NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naverdraget
#820050
Håller på att byta framhjulslager på min V50 2009.
Har monterat ner allt och har nu två lösa spindlar med de gamla lagren i.
Vet att jag behöver ett specialverktyg för att pressa i det nya lagret. Det tänker jag låta en firma hjälpa mig med.
Men att ta ur det gamla borde jag kunna göra själv. Hur pressar eller slår jag ur lagret ur sitt säte. Vilken typ av avdragare är lämplig? Hur applicera avdragare.
Någon som har erfarenhet???? CarMan, vad säger du?
Bara seriösa svar tack.
av MJA
#820142
En vanlig avdragre har jag svårt att se hur den skulle appliceras. Dessutom sitter lagren ganska ordentligt så en press är nog att föredra. Enklast är att använda samma verktyg som vid monteringen fast bakvänt.
Jag har en verktygssats till salu som klarar jobbet galant, finns på Blocket.se

http://www.blocket.se/gavleborg/Verktyg ... w=1&last=1
Senast redigerad av 1 MJA, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
#820222
Firma som skall hjälpa dig att pressa i tar nog inte många extra kronor för att pressa ur de gamla.

Kolla in den här videon så förstår du nog mitt tips.
, skaffa ett rör i lämplig dimension som går utanför navets fläns (som i videon) och med längd som motsvarar lagret/navets längd. En lång M12 pinnbult, eller vanlig bult med mutter + mothåll (större mutter) på insidan. Sen behöver du bara ett stabilt vinkeljärn på utsidan av röret med ett hål för M12 bulten. Därefter är det bara att dra loss lagret/navet. Har för mig att jag läst i någon tråd om någon som slog ut det gamla lagret
av kvillebäck
#820264
Jag lade spindeln på marken och slog ur lagret från baksidan.
Därefter tog jag en smärjelduk och gjorde rent där lagret satt.

Vill du montera lagret själv så har jag gjort enligt följande:

Lägg lagret i frysen

Lägg spindeln i ugnen i 225 grader i 20 till 30 min

Tag ut spindeln ock lägg på tidningspapper

Stoppa fort i lagret och kyl med några våta trasor på lagerdelen.

Lagret går lätt att släppa till sitt bottenläge utan våld.


Skall verkstaden pressa i lagret så se till att de vet var de skall pressa så att de inten pressar på fel ställe.

Lycka till!
av berrabus
#820375
kvillebäck skrev:Jag lade spindeln på marken och slog ur lagret från baksidan.
Jag gjorde samma sak men lade spindeln på st träbitar för att undvika att det ligger mot ngt hårt. Använde en liten slägga för att slå ut det.

Som nämnts tidigare, enklast är om de som skall pressa i det nya även pressar ur det gamla.

Kyl/frys kan funka sådär. Jag gjorde det i somras och det gled fint ner tills det saknades ca 10mm. Gissar att lagret ble uppvärmt på vägen ner så mkt att det nöp fast.
VAr en söndag och jag var tvungen att ha bilen på måndagen så fick tag i en verkstad "runt hörnet" som hade öppet. De hade inga specialverktyg utan endast en hydraulpress. Fick svaret att kompis vi gjort detta många gånger, inga problem kompis.
Ok, inte mkt att välja på så de fick pressa i de sista 10mm och pressade då på innerringen.

Nu några månader senare och ca 600mil har jag fått byta det lagret igen men på ett korrekt sätt den här gången :D
av Naverdraget
#820402
Tack för alla fina svar.
Slog ur navet genom att på cementgolvet palla under med träklossar och plattjärn.
Satt hårt men det gick.
Metoden med frysen och ugnen är ju skitsmart men man har ju bara en chans.
Fegade och åkte till en Mekonomen verkstad. De pressade i lagret åt mig.
De hade ett verktyg som de kallade för "grisfitta" (Två halvor man skruvar ihop så att kraften appliceras på ytterringen.)
För detta tog de 500 spänn. Ett överpris tycker jag.
Nästa gång kör jag frys/värme-metoden.
Fastnar lagret på halva vägen kan jag ju gå till verkstaden då.
Deras jobb blir ju detsamma med lagret i till hälften.
av Peno63
#1155035
Vet att detta är en äldre tråd.

Jag bytte framhjulslager på min V50 T5 -05 nu i helgen.

Det var ganska enkelt; först skruva av allt. Sedan slog jag ut det gamla lagret genom att lägga spindeln på ett öppnat skruvstycke (med bultarna nedåt) och slog med en slägga på en stor hylsa som var placerad på lagrets insida. Man fick slå några rejäla slag, men lagret ramlade ur.

Sen slipa lite med smärjelduk så det blev slätt och fint där det nya lagret skulle in. Lagret hade jag låg i frysen sedan dan innan, och spindeln värmde jag med blåslampa och värmepistol tills det fräste när man stänkte på lite vatten (var lite försiktig så plasten på ABS-givaren inte tog skada av värmen).

Lite nervös var man ju när det frysta lagret skulle släppas i, men det gled ner i botten direkt. Nemas problemas, lätt och smidigt, behövde inte slå eller pressa någonting. Sen var det bara att kyla ner spindeln så man kunde hantera den med bara händerna och skruva tillbaka allting igen.

Arbetet tog omkring en timme. Och så känns det ju skönt att spara in de 1500-2000 kr som arbetet skulle kostat på en verkstad. Det finns ju roligare saker man kan göra för de pengarna...

Ha det gott alla.
Användarvisningsbild
av Omlott
#1157603
Toppen inlägg Peno63! Sådana inlägg kommer göra många hemmamekare glada att hitta på nätet.
av dieselputte
#1157623
Detta går utmärkt att göra om inte yttre drivknutens splines är limmade mot hjullagret som de gjorde på min bil. Fanns inget annat att göra än att lämna in bilen x2 olika tillfällen. :twisted:

De fick tydligen gå loss med hydraulisk press på 3-5 ton innan limningen släppte.

Hade innan planerat byte skaffat rätt verktyg för att pressa i/ur lager , dock till ingen nytta denna gång. :(
av Mniemi
#1250025
Jag bytte framhjulslager på min igår. Busenkelt. Loss med spindel. Upp med spindlar i press. Bort med kassa lager. Tvätta, plocka bort ABS-givare. Göra rent lagerbanor med scotch-brite. In med spindlar i ungen 250 grader ca två timmar. Lagren i frysen lika länge. Lite smörj på ytterringen sen bokstavligen kasta i lagret. Så glappt var det vid montering (0.10mm ca med krympning och utvidgning). Slapp bestyr med specialverktyg. Denna metod går ju inte att misslyckas med om man nu inte är sjukligt långsam vid montering.

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]