NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
#780799
Jag skulle aldrig komma på tanken att felsöka via datadiagnosuttaget, ofta kan det i bästa fall ge en vägledning. Det är detta som är en av de stora skillnaderna mellan de stora märkesverkstäderna och de mindre. De tänker som bilmekaniker och agerar utifrån det, även när de använder diagnosuttaget. Bilia och co resonerar ofta bakvänt. Kan de ej finna en felkod, så finns det inget fel. Utomordentligt korkat och oproffsigt. Timebandit har just gett ett exempel på vilka sympom ett igensatt partikelfilter ger. Bara rengöra själv, göra det professionellt eller köpa ett nytt på den öppna eftermarknaden.
Även om man byter delar i bilen för 100.000 kronor per år, så kommer du alltid att råka ut för fel på bilen. Det är således inget tecken på att man sköter bilen bra, utan att man faktsikt inte vet riktigt vad man håller på med. Och det kan man naturligtvis inte begära att alla vet, men då är mitt tips att anlita en riktig bilverkstad som inte lurar av dig pengar genom att helt i onödan byta fullt fungerande delar.
Det finns inget positivt med ett sådant sätt att sköta en bil. Den aktuella franska motorn är en av världens mest sålda motorer och är monterad i mängder med bilar. Men endast hos svenska Volvo, som har minst erfarenhet av dieselmotorer, har man lagt in detta vanvettiga resurslöseri som en del i sitt serviceschema på denna motor. Anledningen är profithunger, inget annat.
Att svenska genomsnittsbilägare tillhör ett lydigt och ej ifrågasättande släkte ska man kanske inte förvånas över, även när de kallar sig själva för bilentusiaster. Dock, på detta forum liksom på en del andra liknande finns det en hel del kunskap. Varför inte lyssna på denna kunskap istället för att lyssna på de profithungriga och oftast okunniga auktoriserade märkesverkstäderna och leva i tron att man är "noga med sin bil".
Nä, lägg några spänn på att byta olja och filter 1 ggn/år istället för att slösa bort pengar på onödigt trams. Fast det är klart, det kanske inte står i bilens serviceschema och då kan det ju bli farligt.
av jumu01
#780869
Gourmand det du talar om är ett utdöende släkte av bilmekaniker, håller med om att dessa gör ett bättre jobb när det gäller att reparera ett specifikt problem, men nu är även de större garagemekanikerna utrustade med data diagnosverktyg då bilarna är uppbyggda på ett annat sätt än tidigare med mer datastyrda enheter och detta kan inte de gamla teknikerna åtgärda utan instrument.
Ett elfel på en modern bil är en katastrof jämfört med äldre bilar.

Tack MartinS, jag kan inget annat än hålla med.
av Gourmand
#780925
Du läser dåligt. Jag skriver inte att en bilmek inte ska använda diagnosutrustning, jag skriver att det endast kan ge en vägledning. För att kunna felsöka en bil krävs betydligt mer än en simpel avläsning av koder. man måste kunna tänka mekaniskt och man måste kunna skruva. Dessutom måste man vara beredd att skita ner sig. Allt detta kan de på de flesta små privata bilverkstäderna, oavsett om de är märkesspecialiserade eller ej och de kan naturligtvis även använda datorer sedan många år tillbaka. Det är summan av dessa kunskaper och färdigheter som oftast saknas hos de stora auktoriserade bilhangarerna. Du borde ha sett mängder med exempel av hur just Bilia och andra klåpare misslyckas med sina felsökningar här på forumet. Men, de skäms inte för att ta hutlöst betalt för eländet. Dessutom är det just dessa skojare som envisas med att lura på folk byten av fullt fungerande partikelfilter, åratal och många tusen mil i förtid och det var ju det denna tråd ursprungligen handlade om.
av jumu01
#780936
Ja jag läste väldigt dåligt!

Jag har inte än drabbats av klåpare på min Volvo trots att jag lämnar in den på Bilbolaget Nord (Volvo).
Har väl inte haft något allvarligt fel än. En parkeringskada som dom fixade väl.
av Gourmand
#781007
Det är möjligt att den verkstad du anlitar faktiskt är riktigt bra - det handlar ofta om vad firman har för bakgrund och om de existerat som bilverkstad före tiden som auktoriserad märkesverkstad. Min poäng är inte att de auktoriserade behöver vara dåliga per definition, men att det finns väldigt bra alternativ, som ofta slår de stora på fingrarna kunskapsmässigt och ej heller tar hutlöst betalt.
I storstadsregionerna är det oftast en stor skillnad mellan de mindre privata bilverkstäderna och dessa eländiga storverksstäder. Dessutom måste de stora faktiskt lura i folk att man måste byta partikelfilter vid 12.000-milaservicen på 1,6 D-motorn, något som i 9 fall av 10 är fullständigt onödigt och inte tillför någonting - det ingår liksom i uppdraget och konceptet för de auktioriserade märkesverkstäderna. Detta är ett av många exempel, utöver övertron på att man kan reparera/serva bilen genom att koppla in en sladd i diagnosuttaget.
Något som också kraftigt fördyrar besöket på de stora verkstäderna är att de tvingas till en viss "standard", t.ex tvingas de ha reservdelsförsäljing över disk, kundmottagningar, vissa material och vissa färger på golv och väggar och en massa annat trams.
Den lilla privata verkstaden kan bara överleva om de är duktiga bilmekar, annars är det bara slå igen förr eller senare. Detta är extra tydligt i storstadsregionerna, men det styrs också av många bilägares rädsla att inte följa "regelboken".
Den eventuella rädslan kan man ofta få effektiv hjälp med på de mindre bilverkstäderna, då de t.ex. på en direkt fråga kan avråda från att byta ett fullt fungerande partikelfilter och förklara hur det fungerar. Jag skulle vilja se den Bilia-anläggning som gjorde et.
av jumu01
#781193
Man brukar ju få vad man betalar för.
Jag skulle inte ta i en Volvo där man skall fylla på med additivvätska, har nämligen haft en 2.0 D men bytte in den efter allt elände man läst om partikelfiltret. Och regenererar så frekvent att bränslekostnaden blev högre än vad man tänkt sig.
av Gourmand
#781225
Nä, det förstår ju alla hur jobbigt det måste vara att fylla på en skvätt Eolysvätska var 6000:e mil, så som man fick göra till för några år sedan. Själv har jag länge retat mig på att jag behöver tanka bilen regelbundet, det borde ju kunna skötas via nå´n app istället.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)