En härlig dag i kylan... + frågor :)
Postat: lör 18 jan 2014, 15:58
God eftermiddag!
I Torsdags rev jag ner värmaren och igår (Fredag) monterades den tillbaka. Lite småont i ryggen å blåmärken då det är så tajt. Men glad.
Idag provade jag värmaren för första gången efter lagningen. Fungerade, kanon. Låter värmaren vara på och åker lite ärenden på totalt under 1mil. Värmaren lade av och tänkte på att det kanske var för att den kanske gått närmare en timma (hade dålig koll på tiden). Startade den igen för att sedan åka till ICA.
När vi sedan kommer ut från ICA igen så hör jag att värmaren fortfarande är på och blir glad. När vi skall åka iväg rasslar det bara lite och bilen vägrar starta. 2 försök senare så låter det inget alls, inga relän eller eller dyligt klickar.
Starthjälp kommer i tankarna och kommer på då att ALLT sådant ligger under våran stora krocksäkra helbur i bagagen. Fan också. Ringer efter svärföräldrarna som kommer och ger och starthjälp men det hjälper inte. Strax därefter kommer det upp om startspärr pga el. Fan också.
Jaja. Då tänkte vi, vi bogserar igång den. Läste då i manualen att det skall man inte göra pga att katalysatorn kan gå sönder? What the fuck?
Är dagens bilar så känsliga att man inte skall bogsera igång dem?
Skit samma, vi bogserar hem den då istället. Svärisarna har ingen bogserlina och våran ligger i bagagen vid reservhjulet och buren å hunden ivägen. Fan. Går in till ICA för att köpa en bogserlina. När vi kollar vart den skall fästas så ser jag bara ett litet hål bakom ett lock.. Fan också! Kollar manualen och självklart ligger den förbannade bogseröglar vid reservhjulet, under hundburen å all skit! Dubbel fan!
Fick ta ut skiten å ta fram bogseröglan.
Efter 100 meter så gick linan/knuten självklart av från kroken på ena sidan och fick knyta den i dragkroken istället!
Fick hem bilen och märker att halvljus, varningsblinkers etc står på och går fan inte att stänga av! Och inte gick det att öppna bagageluckan och ta ut hunden pga låg batterispänning!
Sätter på och laddar bilen. Går inte att låsa upp bagageluckan. Hittar inte säkringarna till halvljuset (ville dra ut dem för halvljuset kan inte stå på vid laddningen ju). Står inget om halvljuset i manualen. Suck.
Drar ut strålkastaren, drar ut kontaktstycket till den. Och efter 10 sekunder så märkte vi att det blev förändring. Gick att stänga av varningsblinkersen och öppna bagageluckan! Yay...
Varför står halvljusen på vid sådana här problem? Har jag kanske fått något föjdfel någonstans? Går det att öppna bagageluckan på något annat sätt än med fjärren? Det var verkligen inte roligt att inte få hunden ur bilen :/ Stod inget om någon nödöppning i manualen heller.
Endast -2 grader också...
V50 2007 skräp :)
Har tittat lite efter nytt batteri.
Vilket hade ni valt? Eller kanske man borde köpa ett AGM?
Varta SILVER dynamic
12V, 85Ah, 800A
-----------------------------
Tudor High Tech TA852
12V, 85Ah, 800A
-----------------------------
Tudor High Tech TA900
12V, 90Ah, 720A
-----------------------------
Exide Premium EA852
12V, 85Ah, 800A
-----------------------------
Exide Premium EA900
12V, 90Ah, 720A
-----------------------------
I Torsdags rev jag ner värmaren och igår (Fredag) monterades den tillbaka. Lite småont i ryggen å blåmärken då det är så tajt. Men glad.
Idag provade jag värmaren för första gången efter lagningen. Fungerade, kanon. Låter värmaren vara på och åker lite ärenden på totalt under 1mil. Värmaren lade av och tänkte på att det kanske var för att den kanske gått närmare en timma (hade dålig koll på tiden). Startade den igen för att sedan åka till ICA.
När vi sedan kommer ut från ICA igen så hör jag att värmaren fortfarande är på och blir glad. När vi skall åka iväg rasslar det bara lite och bilen vägrar starta. 2 försök senare så låter det inget alls, inga relän eller eller dyligt klickar.
Starthjälp kommer i tankarna och kommer på då att ALLT sådant ligger under våran stora krocksäkra helbur i bagagen. Fan också. Ringer efter svärföräldrarna som kommer och ger och starthjälp men det hjälper inte. Strax därefter kommer det upp om startspärr pga el. Fan också.
Jaja. Då tänkte vi, vi bogserar igång den. Läste då i manualen att det skall man inte göra pga att katalysatorn kan gå sönder? What the fuck?
Är dagens bilar så känsliga att man inte skall bogsera igång dem?
Skit samma, vi bogserar hem den då istället. Svärisarna har ingen bogserlina och våran ligger i bagagen vid reservhjulet och buren å hunden ivägen. Fan. Går in till ICA för att köpa en bogserlina. När vi kollar vart den skall fästas så ser jag bara ett litet hål bakom ett lock.. Fan också! Kollar manualen och självklart ligger den förbannade bogseröglar vid reservhjulet, under hundburen å all skit! Dubbel fan!
Fick ta ut skiten å ta fram bogseröglan.
Efter 100 meter så gick linan/knuten självklart av från kroken på ena sidan och fick knyta den i dragkroken istället!
Fick hem bilen och märker att halvljus, varningsblinkers etc står på och går fan inte att stänga av! Och inte gick det att öppna bagageluckan och ta ut hunden pga låg batterispänning!
Sätter på och laddar bilen. Går inte att låsa upp bagageluckan. Hittar inte säkringarna till halvljuset (ville dra ut dem för halvljuset kan inte stå på vid laddningen ju). Står inget om halvljuset i manualen. Suck.
Drar ut strålkastaren, drar ut kontaktstycket till den. Och efter 10 sekunder så märkte vi att det blev förändring. Gick att stänga av varningsblinkersen och öppna bagageluckan! Yay...
Varför står halvljusen på vid sådana här problem? Har jag kanske fått något föjdfel någonstans? Går det att öppna bagageluckan på något annat sätt än med fjärren? Det var verkligen inte roligt att inte få hunden ur bilen :/ Stod inget om någon nödöppning i manualen heller.
Endast -2 grader också...
V50 2007 skräp :)
Har tittat lite efter nytt batteri.
Vilket hade ni valt? Eller kanske man borde köpa ett AGM?
Varta SILVER dynamic
12V, 85Ah, 800A
-----------------------------
Tudor High Tech TA852
12V, 85Ah, 800A
-----------------------------
Tudor High Tech TA900
12V, 90Ah, 720A
-----------------------------
Exide Premium EA852
12V, 85Ah, 800A
-----------------------------
Exide Premium EA900
12V, 90Ah, 720A
-----------------------------