- tis 23 apr 2013, 22:12
mugge skrev:Intressant läsning här. Har själv haft en V50 1,6D (MY2007) i 10000 mil. Jag har konsekvent dokumenterat förbrukning och fick ihop ett totalt snitt på 0,57 l/mil. Tydligt var att det gick åt mer bränsle vintertid vilket dock var helt i paritet med vad som kan förväntas av kärvare underlag, dieselvärmare och takbox.Ska bli intressant att se vad detta kloka fälg/däckval leder till. Jag kör själv en V50 Classic Momentum och fick de i mitt tycke vulgära 17 tumsfälgarna med tillhörande däck utbytta, innan jag tog bilen i bruk. Min bil har snittat 0,52 i verklig körning sedan ny. Dessa i mitt tycke utmärkta siffror är nog till stor del ett resultat av att jag mkt sällan kör bilen korta sträckor och numer sällan kökörning i Sthlmstrafiken. Jag fegkör inte, drar gärna på lite, men växlar upp tidigt, har framförhållning, motorbromsar ofta och försöka hålla mig på max 120-130 på motorvägen. Detta är en snål bil i verkligheten, även om man inte kommer ner i angivna förbrukningssiffror, men det hade jag aldrig trott heller.
Bytte förra året till en V50 D2 (MY2012) som nu har hunnit gå 2000 mil. Dokumentationen fortsätter på samma nivå: Tiden är kanske lite för kort för att dra några säkra slutsatser, men tendensen är att den nya D2:an tycks gå snålare vintertid än vad den förra bilen gjorde. Sommartid har den däremot dragit tydligt mer istället. Den uppenbara skillnaden är att jag haft olika däck och fälg på bilarna. MY2007 hade Acrux 15" med Michelin Energy sommar och plåtfälg 15" med Michelin dubbfritt vinter. MY 2012 har Spider 17" med Continental Sport Contact 2 sommar och Isis 15" med Continental dubbfritt vinter. Om man läser det som finns skrivet om fälgarnas betydelse så bedömer jag att såväl sommar- som vinterhjulen på min MY2012 borde ge högre förbrukning än de hjul jag hade på min MY2007. För att testa mina spekulationer jag i lördags försett min MY2012 med en uppsättning Libra 16" med Michelin Energy.