NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spyan
jumu01 skrev:"En tanke"

När jag själv använder bilen så har jag nu en snittförbrukning på mellan 0.6-0.62/mil. Men nu är det så att jag är inte enväldig användare av bilen, då min sambo kör den också och jag vet inte hur hon lyckas höja snittförbrukningen till 0.68-0.69/mil. Tydligen måste hon köra som en "biltjuv". Är det någon annan här på forumet som upplevt samma sak som jag?

Inte för att jag har någon kvinnoförakt men dom verkar duktiga på att öka bränsleförbrukningen i alla fall!!! :???:

ett tipps:åk med när kvinnan kör ,hon kanske ligger på 5000rpm på trean eller 1300rpm på feman.
diesel bilar brukar dra minst runt 1900-2200rpm
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Någon som vet varför det inte finns målat ett grönt och blått fält på volvos varvmätare.
Detta finns i princip i alla lastbilar idag, Scanias nya R-serie har dess utom ett extra fält som tänds upp om du accelererrar på höga varv för att visa var det är ekonomiskt att köra.
av jumu01
spyan skrev:

När jag själv använder bilen så har jag nu en snittförbrukning på mellan 0.6-0.62/mil. Men nu är det så att jag är inte enväldig användare av bilen, då min sambo kör den också och jag vet inte hur hon lyckas höja snittförbrukningen till 0.68-0.69/mil. Tydligen måste hon köra som en "biltjuv". Är det någon annan här på forumet som upplevt samma sak som jag?

Inte för att jag har någon kvinnoförakt men dom verkar duktiga på att öka bränsleförbrukningen i alla fall!!! :???:

ett tipps:åk med när kvinnan kör ,hon kanske ligger på 5000rpm på trean eller 1300rpm på feman.
diesel bilar brukar dra minst runt 1900-2200rpm
Man skulle vilja installera en varvtalsregulator som gör att bilen max kan varva 3000rmp då någon annan använder den. :lol:
Synpunkterna hon har då jag åker med henne är att jag använder bilen mer?!? trots mina förmaningar att växla upp tidigt och att ligga på en växel högre än den gamla bensindrivna bilen.

Men man får väl ha förtröstan hon lär väl sig med tiden.
Användarvisningsbild
av S40-72
Min s40n 05 6vx drar bl 0.50-0.56.Långkörning varit nere på 0.44 (färddator)tankade blev det 0.47 vintervärmaren gick.Mina dubbfria nokian drar mindre änn sommardäcken p7 :( Färddator har visat 1300 till tomtank :) Skulle vilja ha 60l tank de hade ja på min s40 1.9d 99
Användarvisningsbild
av Tång
FiddeUBC skrev:Någon som vet varför det inte finns målat ett grönt och blått fält på volvos varvmätare.
Detta finns i princip i alla lastbilar idag, Scanias nya R-serie har dess utom ett extra fält som tänds upp om du accelererrar på höga varv för att visa var det är ekonomiskt att köra.

Har själv kört lastbil mellan Sverige och Norge, (Bergen) vilket går lite upp och ner, körde bara volvo dock, men dom hade också ECO-fält som de heter. och på volvos nya bilar så var de dioder som flytade sej, beroende på om motern var varm eller kall, och hur du körde bilen, för att hitta ett optimalt varvtal för bränsleförbrukning.

Detta är iofs jätte smart, men jag är glad så länge jag slipper ha de i min personbil också, känns inte så sport.
Användarvisningsbild
av mugge

Har motsvarande erfarenheter i vår familj. Jag tror skillnaden beror på att jag är intresserad av bilkörning förstår en del av hur man på snålaste sätt använder motorn medan hon är mindre intresserad och mindre tekniskt insatt. Ett exempel som gör skillnad är uppförsbacke. Särskilt om man kommer från en nerförsbacke tar jag lite extra fart och tillåter hastigheten att gå ner något på uppvägen. Motsatsen är att i uppförsbacken upptäcka att farten gått ner och då gasa upp tillbaka till tillåten hastighet.
av spyan
mugge skrev:

Har motsvarande erfarenheter i vår familj. Jag tror skillnaden beror på att jag är intresserad av bilkörning förstår en del av hur man på snålaste sätt använder motorn medan hon är mindre intresserad och mindre tekniskt insatt. Ett exempel som gör skillnad är uppförsbacke. Särskilt om man kommer från en nerförsbacke tar jag lite extra fart och tillåter hastigheten att gå ner något på uppvägen. Motsatsen är att i uppförsbacken upptäcka att farten gått ner och då gasa upp tillbaka till tillåten hastighet.

helt koreckt körning :-)-) så gör jag med ,man önskar ju att farthållaren blir lite smartare så den utnytjar nerför backar och inte full gasar så for det blir lite uppför !
när jag tok-snålkör så kan jag ligga på 0,39 i medel tack vare tim boxen. :)
av stoeten
Jag har kört ca 200 mil med dubbade vinterdäck.

När jag kör skärpt Eco hamnar jag runt 5.1 l/100 km, pendlingstrafik, 20% stad, 80 % landsväg. Detta kräver dock förvärmning med dieselvärmaren.
testade lite "eco-driving" häromdan, och det gick över förväntan faktiskt. Körde ca tio mil på 90-väg och lyckades komma ner i 0,39 l/mil... (2,0d utan trimbox) så det går ju att snåla om man vill.... men det är lätt att få förbrukningen åt andra hållet också... (D) är det nån som har uppmärksammat förbrukningen under tiden som partikelfiltret kör sin urbränning?
av mojja
Ni måste köra med ett ägg under pedalen. Min 2.0d med bsr optimering gick aldrig och jag upprepar aldrig under 0.7 i snitt på en tank.

Min nuvarande D5 har jag inte kommit under 0.85 i snitt än. Visst min bränslevärmare går minst 2 ggr om dagen oftast 3.
Ganska tung högerfot men inte extrem.
Förstår inte folk som lyckas med konststycket att köra 0.5l milen o.s.v måste vara en extremt tråkig körning ni ger er ut på för att få dessa siffror i snitt på en hel tank,

M.v.h mojja
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]

Välkommen ut i trafiken

Någon som vet var lågtrycksporten till[…]