NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att skatten är låg är väl i princip det enda som imponerar med den bilen. Men en skatt på 1323kr/år eller en på 3800kr/år när jag köper en bil för över en kvarts miljon samt att bilen med den lägre skatten är bland det tråkigaste jag någonsin kört och defintivt bland det mest ansträngande då den bara orkar röra på sig mellan 2000 och 3000 varv så växelspaken måste vispas runt precis hela tiden.
Sakta in lite för att du närmar dig en korsning och växla ner en växel.
Ja tyvärr, jag hade hoppats mycket på den bilen.
Är 1.8F sämre så ska jag inte ens sätta mig i en sådan.

Jag har pratat vitt och brett om DRIVe sen det började pratas om att den skulle lanseras, om hur rätt Volvo gör som släpper dem osv.
Men nu... ptja som jag skrev i inlägget här tidigare i tråden. Om man i princip bara använder bilen för pendling på motorväg så är det en bra bil. Men i stan så skulle jag bli tokig och köra på landsväg och behöva köra om något annat fordon är inte att tänka på.

Som jämförelse så är 140hästars bensinarn i V50 rena fartvidundret trots 20nm mindre vrid än 1.6an.
~Kalle~ skrev:Skatten på drivE är inte alls hög som många tror, jag tycker iaf att 1323kr/år är lågt. :roll:
Köper du den ny nu, så är den ju 0kr. I alla fall i 5 år framåt.
Som tidigare påpekats är ju inte 1.6 DRIVe något man köper för fartresurserna, och mycket riktigt spelar förbrukningen inte så stor roll rent ekonomiskt i en bil man köpt för en kvarts miljon.
Min främsta anledning, som jag förhoppningsvis delar med flera andra, är att varje centiliter bränsle jag inte använder är en centiliter mindre som behöver produceras. Detsamma gäller så klat koldioxidutsläpp mm. Jag tycker att huvudskälet att köpa en DRIVe ska vara just miljön och inte förbrukningen. Den får man liksom på köpet.
Jag tror ingen vill att ens bil ska dra mer än nödvändigt, men när det gäller 1.6D så tror jag den som köper en sådan vill bara ha en bra bekväm bil som tar dig från A till B. Personen i fråga är inte det minsta intresserad av bilar och gillar framför allt inte att köra bil. Och 1.8F ska vi inte ens snacka om... ;-//
Personligen tycker jag om man ska köpa en V50 ska det sitta en 2.0D, D5 eller T5 i i bilen.
Amli skrev:Brainy ogillar onödiga quotes ;)
Nåja, det är väl lite väl generaliserande. Du menar att man måste gilla motorstarka bilar för att gilla bilar? Jag har haft stort bilintresse sedan barnsben och anser att motorn inte är det viktigaste i bilen. Jag uppskattar chassi och väghållning, känslan av att ha kontroll över bilen och kunna ta kurvor på ett bra sätt. Acceleration och toppfart tycker jag spelar mindre roll. Dessutom tycker jag att bilar med stora motorer ofta tappar en del av detta då de lätt kan bli framtunga och understyrda. Jag kör hellre go-cart än dragracing så att säga. För att ta ett exempel så har jag tidigare ägt två Alfa 156:or. En med 3-liters sexan och en med 2-liters fyran. Alfas sexa är en prisad motor och har fantastiska egenskaper, men skulle jag välja en av dem att köra för skojs skull så skulle jag ta fyran alla dar i veckan, då den bilen beter sig som jag vill och uppskattar.

Nu är jag ju part i målet då jag har en DRIVe. Men för mig är den bästa kombinationen av komfort, utrymme, körglädje och miljövänlighet som finns tillgänglig.
matthh skrev:Brainy ogillar onödiga quotes ;)
Nej, jag menar inte att det måste sitta en stor motor i bilen men en något sålunda effektstark till förhållande till bilens storlek och vikt. För mig är motorn kanske inte absolut viktigaste i bilen men klart en viktig faktor. Det är ju som bilens hjärta. Sen kan du inte bara jämföra motor och motor. Vi får ju kolla med vilka motorer vi här jämför med. Dragracing och go-kart, visst jag kör oxå hellre go-kart men i det här fallet är det mer go-kart med 50cc eller 250cc. Du kan inte vara ärlig om du kört en annan motor i en V50 och påstår att det inte har något betydelse för körglädjen huruvida det är en 1.6D, 2.0D eller D5 under huven.
Ser att du inte har nämnt ekonomi i dina argument till att köpa en DRIVe. Menar du att om alla V50 modeller kostade samma eller om du fick en gratis skulle du fortfarande valt en DRIVe? Jag är tveksam... ;-//
Amli skrev: Brainy ogillar onödiga quotes ;)
Det klart att det har betydelse vilken motor som sitter i. Det jag menar att V50 i grunden är en körglad bil oavsett motoralternativ. Du var bara väldigt svartvit i ditt påstående att den som köper en DRIVe inte kan vara det minsta intresserad av att KÖRA bil.
Jag har kört den med flera olika motorer, och visst, större motor lägger till ytterligare en dimension, men det tar inte på nåt sätt bort det faktum att jag kan vara en aktiv förare i en DRIVe också.
Jag har inte nämnt ekonomi, för det var inte huvudskälet till att jag valde en DRIVe. Jag tycker Volvos satsning är helrätt och jag ville ha en bil med så låg förbrukning som möjligt, men inte av ekonomiska skäl utan att jag helt enkelt tycker att man ska använda så lite bränsle som möjligt. Olja är ju som bekant en ändlig resurs och inte snällt mot miljön när den väl förbränns. Jag stillar helt enkelt mitt miljösamvete litegrann. Och ja, hade DRIVe till och med varit dyrare än D5 hade jag nog valt den ändå pga. nämnda skäl.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Hej, Inte alls svårt ( tycker jag ) att by[…]

Styrströms kortslutning

Blev lite stora men bra ljus 😂😂

Detektivarbete

Trodde det också, men den fjädern sitte[…]