NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det ska du nog inte göra. Det kan man göra på den äldre typen med betydligt mindre tryck. Här har du flera tusen bar som trycker på när pumpen går. Istället för max ett par hundra på äldre dieslar. Har du bara fått ur luften ur pumpen sköter den så att fuelrailen får sitt och bilen går.

Du lär nog försöka få tag på något som orkar suga med mer kraft än den pumpen du har nu.
Sierra94 skrev:Det ska du nog inte göra. Det kan man göra på den äldre typen med betydligt mindre tryck. Här har du flera tusen bar som trycker på när pumpen går. Istället för max ett par hundra på äldre dieslar. Har du bara fått ur luften ur pumpen sköter den så att fuelrailen får sitt och bilen går.

Du lär nog försöka få tag på något som orkar suga med mer kraft än den pumpen du har nu.
Läste det på fler ställen, så jag skippar nog det ändå!
Det blir helt enkelt att leta efter en starkare pump, annars får det blir att köra iväg den till någon verkstad helt enkelt.
Jajamen! Ska funka fint. Har en likadan jag oxo som jag både luftar bromsar och bränslesystem med nuförtiden. De klarar av att suga ett väldigt starkt vaacum. Kom ihåg att använda burkarna som är med bara. Så du inte får in diesel direkt i sugen.
Sierra94 skrev:Jajamen! Ska funka fint. Har en likadan jag oxo som jag både luftar bromsar och bränslesystem med nuförtiden. De klarar av att suga ett väldigt starkt vaacum. Kom ihåg att använda burkarna som är med bara. Så du inte får in diesel direkt i sugen.

Nu har jag varit ute och luftat med vakuumtestaren från biltema, luftade via snabbkopplingen från returen och körde tills jag endast fick ut diesel. Det gick riktigt bra men dessvärre gjorde detta ingen skillnad på bilen. Den vill fortfarande inte starta helt enkelt...
Det blir nog att köra iväg den till en verkstad senare i veckan.
Hostar den inte ens till? Prova att sätta en slang på returen och ned den i en dunk för att se om det kommer någon diesel. Kanske pumpen som gett upp.

Hittade en annan tråd ang startsvårigheter http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... A5rstartad

Har även för mig att jag sett någonstans att luftspjället (Y formade plaströret) kan hamna i fel läge och ge startsvårigheter?

EGR?
dieselputte skrev:Hostar den inte ens till? Prova att sätta en slang på returen och ned den i en dunk för att se om det kommer någon diesel. Kanske pumpen som gett upp.

Hittade en annan tråd ang startsvårigheter http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... A5rstartad

Har även för mig att jag sett någonstans att luftspjället (Y formade plaströret) kan hamna i fel läge och ge startsvårigheter?

EGR?
Jag testa det med slangen från returen idag när jag luftade, och det kom diesel när jag försökte starta. Så du funkar pumpen i alla fall, eller?
Jo den hostar till och ibland är den igång i 1-3 sekunder typ. Sen dör den.

Om det är startmotorn som inte orkar, är det något man kan felsöka själv?
Skulle det vara större chans att den orkar igång med full tank? Tänkte på om det är något som inte orkar mata på bränslet riktigt liksom.. skjuter långskott nu.

EDIT:
Såhär blir det när jag ska starta. Det här är väl typ som "bäst".
View My Video
Märkte idag en sak som jag tyckte verkade lite skumt.
Efter att jag öppnat anslutningarna till filtret och kollat både det ena och det andra så kom det ju in luft i systemet igen. I den genomskinliga slangen på filtrets OUT ser jag nu inge bränsle alls till den försvinner ner under motorn, men i ändan innan bränslepumpen så finns det mycket diesel.
Jag öppnar returens snabbkoppling och luftar med min vakuumpump, det går fint och det kommer rikligt med diesel. MEN, det är fortfarande endast luft vid slangen som går UT från filtret. Jag pumpar ut nästan en halvliter men luften där försvinner liksom inte, jag ser liksom inte ens att det åker förbi någon bränsle. Vad kan det bero på? Och hur mycket kan finnas i systemet Efter filtret?
Det är troligt att du inte har fått tätt i locket till filtret och att luft sugs in den vägen. Har för mig att man skall byta o-ringen som sitter i locket. Det är rätt vanligt att man får in lite luft via locket, men det är ofta så pass lite att det inte påverkar driften. Då skall man bara se några små enstaka bubblor i röret, men helst skall det ju vara enbart diesel.

EDIT
Finns de som vänt upp och ner på filtret och då kommer ingen luft, men så kan man inte köra (Sök på forumet, trådar som är 3-4 år gamla) . Men det är ett bra test för att avgöra var luften kommer in.
dieselputte skrev:Det är troligt att du inte har fått tätt i locket till filtret och att luft sugs in den vägen. Har för mig att man skall byta o-ringen som sitter i locket. Det är rätt vanligt att man får in lite luft via locket, men det är ofta så pass lite att det inte påverkar driften. Då skall man bara se några små enstaka bubblor i röret, men helst skall det ju vara enbart diesel.

EDIT
Finns de som vänt upp och ner på filtret och då kommer ingen luft, men så kan man inte köra (Sök på forumet, trådar som är 3-4 år gamla) . Men det är ett bra test för att avgöra var luften kommer in.
O-ringen byttes i samband med filterbytet. Tycker det är konstigt att jag får ut ren diesel i returen men det finns luft både efter filtret och strax innan bränslepumpen, bubbblorna rör sig inte ens liksom.

Har också läst om att vända filtret upp och ner men vet inte hur jag ska lyckas med det, slangarna är ju väldigt fasta.
Ska man använda luftnippeln när man luftar?

EDIT
När jag har en slang från returen ner i en dunk så kommer det diesel där när jag försöker starta. Vad jag har förstått ska det Inte göra det om bränslepumpen hade gått sönder, stämmer detta?
Annars, finns det några bra sätta som jag kan kolla om pumpen är hel/trasig?
Ska även tillägga som jag sa tidigare, jag försöker ju starta med hjälp av startkablar från en annan bil nu, spelar det någon roll i att den dör på en gång?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]