ljus är testat på höger sida, dvs där jag idag har ett fungerande bromsljus. Samma fel.

Jag har inte testat diodmätning, får göra det när jag kommer hem ikväll. Jag har lite skakiga bilder som kanske säger er någonting.
Bilagor
Baksida2.jpg
Baksida (gaffeln som kommer in från höger sida är en matgaffel som inte har någonting med saken att göra :)
Baksida2.jpg (395.12 KiB) Visad 3844 gånger
framsida.jpg
Framsida
framsida.jpg (282.76 KiB) Visad 3855 gånger
#838365
Lödningarna ser ut att vara ok, men lite klarare bild vore bra.

Skissade lite snabbt på hur det är kopplat. D & E ligger rakt över matningen där D troligen är ett överspänningsskydd. E ser ut att vara 1kOhm motstånd (troligen för övervakning) D är en termistor som ligger paralellt med B vars motsånd jag inte kan se, gissar på 33 Ohm orange, orange svart ? Termistorn (PTC ) ger högre motstånd vid högre temperatur, mäter du över dessa och värmer med en hårtork så borde motståndet öka något. A är skyddsdiod.

De 4 korten verkar ligga i serie (ser inte hela kortets undersida) så min misstanke är att någon av de vita byglarna har gått av inuti , eller är drabbad av kallödning. Prova att mäta motståndet för dessa mellan varje kort och rör lite samtidigt. Om någon glappar så kan du löda dit en ny kabel, lika bra att byta alla i så fall.

Tycker även att den svarta kabeln ser lite skum ut vid kortet = skarpt veck, men bilden kanske ljuger. Mät även de matande kablarna från kontakt till kretskort för att få med allt.

Du kommer att fixa detta själv, följer med spänning :wink:
av lasa7
#838481
dieselputte skrev:
Den svarta komponenten är troligen en vanlig diod (typ 1N 4001) , kan också vara en zenerdiod. Hur som helst, har din multimeter diodmät funktion? Om ja, sätt den i det läget och sätt minus (svart) till den sidan som har en grå ring runt om. Sätt röd på andra sidan. Om intrumentet visar mellan 0.6 -0.8 så är den hel. Vänder du på plus och minus skall instrumentet visa "oändligt" (om det inte ligger nåt motstånd parallelt) , normalt brukar det vara "1..." i displayen, eller det du har i med lösa mätpinnar
Tack för en enkel och pedagogisk instruktion. Nu har jag diodmätt och jämfört det fungerande bromsljuset mot det defekta.

- Dioden på det fungerande visar 737 (osäker på enhet). Vänder jag plus och minus får jag "1"/oändligt.
- Dioden på det defekta visar "1"/oändligt oavsett hur jag vänder polerna.

Jag testade även att bygla över dioden på det defekta med en liten bit lödtenn som jag bara höll emot och då lyser alla lysdioder på korten som aldrig förr :D :D :D

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att dioden är kass och måste bytas?
På dioden står "4007" och jag tolkar att det då rör sig om en diod av typen 1N4007?

Grymt stort tack för hjälpen. Känns riktigt bra att kunna köpa en ny diod för några kronor istället för att pröjsa Bilia 2700:- :-)-)
#838491
Sedär! En till som lurat Volvo på dyra reparationer! Dioden är körd och det blir alltid avbrott när en diod pajar. Skumt att den gått sönder, men det kan vara svaghet från fabrik.

1N 4007 tål lite mer än den som jag nämnde, så se till att sätta tillbaka 1N 4007, eller fråga elektronikfirman om ekvivalent. Kör inte med en lödd tråd istället för dioden. En diod har cirka 0.7 V i spänningsfall (det är det värdet man ser när man mäter) , vilket försvinner när du kortsluter och detta kan om du har otur skada den styrenhet som styr lyset.

Skumt att det blinkar till ibland ?:-/ , borde inte kunna ske med en trasig diod.

Hoppas du bor nära nån elektronikfirma, annars kan du beställa från ELFA och då blir det väl en femtilapp, eller nåt.

Kung i baren till helgen då va (BE)
av lasa7
#838514
Känns riktigt bra j-vla bra :-)-) :-)-)
Ska jaga fatt på rätt diod och byta. Jag testade bara att bygla med med en bit lödtenn som jag höll emot under några korta sekunder så det blir ingen permanent lösning :)
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]