NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jagus
Hej
Bra tråd med mycket info!
Jag har en värmare D5W S som slutat att fungera, jag hade den på verkstad och de sa att det var lika bra att köpa en helt ny eller beg. värmare.
Efter att ha läst denna tråd gick jag ut i garaget och skruvade bort den, den var ju ändå trasig. Ja, jag vet att jag borde tankat ut felkoderna först men jag blev lite ivrig. Jobbet gick enklare än jag trodde.
Inuti värmaren stämmer kopplingsschemat exakt med det som finns i länken i tidigare inlägg men jag misstänker att styrmodulen som sitter på värmaren är modifierad för Volvo och efter den är det inte samma kopplingsschema.

Men jag har några frågor till er som kan det här:

-Hur kommer jag åt bränslepumpen med filter? Jag har följt bränsleröret bak till tanken där det försvinner upp ovanför tanken.

-Kan jag elektriskt köra bränslepumpen? Pumpen finns med i schemat för D5W S men efter elektronikmodulen stämmer inte schemat. Är det någon som vet var och hur mycket spänning man kan lägga på pumpen?

-Vad är VIDA och vad står det egentligen om luftning, kan man göra det utan specialverkyg? I en annan tråd om byte av termostat ser det ut som en vakuumklocka eller dylikt som man sätter på expansionskärlet.

Med vänlig hälsning Janne
VIDA är Volvos/Bilias informationsprogram och även felsökningsprogram osv.
Jag hittar absolut INGENTING ang. luftning av kylvätska eller bränsle så jag vet faktiskt inte. Står mer eller mindre bara att man skall hålla koll på att alla fungerar och inte läcker osv osv.
Om någon vet mer exakt vart det står ang. luftning så vore det vänligt att hjälpa mig tillrätta så jag kan titta efter.
Det vanliga kylsystemet är ju självavluftande så då är säkert värmaren det också, bara att ha locket till exp. kärlet av och köra upp värmen osv.

Tog du bort skruvarna till motorfästet för att få ut värmaren? Eller fick du ut den utan att flytta lite på motorn?

Gjorde min första tankning nu vid kallt väder och bilen verkar än sålänge inte dricka mer diesel än med en fungerande värmare iaf. Exakt samma siffror som tidigare (mätt vid pumpen).
Så jag skippar nog att köpa en beg. eller ny värmare och provar att byta flamvakten och fläkten och rengör ev. sot sedan får det räcka för mig tills bilen ev. skall säljas.
av Jagus
Värmaren gick att få bort neråt. Jag låssade på skruven som håller den stora elkontakten, skruven är genomgående och låser fast värmaren i ett snäppfästet baktill vid torpeden. Därefter var det bara att lyfta värmaren lite uppåt så den kommer loss och sedan lirka den neråt. Först lossar man luftintagsslangen, skruven till avgasarröret, de två vatten slangarna, bränsle ledningen, den stora elkontakten och även en liten snabbkontakt på cirkulationspumpen som sitter ganska långt ner under värmaren, den var jag nära att missa vilket kunde ha lett till att jag slitit kabeln ur värmaren.

Själva demonteringen av värmaren var väl beskriven i "Hydronic_B-D5WS_feilsoking_og_reparasjon" som finns i en länk i tidigare inlägg. Där finns också elschema och felsökning på de ingående komponenterna i värmaren. Helt otroligt! Det mesta går tydligen att göra med en vanlig multimeter.

Jag tänkte mäta upp de tre temp-givarna enligt de ohm-tal som är beskrivna. Köra brännarfläkten på 8VDC, den ska göra 1000rpm vid 8VDC men jag har inget att mäta varvtal med så jag får väl bara se till att den snurrar ordentligt Jag har satt en "rörkott" mellan in och utgående vatten på värmaren därefter tänker jag försöka få två trådar med 12 VDC direkt på cirkpumpen för att se om jag får vattenflöde.
Värmaren ser inte alls igensotad ut och packningarna är hela, men jag köper väl en packningssats i alla fall, ett nytt bränslefilter och ev om jag hittar någon trasig del. Det jag skulle vilja provköra är också bränslepumpen men jag vet inte hur jag ska göra detta, jag hittar den inte ens.

Låter detta vettigt? Borde jag göra något mer?
Det är i allafall en början.
//Janne
Precis så som man skall göra fast Volvo rekommenderar att lossa ena motorfästet (2 bult) för att kunna röra lite på motorn. Vad har du för motor lite mer exakt? Kanske skiljer något mellan vissa modeller som gör att man måste lossa på motorfästet?
Finns det inte felkoder för tempgivarna så tror jag faktiskt att dem är hela.
Hade vart en fördel för dig att få reda på vilka felkoderna är, för vissa felkoder stoppar hela värmaren från att starta igen tills felkoderna raderas. Så troligen måste dina felkoder tas bort innan du ens får igång värmaren igen.

Har du kollat i alla kanaler efter sot? Finns det ingen sot så är det ju kanon!

Om du bor i Göteborgsområdet så skulle jag kanske kunna hjälpa dig att läsa ut felkoderna men då får du montera tillbaks värmaren först, eller iaf koppla in den.

Då jag faktiskt har en specifik felkod på fläkten i värmaren så tror jag att jag byter den direkt tillsammans med flamvakten så slipper man det problemet senare (förhoppningsvis). Glödstiftet är väl lika bra att ta också misstänker jag när man ändå river ner det? Eller om jobbet ändå är hyfsat enkelt så kan man ju göra om jobbet när stiftet behöver bytas.
Kan dela med mig av priser på flamvakt, glödstift och fläkt från Bilia....

Packningssats = 244:-
Flamvakt = 584:-
Glödstift = 975:-
Fläktmotor = 2050:-

Edit:

Detta är rutinerna efter arbete med värmaren enligt VIDA:
Provkörning
Viktig information

Om motorns kylvätsketemperatur överstiger ca 75 °C, startar inte tillsatsvärmaren.

Kontroll av bränslemängd

Om motorn är igång
Tillsatsvärmaren startas alltid. Under 1 minut kontrolleras bränslemängden i tanken.
Om bränslemängden är större än 4 liter, fortsätter tillsatsvärmaren att gå.
Om bränslemängden är mindre än 4 liter, stängs tillsatsvärmaren av.
Om motorn är avstängd
Bränslemängden ska kontrolleras innan start.
Varningstext i teckenfönster
En varningstext visas i kombiinstrumentets teckenfönster om:
- bränslemängden är för liten
- batterispänningen är för låg.
Villkor för start
- yttertemperturen ska vara lägre än 5 °C
- motorn ska vara igång
- bränslemängden ska vara större än 4 liter
- ingen felkod som förhindrar start får vara satt
- krockkudde förar- och/eller passagerarplats (SRS) får inte ha utlöst.

Aktivering av tillsatsvärmare

När tillsatsvärmaren är aktiverad, låt den gå några minuter.
Kontrollera att:
- tillsatsvärmaren startar och går normalt
- tillsatsvärmaren inte ryker onormalt
- inga mekaniska oljud hörs från bränslepumpen, vattenpumpen eller värmarfläkten
- det inte finns något läckage från bränsleledningar och anslutningar
- det inte finns något läckage från kylvätskeslangar och anslutningar
- kylvätskeslangen från tillsatsvärmaren blir varm.

Stoppa tillsatsvärmaren.

Om temperaturen överstiger 20 °C kan tillsatsvärmaren ha en ojämn förbränning på grund av gasning i bränslet.
Tillsatsvärmaren är normalt inte avsedd att arbeta i så höga omgivningstemperaturer.
Om tillsatsvärmaren inte är utrustad med timer, startas den i VIDA.
av Jagus
Hej igen!
Jag måste tacka Timebandit för all hjälp och engagemang, det har verkligen hjälpt mig. Jag bor strax utanför Örebro så det blir lite långt till Götet, annars hade jag kommit direkt. Jag har kontakt med en bilmekaniker i MEKA-kedjan, hoppas han har samma möjligheter att släcka felkoder som du verkar ha. Min motor är en 1,6d så det klart att mindre går väl inte att få.

Kanske det är så att värmaren är nyligen servad, vi har inte haft bilen så länge. Brännkammaren är nästan blank inuti, lite sot var det där glödnätet går in i brännaren.

Alla värden på givarna i värmaren var enligt specarna, fläktmotorn snurrade på bra vid 8V, glödstiftet höll 0,75ohm vilket borde ge mellan 10 och 11A vid 8V vilket jag tycker låter rimligt och inget överslag mot gods. Jag körde aldrig glödstiftet med spänning som det står i handboken.
Däremot går inte cirkulationspumpen för vattnet, den håller 10Mohm och är stendöd när jag släpper spänning på den. Hoppas det är det enda felet. Jag köpte packningssats och O-ringssats på Rejmes i Örebro. Då såg jag att de hade cirk.pump också. Tror ni den finns att köpa billigare någon annan stans?

Nu tror jag nästa steg är att skaffa en ny pump och åka till MEKA och be honom att släck felkoderna. Ska jag be honom att läsa ut värdena på givarna som värmaren reglerar på? Jag kan tänka mig att det finns en kupégivare en utegivare och en tilloppsgivare?
Är dessa lätta att identifiera och läsa av värden på i diagnosverktyget?

Med vänlig hälsning Janne
Jodå, dem bör har samma möjligheter men dem har kanske inte just VIDA/DICE.
Jag vet faktiskt inte vad som skiljer sig fysiskt i motorrummet mellan 1.6D och 2.0D men det borde inte vara nått som gör det mycket trängre för motorvärmaren. Hoppas inte det iaf. Påbörjar nog mitt arbete nästa helg.

En välanvänd värmare sotar tydligen inte igen sig. Är det mycket sot så har värmaren använts för lite har jag fått som svar på Bilia när mitt problem började. Så din värmare är i bra skick då antar jag. Service på värmare finns nog tyvärr inte, det görs aldrig på Bilia/Volvo för det är alldeles för dyrt. Finns inte heller i något service protokoll tyvärr.

Om det bara är pumpen så finns det felkod på den isåfall så det bör ju MEKA hitta utan problem. Fungerar inte den så jag kan tänka mig att den sätter en permanent felkod och "låser" värmaren så att den inte fungerar för att slippa skada fler komponenter.
Har inte kommit så långt som att läsa ut givare osv i värmaren för min fungerar ju inte alls och då blir det nog svårt att få rätt värden. Vet inte heller om det finns möjlighet att göra det.

Vad jag vet så regleras värmaren av 2st givare.
Yttertemperaturmätaren som reglerar NÄR värmaren skall starta osv och hur länge den behöver gå för att få upp rätt temperatur på motorn och i kupén.
Sedan är det givaren inne i kupén som hjälper till värmaren hur varmt det är inne. Antar sedan att styrenheten hela tiden beräknar info om hur länge den behöver gå osv.

Kan kontrollera senare idag vad exakt som nämns i VIDA om givare osv.

Om du VET att du kommer pilla mer själv med bilen så rekommenderar jag dig att köpa VIDA/DICE diagnostikverktyg. Köpte mitt från Kina (självklart) från Alibaba.com. Kostade ca 1300:- inkl. frakt. Den har betalat sig för mig direkt när jag köpte den.
Lånar denna tråd lite..

Kan man själv nolla felkoderna på värmaren på något vis ?

Hade V50n inne på service i veckan och då läste de ur ett antal koder och låste upp värmaren som inte fungerat på ett tag. Teknikern sa att värmaren kunde ha låst sig pga av dåligt batteri som var en av felkoderna. Hans råd var alltså att byta batteri
Han provkörde även värmaren så den ska ju fungera. Efter att ha kört bilen till och från jobbet (ca 40min tur och retur) denna vecka så kan jag dock konstatera att värmaren inte går alls när motorn är kall.. och det ska väl inte ha något med om batteriet är fräsch eller inte? Den går heller inte att starta manuellt
Så förmodligen har värmaren låst sig igen pga av nån felkod

Vad behövs för att läsa ur koderna samt nolla igen? Kan ju inte lämna in på Volvo igen för dom kommer ju bara gissa sig till vad felet kan vara
Hej, hur gick det för dig? Fick du fart på värmaren och blev det dyrt?
Jag har samma problem, funkade fint förra vintern. Körde soppatorsk i sommras och klurar på om det kom luft i sopparöret och hur löser man det?
Vet att det runnit några månvarv men jag chansar här.
Bara gått 10 år :-o
Har du felkoder? Vad har du för symptom? Fulladdat batteri? Soppatorsk bör inte påverka någonting.

Dessa värmare är ett helvete. Sotar igen (främst silen runt glödstiftet) och ger sedan felkoder på allt möjligt.

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]