NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

grillchips skrev:
ThomasT skrev:
grillchips skrev:Vissa som kör med H&R 35mm får ju inte ner baken tillräckligt mycket, vad kan det bero på?
Har du något exempel?
.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 94d47b.jpg

H&R 35mm. Visserligen PRECIS ditsatta och jag sa åt grabben att fjädrarna sätter sig efter ett tag, men jag har hört flera (iallafall ett par) som råkat ut för det där också.
Det där kan ju omöjligt vara korrekt??

Jämför med denna: http://www.garaget.org/?car=235177&image=2259954
Exakt Thomas. Jag blev själv riktigt förvånad. Som sagt så har jag sett ett par som haft problem tidigare med sänkningar just i bak men inte såhär pass. Ska själv sänka om ett tag (visserligen 20mm) men vore ju förargligt om det skulle bli sådär också. Vad kan orsaka det där tro?
grillchips skrev:Exakt Thomas. Jag blev själv riktigt förvånad. Som sagt så har jag sett ett par som haft problem tidigare med sänkningar just i bak men inte såhär pass. Ska själv sänka om ett tag (visserligen 20mm) men vore ju förargligt om det skulle bli sådär också. Vad kan orsaka det där tro?
Finns ju inte så många alternativ...

Antingen är det felpackat i lådan. (tveksamt)
eller så är det fel variant, finns 2 st. (dock borde V50 fjädrarna vara hårdare än S40 så resultatet borde bli tvärt om)
eller att de monterat något fel. (troligast)

.
grillchips skrev:Exakt Thomas. Jag blev själv riktigt förvånad. Som sagt så har jag sett ett par som haft problem tidigare med sänkningar just i bak men inte såhär pass. Ska själv sänka om ett tag (visserligen 20mm) men vore ju förargligt om det skulle bli sådär också. Vad kan orsaka det där tro?
Har funderat på volvos fjädrar som sänker 20mm
men 20mm känns som att det knappt kommer att kännas eller att märkas rent synbart.
Våra bilar är ganska höga original..

Jag är lite nyfiken på vad som får dig att välja volvos fjädrar?
Thomas: Ja, jag vet inte hur fallet jag menar nu är utfört. Det är inte gjort på verkstad iallafall, så mycket vet jag. Men då kanske man kan pusta ut.

Khallan: 20mm är ju inte så värst mycket nä.. Jag var helt inne på H&R 35mm innan, tveklöst. Men sambon har fått vika sig alltför mycket gällande mitt fixande med våran bil (finns en projekttråd i garaget-avdelningen) och 35mm vägrade hon. Det var ju knappt att hon gick med på Volvo överhuvudtaget från första början så här får jag vika mig då 20mm var okej enligt henne. Vi har även suttit och kikat lite referensbilder på 35mm kontra 20mm och visst är det skillnad men sålänge den blir lägre än vad den är nu så är jag nöjd. Bilen ska trots allt användas året om i alla väder, ibland fullpackad med barnvagn och matkassar/väskor osv. Sistnämnda har jag dock fått höra ska vara problemfritt även med H&R 35mm så det är väl inget bekymmer såsett.
Men allt jag bytt på bilen hittills har varit till Volvos originaldelar (förutom nya sommarfälgar och all LED) så det känns ändå OK att fortsätta så.
grillchips skrev:Thomas: Ja, jag vet inte hur fallet jag menar nu är utfört. Det är inte gjort på verkstad iallafall, så mycket vet jag. Men då kanske man kan pusta ut.

Khallan: 20mm är ju inte så värst mycket nä.. Jag var helt inne på H&R 35mm innan, tveklöst. Men sambon har fått vika sig alltför mycket gällande mitt fixande med våran bil (finns en projekttråd i garaget-avdelningen) och 35mm vägrade hon. Det var ju knappt att hon gick med på Volvo överhuvudtaget från första början så här får jag vika mig då 20mm var okej enligt henne. Vi har även suttit och kikat lite referensbilder på 35mm kontra 20mm och visst är det skillnad men sålänge den blir lägre än vad den är nu så är jag nöjd. Bilen ska trots allt användas året om i alla väder, ibland fullpackad med barnvagn och matkassar/väskor osv. Sistnämnda har jag dock fått höra ska vara problemfritt även med H&R 35mm så det är väl inget bekymmer såsett.
Men allt jag bytt på bilen hittills har varit till Volvos originaldelar (förutom nya sommarfälgar och all LED) så det känns ändå OK att fortsätta så.
Då förstår jag :)
Läste igenom din tråd och måste säga att din bil är riktigt fin, mycket bra jobbat!
Hur har du lyckats hitta alla original delar? tänker speciellt på kjolpaketet, på skroten går det inte så bra för min del,
hittar aldrig nått där :???:

Men grymmt snygg bil har du i alla fall!
Jag satt i tankarna om att byta upp mig till 18 lr 19 tummare till min V50 för ett tag sedan, men fick kalla fötter iom att problemen med drivaxlarna på tidiga v50/s40 förvärras om man sänker bilen ( och därmed ändrar vinklarna på drivknutarna).

Läst många inlägg om problemen med drivaxlarna ( det vibrerar i ratten vid acceleration med mycket vrid och även vid imbromsning i vissa fall ) och det är ju inte själva sänkningen som skapar problemet, utan bara markant ökar problemet som redan finns från början.

Så ska jag sänka bilen i framtiden så får jag kalkylera med ett byte av drivaxlar och även något motorfäste (tror jag det var).
Jag satt i tankarna om att byta upp mig till 18 lr 19 tummare till min V50 för ett tag sedan, men fick kalla fötter iom att problemen med drivaxlarna på tidiga v50/s40 förvärras om man sänker bilen ( och därmed ändrar vinklarna på drivknutarna).

Läst många inlägg om problemen med drivaxlarna ( det vibrerar i ratten vid acceleration med mycket vrid och även vid imbromsning i vissa fall ) och det är ju inte själva sänkningen som skapar problemet, utan bara markant ökar problemet som redan finns från början.

Så ska jag sänka bilen i framtiden så får jag kalkylera med ett byte av drivaxlar och även något motorfäste (tror jag det var).
Pippolei skrev:Jag satt i tankarna om att byta upp mig till 18 lr 19 tummare till min V50 för ett tag sedan, men fick kalla fötter iom att problemen med drivaxlarna på tidiga v50/s40 förvärras om man sänker bilen ( och därmed ändrar vinklarna på drivknutarna).

Jag har läst en del om detta problem nu och det verkar stämma på vissa..
Är det någon här som äger en S40/V50 och kan berätta lite om hur ni upplevde drivaxlarna efter en sänkning?
Khallan skrev: Hur har du lyckats hitta alla original delar? tänker speciellt på kjolpaketet, på skroten går det inte så bra för min del,
hittar aldrig nått där :???:
Det har inte varit helt lätt ska jag tala om för dig! :) Vingen och frontspoilern hittade jag på eBay så de prylarna är från England, sidorna kommer från en S40N och baken från en V50, de två via bildelsbasen.se. Så allt är begagnat men i finfint skick!
Allt jag behövt göra är att lacka sidorna och baken, resterande var redan i rätt färgkod och bra skick.

Många timmar har man tillbringat på att leta, eBay är lite krångligt ibland då inte alla vill skeppa utomlands så då får man konversera via mail och övertala dom att man inte är ett spam-brev osv.
Bildelsbasen är också lite knölig ibland då alla artikelnummer inte alltid stämmer utan man får helt enkelt kika på bilderna eller maila om bilder på någon specifik del. Jönköpings demontering är helt klart bäst, bra priser och oftast (alltid?) fri frakt vid betalning via webben. Så där sparar man sig en jäkla slant på fraktkostnaderna.

Sidorna kom som sagt från en S40N och såvitt man kan se så är sidorna på just S40N och V50 identiska så jag ringde lite snabbt till Upplands Motor här i Stockholm och frågade kring artikelnummer och allt stämde så det var bara att köra. :)
Jag vet att just den bakdelen jag köpte låg ute som en vanlig bakdel för knappt 700kr medan andra tydligt R-design-stjärtar kostade kring en tusenlapp men såg på bilden att det var exakt vad jag var ute efter så jag ifrågasatte inget utan slog till på en gång. Man får kika nästan på daglig basis för sakerna verkar gå åt fort.
Alternativt att folk med R-design är mer rädda om bilarna.. ;)

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]