Sida 1 av 2

Byte styrenhet dieselvärmare, ny mjukvara. Frågor

Postat: fre 24 jan 2014, 19:10
av timebandit
God kväll.

Skapar ytterligare en tråd söndag kan hålla isär allt, börjar bli en del nu :-(
Har nu äntligen nytt styrenheten till dieselvärmaren men man skall tydligen ladda in ny mjukvara i den för nästan 800:-. Finns inga tider förrens någon gång nästa vecka.
Provade att vrida på tändningen men fick inget felmeddelande om att värmaren behöver service eller dyligt.
Är det Skadligt att åka utan korrekt mjukvara, bör jag koppla ur värmaren tills jag fått en tid hos verkstaden?

Re: Byte styrenhet dieselvärmare, ny mjukvara. Frågor

Postat: fre 24 jan 2014, 19:31
av dieselputte
Hur mycket kostade den? Misstänker att min kan ha börjat strula nu. -18 ute i morse och värmaren hade svårt för att starta , inget larm om låg spänning, stod hela tiden "PÅ" , brummade lite i början och rykte något, men sen hände inte mycket. Kallstartade motorn och sen gick värmaren igång. Är väl klassiskt symptom på styrenheten , eller hur?

Om det är kallödningar (som antyddes i annan tråd) så kan jag förstå att det blir problem, lär ju vara en hel del rörelse i de lödda delarna med tanke på vilket temperaturspann de utsätts för. Har hållit på med elektronik i sisådär 35 år och många kallödningar har man ju tagit med hjälp av kylsprej. Kanske värmaren klarar att gå igång på de dryga 14.5 V som matar när motorn är igång, men bara batteri med 12,5 kanske blir för lite vid kallödning + kyla.

Re: Byte styrenhet dieselvärmare, ny mjukvara. Frågor

Postat: fre 24 jan 2014, 20:00
av timebandit
dieselputte skrev:Hur mycket kostade den? Misstänker att min kan ha börjat strula nu. -18 ute i morse och värmaren hade svårt för att starta , inget larm om låg spänning, stod hela tiden "PÅ" , brummade lite i början och rykte något, men sen hände inte mycket. Kallstartade motorn och sen gick värmaren igång. Är väl klassiskt symptom på styrenheten , eller hur?

Om det är kallödningar (som antyddes i annan tråd) så kan jag förstå att det blir problem, lär ju vara en hel del rörelse i de lödda delarna med tanke på vilket temperaturspann de utsätts för. Har hållit på med elektronik i sisådär 35 år och många kallödningar har man ju tagit med hjälp av kylsprej. Kanske värmaren klarar att gå igång på de dryga 14.5 V som matar när motorn är igång, men bara batteri med 12,5 kanske blir för lite vid kallödning + kyla.

Den kostar precis under 4000:- men fick den för 3000:- pga rabatter.
Symptomen du har visar att det är nått skumt med fläkten. Antingen är den sliten, gammal och dålig eller så är det troligen styrenheten. Men bäst är att kolla felkoderna så att tex inte flamman dör osv för då är det fler saker som behöver bytas.
Men ett typiskt symptom är att fläkten går lite upp å ner och dör och värmaren gör nya försök. Rök blir det då alltid rikligt av!

Att värmaren alltid startar när du har bilen igång beror troligen på dåligt batteri och/eller dåliga anslutningar någonstans. Min värmare fungerar till å från hela tiden och den stannar många ggr under drift men startar om sig med massor med rök varje gång den startar om sig.

Ja, jag tror nog att styrenheten får rätt mycket stryk pga temperaturerna och väldigt olika sådana men jag är rätt säker på att det INTE är kallödningar utan det är nog något effektsteg eller liknande till fläkten.


Om ingen kan svara på angående om det kan vara skadligt att köra bilen med ny styrenhet utan rätt mjukvara så får jag väl lov att rycka säkringen till värmaren tills den kommer in på verkstaden...

Re: Byte styrenhet dieselvärmare, ny mjukvara. Frågor

Postat: lör 25 jan 2014, 13:10
av dieselputte
Batteri kan uteslutas direkt, jag mätte spänningen direkt eftersom jag hade huven öppen och det var 12.65 V , hade C-teken ansluten hela natten och den stod på grönt. Det rykte inte speciellt mycket. Jag hade strul med kraftig rök+ svårstartad för ett par år sedan vid -24, körde den då i en timme och sedan dess har den funkat bra. Kan bluddra lite efter 1-2 minuter innan den brinner jämnt. Bilen har gått 10900 mil.

Re: Byte styrenhet dieselvärmare, ny mjukvara. Frågor

Postat: lör 25 jan 2014, 17:06
av timebandit
Dessa värmarproblemen är fan inte roliga alltså. Mycket tid å pengar och dessvärre nödvändiga för oss som inte har så långt pendlingsavstånd. Då är det viktigt att det fungerar!
Väldigt intressant det här med batteriet faktiskt. När jag bytte fläkten i värmaren för 1 vecka sedan så hade batteriet laddats i 2 dygn. I viloläge låg spänningen på 12.56V. Efter en kort tur till 2 affärer så helt plötsligt så var batteriet helt dött.
Tyvärr fungerar det inte att hålla koll på spänningen och inspektionshålet typ. Det säger inget om batteriets skick tyvärr. Så för att försäkra sig så borde man belastningstesta det på korrekt sätt (dem flesta batterifirmor etc gör detta gratis).

Försök om du kan att vara vid bilen varje gång vid start av värmaren, då hör man och kan förstå lite vad som strular. Går inte fläkten igång utan bara rör på sig lite å stannar osv men flamman är i full gång, ja då är fläkten eller kanske styrenheten dålig.
Dör flamman så strular kanske flamvakten och/eller glödstiftet. Detta får man dock felkoder på.
Man hör lätt skillnad på fläkten och flamman i värmaren.

Har du möjligheter till att läsa ut felkoderna så är dem till stor hjälp. Sedan så får inte yttertemperaturmätaren visa fel i DIM för värmaren använder den informationen via CEM.

Postat: mån 27 jan 2014, 12:42
av timebandit
Irriterad idag. Har ryckt säkringen för att försäkra mig att inget går fel. Åkte till mechanum för att ev boka tid. Efter 10min hade kön inte rört sig. Så jävla långsamma dem är! Hålla på att småprata å hålla på. Tröttnade å gick. Satte i säkringen I protest å åkte till Bilia. Väl där märkte jag att värmaren gått igång och startade direktstarten. Åkte tillbaks till jobbet och värmaren går ännu. Satte även tiduret. Skal hålla koll på att det verkligen fungerar som det skall. Aldrig mer Mechanum...

Frågan är vad mjukvaran till styrenheten gör egentligen för den verkar redan ligga där.... Mina 800 får dem inte nu iaf.
Aldrig mer slöa Mechanum... :-)

Re: Byte styrenhet dieselvärmare, ny mjukvara. Frågor

Postat: mån 27 jan 2014, 14:16
av getsome
Tror mjukvaran är mer för CEM än värmaren då jag inte tror att värmaren är kodad till VIN . Funkar det så kör :)

Re: Byte styrenhet dieselvärmare, ny mjukvara. Frågor

Postat: mån 27 jan 2014, 16:36
av timebandit
Börjar ju snart fundera. Kollar man i VIDA är mjukvaran riktad till CPM. Finns en annan mjukvara dock som är till CEM/DIM.
Det kan vara så att iom att det är renoverade enheter så kan det vara så att det finns gammal information kvar och att dem inte har nollat den.

Värmaren har fungerat klockrent idag så jag tänker fortsätta köra tills jag märker att något inte stämmer.

Re: Byte styrenhet dieselvärmare, ny mjukvara. Frågor

Postat: mån 27 jan 2014, 19:42
av dieselputte
timebandit skrev: Värmaren har fungerat klockrent idag så jag tänker fortsätta köra tills jag märker att något inte stämmer.
Har svårt att tänka mig att den skulle kunna sabba nåt annat i bilen pga ev fel mjukvara. Håller tummarna att det håller nu!

Det blir väl en Fas 2 i detta projekt också? Dvs, köpa en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Multiverkt ... 00/40-8702 och "leka tandläkare" med den gamla styrenheten. Slipa bort all kallasfalt/harts/härdat lim, eller vad som nu använts för att skydda kretskortet, för att kolla ev kallödning ! :wink:

OT: igår strejkade torkarna när jag skulle iväg. Prova å starta om , fortfarande fel. Stanna till vid macken , när jag sen startade funkade de tack och lov normalt. Fanimej , så man får be till högre makter snart innan man starta bil helvetet. :-(O) Saknar min SAAB 900, den strulade aldrig :cry:

Re: Byte styrenhet dieselvärmare, ny mjukvara. Frågor

Postat: mån 27 jan 2014, 19:48
av timebandit
Ja, hållarna håller vi verkligen. Nu är jag trött på dessa värmarproblemen... Börjar ju bli rätt många trådar av mig och många andra men den bättre delen av detta är att det hjälper andra. Får offra mig för andra :)

Nämn inte leka och tandläkare i samma mening, jag är grymt tandläkarrädd så... urk :)
Ja, en liten dremel hade vart grymt att ha. Kanske finns en mindre proffsig som man kan köpa, vill helst inte lägga ner så mycket mer pengar på skiten nu men det är helt klart värt ett försök. Vägrar skicka in den för 2400:- + frakt iaf när jag fick en ny (troligen utbytes, renoverad av Volvo eller dess samarbetspartner) för 3000:-. Dock rabatter i det.

Mina torkare strular också ibland fast nu efter batteribytet har dem dock inte gjort det! Dem gick helt plötsligt väldigt långsamt men intervallerna etc stämde så det har inte kuggat över eller dyligt. Alla lägen stämmer också. Kanske var det batteriet som orsakade detta.
Nä, dagens bilar och dess alla jäkla styrenheter å elekroniksaker överallt, blä. Det var bättre förr :)

En tanke kring styrenheten och dess fel...

Det är ALLTID samma felkoder CPM-1308 Värmarfläkt felaktig funktion. Aldrig för hög eller för låg signal vilket faktiskt pekar på att fläkten är dålig.
Felet är inte permanent så frågan är om det är kallödningar och/eller om det är något effektsteg eller dyligt som är defekt?
Om går upp i skalan lite som kanske inte finns i styrenheten, men om tex en IC krets eller kondensator är dålig så är den väl ändå alltid dålig? Vad inom dessa småkomponenter kan ge intermittenta problem?

Edit

Tog fram styrenheten och en ficklampa för att kolla lite... Inga bra betyg för Volvo och deras material som den är fylld med! Kletet sitter inte fast runtom kanterna alls! Det finns tom vätska kvar där, troligen lite glykol eller nått som kan ha nått den eller iaf minst vatten! Pressar jag silikonet eller vad det är mot kanterna så flyter det upp vätska! Suck.
Hoppas vätskan har stannat där och inte kortslutit skiten. Skall fan pilla med detta :)