Sida 1 av 1

Servicefråga

Postat: lör 16 nov 2013, 20:41
av Nht1
Hej,

12000 mila service närmar sig på min 1.8f. Funderar på om det är värt att göra en full service med ventiljustering. Går ju på över 6000 när man kan göra en standardservice för under 2000.

Vore tacksam för lite råd om hur jag ska göra.

Re: Servicefråga

Postat: lör 16 nov 2013, 22:21
av SvenB
Ventiljustering? Har någon sagt åt dig att göra det?

Re: Servicefråga

Postat: lör 16 nov 2013, 23:45
av grillchips
En storservice för 2000? Lät väldigt billigt måste jag säga.

Re: Servicefråga

Postat: sön 17 nov 2013, 09:46
av Nht1
ventiljustering tror jag ingår som en punkt i serviceprogrammet vid 12 000 mil. 6000 någonting om man gör det på Bilia och vet inte om andra mindre verkstäder verkligen justera ventilerna.

Annars tänkte jag en vanlig standardservice på något mindre ställe.. runt 2-3 000 någonting borde räcka.

Re: Servicefråga

Postat: sön 17 nov 2013, 09:50
av SvenB
Är det inte 2,5FT som har ventijustering vid 12 000 mil? Jag har inte hört/läst att Fordmotorn i 1,8F har den intervallen.

Re: Servicefråga

Postat: sön 17 nov 2013, 09:57
av Nht1
Har hittar info nedan från en tidigare tråd. Priser på ca 6500 fick jag av Bilia. Glömde då att fråga vad som ingick..

1000mil olja filter
2000mil olja filter kupe filter + kontrollpunkter
3000mil o+f
4000mil samma som 2000mil
5000mil o+f
6000mil samma som 2000mil + tändstift och luft filter
7000mil o+f
8000mil samma som 2000mil
9000mil o+f
10000mil samma som 2000mil
11000mil o+f
12000mil samma som 6000mil + kontoll/justering ventiler
där har du hela cykeln har den gått längre så får du själv räkna ut
och på 24000mil har du samma som 12000mils + generator rem med spännare

Re: Servicefråga

Postat: sön 17 nov 2013, 12:08
av specos
Japp, kontroll/justering av ventilerna sker vid 12 000 mil. Fick pris av Mekonomen på följande på rt med ca 50 000 invånare:

"Det som ingår i servicen är:

Olja
Oljefilter
Luftfilter
Kupefilter
Tändstift
Vevhusfilter
Ventilkåpspakn
Bromsvätska
+ Kontroller
Detta kostar 5400:- inkl. ventiljustering, arbete, material och moms."

Observera att bromsvätskebyte är inkluderat. Fick även pris hos lokala Volvo-verkstaden på 6500:- inkl bromsvätska.

Samtidigt hos en mindre verkstad (dock ansluten till en kedja) erhölls priset 3200:- med tillägg för bromsvätska med 600:-, således 3800:- för samma jämföreslepris som övriga. Dock ska påpekas att i denna sista ingår inte ventiljustering, det blir ett tilläggsarbete om det behöver göras. Enligt verkstaden är det inte speciellt vanligt att det behöver göras.

Hos en annan Volvoverkstad skulle ventilkontroll/justering kosta knappt 2 000 kr om enbart detta utfördes.

Re: Servicefråga

Postat: sön 17 nov 2013, 12:27
av grillchips
Om vi då utgår från begreppet ventilkontroll/justering, vad innebär detta mer specifikt för oss dummies?
Om det nu är speciellt vanligt att det inte behöver göras, vad riskerar man etc?

Re: Servicefråga

Postat: sön 17 nov 2013, 16:51
av ThomasT
Men inte sitter det väl mekaniska lyftare i en så här modern motor? Det är kontroll av de hydrauliska lyftarna man gör väl?

Re: Servicefråga

Postat: sön 17 nov 2013, 23:28
av SvenB
Här är det jag menade när jag inte trodde att Volvo FFV motorer hade någon fastlagd intervall för ventiljustering.
Rådlös skrev:2.0 F-motorn har kamkedja, utan något fastställt bytesintervall. Det kan i praktiken betyda "långt in i framtiden". Den har inte heller något dyrt fastlagt intervall för ventilkontroll/justering.