Sida 1 av 4

En härlig dag i kylan... + frågor :)

Postat: lör 18 jan 2014, 15:58
av timebandit
God eftermiddag!

I Torsdags rev jag ner värmaren och igår (Fredag) monterades den tillbaka. Lite småont i ryggen å blåmärken då det är så tajt. Men glad.
Idag provade jag värmaren för första gången efter lagningen. Fungerade, kanon. Låter värmaren vara på och åker lite ärenden på totalt under 1mil. Värmaren lade av och tänkte på att det kanske var för att den kanske gått närmare en timma (hade dålig koll på tiden). Startade den igen för att sedan åka till ICA.

När vi sedan kommer ut från ICA igen så hör jag att värmaren fortfarande är på och blir glad. När vi skall åka iväg rasslar det bara lite och bilen vägrar starta. 2 försök senare så låter det inget alls, inga relän eller eller dyligt klickar.
Starthjälp kommer i tankarna och kommer på då att ALLT sådant ligger under våran stora krocksäkra helbur i bagagen. Fan också. Ringer efter svärföräldrarna som kommer och ger och starthjälp men det hjälper inte. Strax därefter kommer det upp om startspärr pga el. Fan också.
Jaja. Då tänkte vi, vi bogserar igång den. Läste då i manualen att det skall man inte göra pga att katalysatorn kan gå sönder? What the fuck?
Är dagens bilar så känsliga att man inte skall bogsera igång dem?
Skit samma, vi bogserar hem den då istället. Svärisarna har ingen bogserlina och våran ligger i bagagen vid reservhjulet och buren å hunden ivägen. Fan. Går in till ICA för att köpa en bogserlina. När vi kollar vart den skall fästas så ser jag bara ett litet hål bakom ett lock.. Fan också! Kollar manualen och självklart ligger den förbannade bogseröglar vid reservhjulet, under hundburen å all skit! Dubbel fan!
Fick ta ut skiten å ta fram bogseröglan.
Efter 100 meter så gick linan/knuten självklart av från kroken på ena sidan och fick knyta den i dragkroken istället!
Fick hem bilen och märker att halvljus, varningsblinkers etc står på och går fan inte att stänga av! Och inte gick det att öppna bagageluckan och ta ut hunden pga låg batterispänning!
Sätter på och laddar bilen. Går inte att låsa upp bagageluckan. Hittar inte säkringarna till halvljuset (ville dra ut dem för halvljuset kan inte stå på vid laddningen ju). Står inget om halvljuset i manualen. Suck.
Drar ut strålkastaren, drar ut kontaktstycket till den. Och efter 10 sekunder så märkte vi att det blev förändring. Gick att stänga av varningsblinkersen och öppna bagageluckan! Yay...

Varför står halvljusen på vid sådana här problem? Har jag kanske fått något föjdfel någonstans? Går det att öppna bagageluckan på något annat sätt än med fjärren? Det var verkligen inte roligt att inte få hunden ur bilen :/ Stod inget om någon nödöppning i manualen heller.

Endast -2 grader också...

V50 2007 skräp :)


Har tittat lite efter nytt batteri.
Vilket hade ni valt? Eller kanske man borde köpa ett AGM?

Varta SILVER dynamic
12V, 85Ah, 800A
-----------------------------
Tudor High Tech TA852
12V, 85Ah, 800A
-----------------------------
Tudor High Tech TA900
12V, 90Ah, 720A
-----------------------------
Exide Premium EA852
12V, 85Ah, 800A
-----------------------------
Exide Premium EA900
12V, 90Ah, 720A
-----------------------------

Re: En härlig dag i kylan... + frågor :)

Postat: lör 18 jan 2014, 16:28
av rid54
Jag säger inget om moderna bilars kissnödiga elektronik, det blir bara dumt. Batterier, däremot:

Välj det som har mest Ah och får plats i batterilådan. Om du har fler att välja på, är det inte fel att välja det med störst värde på CCA (Cold Cranking Amps; ofta 600 - 800 A). Jag är lite tveksam till vinsten med att välja AGM eller "Silver" eller något i den stilen, men köp något från de välrenommerade tillverkarna, de har större chanser att leva lite längre.

Re: En härlig dag i kylan... + frågor :)

Postat: lör 18 jan 2014, 16:43
av timebandit
Skall åka till TH Pettersson i Göteborg/Mölndal på Måndag så skall jag prata med dem och självklart välja det största som får plats.

Har faktiskt en fråga till. Angående batteriladdare, sliter det inte mer på ett batteri att laddas med 15A, 7A gentemot tex 5A? Jag har en Ctek 7A laddare idag som jag är nöjd med men blev sugen på Exides 15A laddare nu när jag surfade runt. Går det mycket fortare att ladda med 15A istället för 7A? Och den viktigaste frågan som jag frågade i början, sliter det mer på batteriet med högre laddström?

Re: En härlig dag i kylan... + frågor :)

Postat: lör 18 jan 2014, 16:50
av rid54
Det finns en sorts "tumregel" om att man ska ladda med C delat med 10, där C är kapaciteten i Ah. Ett 80 Ah batteri skulle då må bäst av att laddas med 8 A. Med laddare för blybatterier brukar det emellertid inte vara helt självklart att de kör maxströmmen hela tiden, utan den är maximal i början och sjunker lite efter hand som batteriet laddas upp. Jag TROR inte att en laddare med 15 A maxström kommer att skada ett normalt batteri. Hade jag behov av att köpa en ny nu, skulle jag gärna köpa en sådan laddare. Det går nog avgjort fortare att ladda ett urladdat batteri med en 15 A laddare än med en 7 A laddare, men ett som är bara lite urladdat ger nog inte samma tidsvinst med CTEK (eller andra "smarta") -laddare; de har ett "avrundningsprogram" för att batteriet ska må bra och det tar sin tid. Är det bara för att fylla på batteriet inför en start så är högre laddström alltid bättre (går fortare).

Re: En härlig dag i kylan... + frågor :)

Postat: lör 18 jan 2014, 17:01
av Perra83
Har en gammal Ctek 3600 och en nyare 5.0 Polar. Det är stooor skillnad på dom. Polaren är riktig snabb och så orkar den ladda när det är kallt för det gjorde inte 3600 varianten.

Fördelen med "små" laddare är att de även laddar små typ MC batterier.

Re: En härlig dag i kylan... + frågor :)

Postat: lör 18 jan 2014, 19:18
av timebandit
För dem som behöver för små batteriet är det ju kanon men för min del är det bara bilbatterier som gäller.
Måste ta och försöka hitta bra information om laddtider mellan 7A och 15A osv.

Att den inte laddar med 7A eller 15A konstant är självklart redan för då skulle nog inte batteriet må så bra. Det är väl bara under dem första faserna som det laddas på bra?
Någon som verkligen vet får gärna skriver mer om detta så man inte slänger pengarna i sjön för oftast så har jag inte tid att ladda MAX 8 timmar vid behov.

Edit:

Tror inte att en Exideladdare är så bra att använda med batteriet inkopplat :/
"Under laddningsförloppet kan laddaren periodvis ge 15,5 V utspänning. Säkerställ att ingen utrustning som kan ta skada av
denna spänningsnivå är kopplad till batteriet under laddningen."

Knappast bra att trycka in 15,5V iaf...

Re: En härlig dag i kylan... + frågor :)

Postat: lör 18 jan 2014, 23:03
av rid54
Laddare måste styras på något sätt. Endera känner de av eller är beroende av spänningen över "utgången" (dvs batteriet) och anpassar efter den, eller så är de av konstantströmstyp och då måste de få annan info om när de faktiskt måste lägga av för att inte sabba batteiret. De av första typen lär styra ned laddströmmen när spänningen närmar sig 14 V och inte gå högre än 14,5 V (gasningsspänning). De klarar troligen sin maxström under de första timmarna med ett urladdat batteri och då gör de ju rätt stor nytta i 8 timmar - det lär gå fint att starta bilen efter en sådan seans, även om batteriet inte nått fullständig laddning.

Konstantströmsladdare, däremot, måste vara lite mer självtänkande. De måste ha någon extra information om batteriets kondition. De är inte så vanliga för blybatterier, medan de är vanliga för slutna NiCd-celler och då arbetar de med att känna av batteriets temperatur och hur spänningen ändras (inte absolutvärdet, utan förändringar i spänningen).

Lite osäker på vad som är tveksamt här. En laddare som klarar att ladda med 15 A är mer användbar än en som laddar endast 7 A, om man har begränsat med tid till sitt förfogande. Undantag geivetvis om det handlar om små batterier, men jag fattade det som att vi hade med ett normalt bilbatteri att göra. Man bör absolut välja en laddare som är "smart", dvs går till underhållsladdning om man glömmer den inkopplad. Om laddaren kan ge högre spänningar än normal systemspänning (14,4 V) bör man koppla loss batteriet från bilen vid laddning. Detta (att koppla loss batteriet) kan tydligen chocka moderna bilar, så den som gör sådana drastiska ingrepp ska läsa sin instruktionsbok först.

Postat: sön 19 jan 2014, 00:10
av timebandit
Precis, huvudet på spiken. Vet med mig att jag läst att det inte är bra att ladda med batteriet inkopplat med spänningar över 14,8V. Orka hålla på att koppla ur batteriet varje gång. Då vore det bättre att satsa på en Ctek mxs 10 eller 25 men frågan är om det är någon mening. Det är inte ofta man råkar djupurladda batteriet eller råka ut för ett slitet eller defekt batteri och då kan ske onödigt med en 10A eller 25A laddare.
Ja, moderna bilar tål inte att vara utan batteri för länge, det har jag egen erfarenhet av. Bilen började tjuta och en jävla massa felmeddelanden visade sig. Som tur är hade jag VIDA och kunde lösa felkoderna själv.

Re: En härlig dag i kylan... + frågor :)

Postat: sön 19 jan 2014, 00:42
av dieselputte
Det där med att halvljusen fastnat har jag råkat ut för en gång, men då hade jag just kört flera mil, stängde av motorn och Xenon lamporna lyste ändå, trots bra batteri. Slog på och av motorn och då slocknade de.

En laddare som ger 15 V, eller högre ger bara det ifall batteriet har hög inre resistans, eller om det är mycket oxid/lös kabelsko vid batteripol. I det fallet kan man om man har riktig otur få skador på elektronik. Ett normat batteri har låg inre resistans och sväljer alla spänningsspikar som kan uppstå från en laddare avsedd för bilar.

Verkar som "Mr Murphy" besökte dig Timebandit.... hoppas inte generatorn får sig en törn också. Varför slänga ut stora pengar på exklusiva batterier? Jag snikade med Biltemas 90Ah á 999kr i höstas och är nöjd med det + 3 års garanti. Har plågat det batteriet ordentligt denna kalla vecka som varit utan något problem, men man kan ju inte vara säker förrän om 3 år eller så.....

Re: En härlig dag i kylan... + frågor :)

Postat: sön 19 jan 2014, 10:29
av timebandit
Det med halvljusen finns ju bara en förklaring till anser jag och det måste faktiskt vara mjukvaran som är buggig. Kunde inte ens vrida med ljusvredet till parkeringsljusläget osv. Inget hjälpte.

Vågar inte chansa med laddaren som står i manualen att den faktiskt ger ut 15.5V ibland. Nä, då väntar jag med ny laddare och nöjer mig med min Ctek 7A laddare. Men är rätt sugen på 25A laddaren men kanske bara onödigt.

På mina förra bilar har jag faktiskt kört Biltemas batterier och har visserligen vart nöjd men vet inte, känns som att jag vill prova ett annat batteri. Borde kanske ge det en chans men tvekar lite.

Skulle inte förvåna mig om generatorn också blivit dålig men efter 22.000mil så får jag acceptera det. Den har inte heller fått en ny 150A på återkallelse så det kanske vore på tiden att den också rasar! Fan säger jag då :) Hittade fina nya från Tyskland för halva priset så dit kommer jag vända mig iaf isåfall.
Hur kan jag kolla att generatorn inte sviker mig nu i början, förutom att försöka mäta laddspänningen?