timebandit skrev:Jag antar och hoppas att du återkopplar till oss sedan. Man vill ju gärna följa din historia hela vägen nu :)
Om jag kommer ihåg och om motorn lyckats svalna tillräckligt någon gång efter lunchtid så skall jag filma när jag startar min värmare och hur det låter inne i kupén samt motorrummet. Då kommer du troligen säga sedan: Aha, självklart! :)
Edit:
Glömde såklart av att gå ut å göra detta men nu har jag medvetet parkerat bilen på en vanlig p-ruta och inte i garaget så jag MÅSTE ut å flytta bilen sedan så om några få timmar går jag ut och gör det jag tidigare skrev :)
Edit igen: Tror 2 timmar räcker för motorn att tappa tillräckligt med värme. Går ut om en liten stund å kollar.
Hej!
Jag mailade ju säljaren igårkväll där jag förklarade mina problem och bad henne att ringa upp.
Något samtal fick jag inte med redan vid 09:30 hade jag fått ett mailsvar.
Hon hade pratat med servicekillarna och hon bad mig att lämna in den till en Volvoverkstad i närheten av mig så de fick kika på den och att verkstaden sedan kontaktade henne.
Jag ringde till Bilia Skövde och fick redan på att man kunde åka in på något som kallades "direktservice", ingen bokning utan löpandebandprincipen gällde där. Detta ställe gör endast "lättare" jobb, felkodsutläsning, nollning osv.
Då jag sedan tidigare hade lovat min kära mor att byta lite framvagnsstag, bromsar, stift samt oljeservice på hennes Passat idag så ställde hon upp och åkte in med bilen(ca 5mil).
Självfallet så lyckades moder pricka in lunchen så hon fick vänta. Turligt nog så var det inga andra före så efter lunchen så plockade de in min bil.
Mamma knallade över till en annan bilhandlare och passade på att provköra både en Golf samt en Passat medans hon väntade.
Sedan ringde de från serviceverkstaden och sa att "motorn var åtgärdad".
Jag fick ett samtal från min mor där hon rapporterade att hon skulle hämta bilen, jag blev ju väldigt nyfiken på vad "motorn åtgärdad" innebar!?
Tydligen så har de läst ut felkoder och det har visat sig att partikelfiltret har börjat att sätta igen, de har sedan tvångstkört regenereringen och löst det på så sätt?
Jag har bara fått det återberättat och jag har inget papper på vad de gjorde så uppgifterna är lite luddiga :D
Dieselvärmaren lämnade tydligen också någon "känd" felkod men detta var inget dom kunde köra något åt utan det var tvunget att bokas en tid på den vanliga serviceverkstaden.
Tid bokades, den första tiden var 11sep så först då får jag reda på vad felet är på dieselvärmaren är.
Serviceverkstaden hade tydligen varit i kontakt med "min" säljare angående partikelfilterproblemet och fått grönt ljus där, men vet fortfarande inte hur det ligger till med dieselvärmaren. Säljarens uppgifter skrevs in vid bokningen av servicen på dieselvärmaren så jag hoppas att det inte blir några bekymmer.