Sida 1 av 1
Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: ons 15 jan 2014, 09:02
av Sierra94
Tänkte höra hur ni med samma bil och motor som jag har upplever glödningen i era bilar. Enligt manualen ska ju glödsymbolen lysa så länge bilen glöder?
Min blinkar bara till när jag vrider nyckeln till läge 2 oberoende hur kallt det är ute. Samma beteende om det är -5 som -20. Böt batteri häromdagen och bilen startar jättefint även när det är -20 så jag antar att glödningen fungerar. För motorn har gått 25 tusen mil. Inga felkoder i VIDA heller.
Dela gärna med er om hur era bilar beter sig. Tack på förhand.
Re: Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: tor 16 jan 2014, 11:51
av Rizzt
Moderna bilar behöver inte "glödas" som en gammal disel mersa från 80 talet.
Sv: Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: tor 16 jan 2014, 13:34
av Sierra94
Ja, det var ju fint att nån svara till slut :) Har flera äldre dieslar, både vw och cheva o de glöder länge o väl. Men iom att lampan i v50:in bara flimrar till så undrar man ju. För glöder gör den säkert även om lampan säger annat. Vettefan om den skulle starta vid -20 annars?
Re: Sv: Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: tor 16 jan 2014, 13:38
av Vojje
Sierra94 skrev:Har flera äldre dieslar, både vw och cheva o de glöder länge o väl.
Lyckans ost :D
Re: Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: fre 17 jan 2014, 22:54
av hockeytok
Min gör likadant, ska bli intressant att följa denna tråd.
Tänkte ett tag kolla med nån prov-lampa eller så OM den glöder längre- men bilen startar ju så. . . :???:
Re: Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: fre 17 jan 2014, 23:06
av timebandit
Så här står det i manualen...
Engine preheater (diesel)
This symbol is lit during engine preheating. Preheating occurs when the temperature is below –2 C. The car can be started once
the symbol extinguishes.
Re: Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: lör 18 jan 2014, 00:33
av Vojje
konstig manual du har. Är inte din bil CE-märkt?
"Vid leverans till slutkund ska produkten åtföljas av en bruksanvisning på mottagarlandets språk."
Re: Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: lör 18 jan 2014, 11:55
av timebandit
Vojje skrev:konstig manual du har. Är inte din bil CE-märkt?
"Vid leverans till slutkund ska produkten åtföljas av en bruksanvisning på mottagarlandets språk."
Engelsk via Volvos sida. Hittade den inte på Svenska men vem kan inte engelska idag och kan översätta själv? :)
Men lovar dig att det faktiskt står samma sak i den Svenska fast på Svenska. Har faktiskt läst den en gång :)
Sv: Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: lör 18 jan 2014, 19:51
av Sierra94
En av passat dieslarna jag har (98:a tdi) indikerar glödning med symbolen i instrumentet bara en kort stund när det är kallt men sätter man en testlampa på glödbryggan så glöder den flera minuter efter start. Vilket gör att man får jämnare gång.
En skoda pickup jag hade förut gjorde likadant. Den hade tillomed förglödning vid öppning av förardörren när det var kallt. Innan man ens satt nyckel i tändningslåset. Men den gjorde det bara vid första öppningen.
Chevabussen med 6.2l v8 stödglöder i intervaller efter start. Utan den är gången ojämn som tusan innan den får lite värme i cylindrarna. Men den indikerar stödglödningen med samma lampa som ordinarie glödningen.
Re: Glödning på v50 2.0d 05:a
Postat: mån 20 jan 2014, 08:29
av Sierra94
Tog igår isär kontaktstycket till glödstiften (sitter i motorns vänstra bakkant sett framifrån, kontakt med 4 st ganska grova ledningar i orange/grön färg) och mätte upp stiften. Alla visar samma ohmvärde och har motstånd. Testade även att ta en lös plusledning fäst från batteriet och testade mot varje kontakt med ah mätare emellan så man såg att varje stift drog ström, vilket alla gjorde.
Satte ihop kontakten och satte dit motorkåpan och gick in. Döm om min förvåning imorse när jag vred på nyckeln och glödsymbolen lyste mkt längre än vanligt. Denna gången i säkert 4-5 sekunder. Vred sen till startläget och den hoppar igång ännu lättare än innan jag delade kontakten och mätte.
Hur kan nu detta komma sig? Har ej haft felkod på glödningen innan. Och den enda övervakningen är väl resistansen på stiften samt kanske strömåtgången på enskilda stift. Volvo har ju 4 separata ledningar fram till stiften och många andra dieslar har en grov eller kanske två gemensamma kablar från relät till stiften.
Vet nån hur det övervakas?