NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ungefär så, trovärdigheten i mekandet blev väl sådär.. med högklackat och rena kläder..

För bilens del så tar jag hem två "nya" stag (30683067) (suttit på en C30 från 2013) stag via bildelsbasen så får jag se vad det ger vad gäller vibrationerna..
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Bussningarna i de stagen är slut. Jag böt dessa bussningar på min bil i höstas när jag hade ner hela bakvagnen för rostskyddsarbete.

Kom ihåg att dra bultarna till stagen, med bilen ståendes i sin vanliga åkhöjd. Palla den alltså med klossar eller dyligt under hjulen bak och släpp ner den från domkraften. Drar man en gummibussning med bilen upphissad så vrids den ganska snart sönder då den sänks ned igen eftersom den blir vriden utanför sitt arbetsområde. Gäller alla stag med vulkad/ipressad bussning.
Bytte de båda främre som sitter innanför trösklarna och sen båda i de små stagen du beställt samt de yttre i de bakre tvärgående. Alla bultar hade rostat fast inne i hylsan i bussningarna. Så jag fick kapa och värma bort allt med gas. Så bussningarna pajjade. Har dock lite oljud kvar i bakvagnen men det försvinner så fort man lägger i typ 20 kg i skuffen så det kan jag leva med. Orkar inte demontera allt igen :-) tog ner allt eftersom utrymmet där de främre bussningarna vid trösklarna var så hemskt fullt med ytrost. Sen kom jag åt bra med roterande stålborste/bläster. Sen epoxiprimade jag och rostskyddade ovanpå det. Så det bör hålla bilens liv ut. Den har passerat 38 tusen nu.
Då var det dags för en uppdatering igen. Har fortsatt att leta källan till vibrationerna och det känns som att det har blivit ett steg bättre hela tiden. I kronologisk ordning sedan sist.

1. Byte undre främre stag bakhjulsupphängning (30683067). Som synes inte så stor skillnad på hur stagen satt efter byte. Verkar dock som att staget har en mer "naturlig" position när hjulupphängningen belastas/står på marken. Kanske, en lite mjukare känsla i bakvagnen, ingen skillnad vad gäller vibrationerna.

Övre bilden: Vänster bak (före/efter byte)
Undre bilden: Höger bak (före/efter byte)
Bild

2. Nästa steg var byte av bakre hjulnav. Även om det inte gick att känna lager-haveri, så var känslan att det kom bakifrån. De gamla var riktigt rostiga, Fick av hjulnaven nästan utan strul, en skruv "slant", men det löste sig genom lite vilja och metoden "skruva in/skruva ut". Kan även rekommendera att lägga på lite värme (jag använde en enkel butan-värmare Jula art. 213050 tillsammans med gastub 769014). Efter lite påvärmning så gick det enkelt att lossa skruvarna, mkt bättre än rostlösare!

Som synes en del rost på baknaven.
Bild

Detta gav inte heller något vidare resultat på vibrationerna, de fanns kvar oförändrat. Eftersom jag bytt nästan allt så börjar jag med uteslutningsmetoden, vilket leder mig till höger drivaxel. För att kolla den höjer jag upp framändan och kör med hjulen i luften. Ett tag ville jag forcera enbart höger framhjul och tänkte då köra med vänster hjul i marken. Vill man göra detta, LIVSVIKTIGT att då också stänga av DSTC-systemet, som annars kommer att bromsa det frigående hjulet så att kraft förs över till hjulet på marken. Bilen sätter på DSTC-systemet varje gång tändningen varit av, med andra ord, att köra med ett hjul i luften är ett test man skall låta bli! Iallafall, höger drivaxel vobblade väldigt mycket den också. Alltså blev det ny drivaxel från Volvo art 36000554 (á nätta 4.800:-).

Filmklipp på höger drivaxel, inte lika tydligt vobbel på filmen som i verkligheten.

Notera här att drivaxeln hade ett minimalt spel vid inre drivknuten, jag tror istället att knuten är osymmetriskt sliten så att den inte längre snurrar "i centrum".

Bytet av drivaxel kurerar slamret som jag haft vid frikoppling vid acceleration på låga växlarna (alltså tack o lov inte orsakat av slammer i det nybytta svänghjulet/kopplingen).

Vibrationerna är nu mindre än tidigare, men fortfarande uttalade vid motorvägsfart, samt som ett lite nytt beteende, den vibrerar till vid uppförslut, accelerationer vid 1800-2000 varv (dock endast med varm motor, ej med kall). Sökningar på nätet om fenomenet pekar ut höger drivaxel alternativt vänster motorfäste (växellådan) som skyldiga.

Byter nu först vänster motorfäste mot Volvo orginal. Vida säger här art 30778998 för 2.0D, men Volvo säger att denna del är ersatt av 31359779. Hade jag vetat detta innan jag ringde Volvo så hade det blivit ett fäste från bildelsbasen istället (finns med ganska få mil/låg ålder för 31359779 men ej för 30778998).

31359779 till vänter, det gamla 30778998 till höger.
Bild

Fanns antydningar till sprickbildning i gamla motorkudden.
Bild

Efter bytet blev motorn lugnare, dock endast marginell skillnad vad gäller vibrationer vid färd. För att fortsätta uteslutningsmetoden byter jag även höger motorfäste till ett begagnat från bildelsbasen art. 31277336. Detta gör ingen skillnad.

Jag gör även en kontroll av EGR-ventilen, monterar av röret och rengör detta, samt monterar av locket till själva ventilen, men denna går som synes lätt och fint mellan sina lägen. Har heller ingen felkod från EGR-ventilen. Dock något mystiskt så visas EGR-lägesgivare i Vida endast som 0.01V eller 0.02V. Den blå tummen en "gåva" från min käre bil vid bytet av svänghjul (subframen trillade av domkraften ner på tummen - aj!).

Bilen är nu mycket bättre men fortfarande inte som jag vill ha den. Det finns vibrationer vid motorvägsfart och acceleration vid uppförstlut (med varm motor). Vibrationerna finns även vid frirull, dock något mindre uttalat, därför åker jag ner till Euromaster-däckverkstaden som får kontrollera mina däck som monterades av den lilla däckverkstaden i byn för en månad sedan cirka (splitter nya Hankook Ventus prime 2).

Den stora däckverkstaden hittar småfel på tre hjul 10-15g, samt på det fjärde hjulet 60g fel!! Efter detta rullar bilen vibrationsfritt vid frihjul!!! Men fortsätter att vibrerar vid acceleration med varm motor samt vid motorvägsfart. Har läst att bränslesystemet kan påverkas av temperaturen på bränslet, kanske är det därför som motorn funkar kall, men ger vibrationer varm? Min sista/senaste åtgärd är iallafall att köra en dieseltillsats (Red line 85 plus) i bränslet. Har bara kört en kort sträcka efter det, men vet i tusan om det faktiskt inte blev bättre. Jag håller tummarna för att bilen faktiskt håller på att bli frisk!!

Med lite återblick, det hade nog varit billigare att köpa ny bil, men samtidigt. Det känns ju så fel att sälja något som inte funkar bra (skall man försöka luras, eller ta den ekonomiska smällen själv?), och dessutom, vad mycket jag lärt mig på resan (men den hade inte behövt vara så här lång)!
Nej, dieseltillsatsen gjorde varken till eller från. Körde bilen en längre sträcka igår. Bilen vibrationsfri vid frirull men vibrerar i ett antal körfall och jag har en ny teori (!!) om vad som kan ligga bakom, men först symptomen.

1. Vid varm motor, typfallet är acceleration runt 1800-2000 varv, kommer en vibration, den försvinner igen när man lättar på gasen och sedan kan man gå igenom varvtalsområdet.

2. Vid jämn hastighet, framför allt motorväg och även markant vid nerförsbackar, små ryckningar i bilen.

3. Ibland när jag varvar upp mot 3000 varv så känns det som att motorn går orent, dock inte jättetydligt..

Vid inget av ovan fall uppfattar jag sot, eller rök i avgaserna. Det är inte heller regenerering (förbrukningen ser normal/ok ut).

Ny huvudmisstänkt är iallafall spjällhuset (Y-förgreningen alldeles under motorskyddet som leder luft till motorn). Som jag uppfattar det är funktionen enligt följande. Den vänstra delen är turbo-luft kyld av intercooler, den högra delen är turbo-luft där intercoolern är förbikopplad. Anledningen till konstruktionen som jag förstått är dels att förkorta uppvärmningstiden för motorn vid kallstart genom att inte mellan kyla luften i intercoolern, dels att öka avgastemperaturen vid regenerering.

Jag hade lös spjällhuset idag för att undersöka det och det som känns mystiskt i mitt fall är att det högra spjället (by-passad intercooler) kändes sladdrigt, jag kunde peta på spjället och det satt helt "löst", ingen fjäderbelastning över huvud taget. Vid öppning och stängning gick det att känna några positioner där det fanns en "låsning" av spjället, dock inte särkillt trögt. Det vänstra spjället (från intercooler) kändes bra, det var en kraftig fjäder som fjädrade tillbaka spjället när jag petade på den.

Med andra ord så skulle min bils beteende kunna förklaras med att motorn matas med varm luft som inte blivit kyld av intercoolern. Vilket också förklarar att den bara vibrerar när den är varm (några minuters körning).

Enligt nedan engleska tråd så skall spjällen i spjällhuset fungera enligt följande:
"The flap on the right (when looking from the front of the car) will be closed when removed and require force against a spring to open. The flap on the left will be open and require force against a spring to close.

In "normal" operation air goes into the engine via the left hand intake (the open flap). During regeneration when higher temperatures are required the left hand flap will close and the right hand one will open. The right hand flap is the "intercooler by-pass" and allows air into the engine that has not passed through the intercooler."
http://www.volvoforums.org.uk/archive/i ... 95726.html

Helt tydligt fanns det ingen (fungerande) fjäder som höll det högra spjället stängt i min bil. Känns som en klar kandidat att beställa från bildelsbasen iallafall! Någon som säger emot?
Skulle tro det! Jag hade aldrig av det locket för att kolla meknismen, men kan nog vara idé bara för att försäkra sig om det (inte) går att fixa till utan byta spjället. Det regnade inte av dom (31293233) på bildelsbasen iallafall och nytt verkar inte heller vara så lätt, har hittat det på http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... g/1023270/ för nätta 253€ + 119€ i pant, alternativ 1250:- på bildelsbasen för ett exemplar med 22.000 mil, känns inte så lockande.. Blir nog till att ringa Volvo imorgon och kolla vad dom vill ha, någon som vet?
Jag tog ur min axel (den som går mot halvmåne formade drevet) och vände den 180 grader och filade ut nya kugg i den med en liten nålfil. Läste på ett fordforum om den fixen. Och det funkar än sålänge :-)

Man lär pilla isär hela mekanismen med lock o grejjer så man får allt löst.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]