Sida 1 av 1
Frågor ang låg kylvätskenivå
Postat: tis 21 jan 2014, 08:06
av timebandit
God morgon. Trodde Jag hade lagat dieselvärmaren men imorse lade den av igen. Samtidigt blev motorn aldrig riktigt varm på 2.5mil. Öppnade huven när jag kom till jobbet och såg att kylvätskan låg en bit under lägsta nivån.
Kan värmaren sluta fungera när nivån blir låg?
Varför kommer inte motorn upp i temperatur vid låg kylvätskenivå? Borde inte risken vara större att det börjar koka istället?
Re: Frågor ang låg kylvätskenivå
Postat: tis 21 jan 2014, 09:20
av getsome
2.5 mil är för kallt för den att bli varm på i dessa temperaturer utan värmaren , att den ligger lite under min har inget med saken att göra , det är först när du fattas 1-2 liter som det kan börja hända saker (oftast märker man detta genom att bilen visar varm men ger ingen varmluft i kupén) , min V50 låg 1 cm under min hela förra vinterna och värmaren fungerade utan problem
Postat: tis 21 jan 2014, 09:55
av timebandit
Ok, bra att veta iaf. Det konstiga är att värmaren fungerade fram tills värmen hade stigit till mellan kvart i och tio i, detta på endast kanske 5km. Sedan la värmaren av och tempen kom aldrig upp. Även utan värmaren så brukar jag komma halvvägs innan full temperatur. Ändå är det bara -4 ute.
Skall kolla felkoderna och säger den fläkten igen så kan man nog anta att styrenheten vill gå i pension då jag precis bytte fläkten.
Hade hoppats att pga låg kylvätskenivå att kanske överhettningsgivarn hade sagt ifrån eller något sådant

Sv: Frågor ang låg kylvätskenivå
Postat: tis 21 jan 2014, 10:43
av Sierra94
Har du värmaren med extern egen vattenpump? Dvs du kan köra den som parkeringsvärmare? Kan ju vara luft i den pumpen som gör att vattnet inte cirkulerar. Läste på sweedespeed att de kunde vara knepiga att lufta.
Själv sitter jag fast med modellen utan extern pump så jag kan tyvärr inte ha min som p-värmare. Nån som vet om man kan koppla in en pump i värmarens kort och byta mjukvara i bilen?
Postat: tis 21 jan 2014, 10:56
av timebandit
Ja det är en egen vattenpump. Har läst i reparations manualen att för lite vatten och eller luft kan störa värmaren men då går vattentempgivaren alt överhettningsgivarn in. Får se när jag kommer hem och kan kolla felkoderna sedan. Hoppas hoppas... Annars blir det ytterligare 4000 till, suck
Tveksamt om dem går att modifiera, tycker att dem borde vara förberedda för parkeringsvärmare. Volvo har olika nummer på värmarna iaf och likaså Eberspächer.
När är det lungt att öppna locket till kylvätskan, tänker på om man går efter nålen i instrumentet?
Postat: tis 21 jan 2014, 17:29
av timebandit
Nu är jag irriterad och besviken... Kollade felkoderna och det är fortfarande cpm-1308 värmarfläkt felaktig funktion. Betyder då alltså att styrenheten faktiskt är boven, fan också! Över 4000 till då, trevligt, eller inte.... Dock så behövdes fläkten ändå bytas men ändå.
Re: Frågor ang låg kylvätskenivå
Postat: tis 21 jan 2014, 17:50
av Perra83
Sura stålar faktiskt!! Fast en väl fungerande värmare är svårslaget från tidig höst till sen vår.
Re: Frågor ang låg kylvätskenivå
Postat: tis 21 jan 2014, 18:06
av timebandit
Perra83 skrev:Sura stålar faktiskt!! Fast en väl fungerande värmare är svårslaget från tidig höst till sen vår.
Ja, riktigt sura faktiskt. Tyvärr så MÅSTE vi faktiskt ha en fungerande värmare. Tyvärr. För i -4 så får motorn full temperatur när jag bara har ynka 5km kvar hem/till jobbet. Finns inte en chans att partikelfiltret någonsin kommer kunna regenerera. Hålla på och köra tvingade regenereringar håller inte heller tyvärr.
Det positiva i kråksången är att hela värmaren är mer eller mindre helrenoverad. Så förhoppningsvis är det bara vanligt underhåll någon gång som stiftsil å rengörning.
Sedan har jag en extra styrenhet som någon kan försöka laga så har jag en reserv sedan. Samt att man faktiskt man få en behaglig kupétemperatur :)
Hade hellre lagt pengarna på ev. en generator faktiskt men jaja :)
Postat: ons 22 jan 2014, 15:21
av timebandit
Skriver mer info då. Vet att styrenheten til värmaren styr fläkten osv den är ju kass. Men nu när jag skulle kolla om värmaren startat(den gör det ibland) så stod det att värmaren stängts av pga låg bränslenivå. Fan heller. Har ju halv tank! Förhoppningsvis en bugg för den lyckades starta på 2a försöket på direktstarten efter lite fläktproblem. Fortsätter det får man väl anta att CEM eller ECM är defekta? Nivågivaren i instrumentet vidar/visade rätt.
Postat: tor 23 jan 2014, 12:57
av timebandit
Bra info att veta. Köpte en ny styrenhet idag. Dem är inte nya från Volvo utan är faktiskt renoverade. Kletet I den är fortfarande kletigt

Nu fick jag den till bättre pris pga förälder som har Volvorabatt. Skillnaden i pris mot att låta renovera den är att jag måste in å ladda ny mjukvara. Jobbet utförs nog nästa eller nästnästa vecka

Återkommer när jag har mer info/resultat.
Kör en edit...
Nu skall jag inte säga för mycket men fan va grym jag är! Fick ut värmaren och upp i lägenheten på dryga 30 minuter! Styrenheten byttes nu precis på 5 minuter. Nu strax ner till garaget å återmontera. Nästa vecka åka in å programmera den nya styrenheten. Kastar bara i lite vatten i kylvattnet och hoppas att det blir en ok blandning ändå så jag slipper byta kylvätskan denna helgen...
Edit igen
Nu är värmaren på plats igen! Yay! Under totalt 2½ timma! Rekord! :D
Hoppas få hjälp att byta kylvätskan på Söndag eller någon annan dag.