NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får se hur handlaren ställer sig till mitt problem, allt tyder på att det blir övertryck i partikelfiltret. Kan framkalla varningen genom att belasta bilen lite extra.

Dieselvärmaren får jag ej att starta, kanske har gjort för många försök?
Tänkte testa imorgonbitti när bilen har svalnat ordentligt.

Håll tummarna för att jag får bra hjälp ifrån handlaren.

Bilen är fullservad på Volvo sedan ny, senaste service för ca 400mil sedan.
Stefan1985 skrev:
Micce1980 skrev:
Stefan1985 skrev: Alu-fälg Spartacus 17
Bakre mittarmstöd m muggh
Borttag av motoremblem
Lågt sportchassi
Nyckelavst. kr-kudde pass

Vad innebär borttagning av motoremblem?
Det innebär just det att de "har tagit bort motoremblemet" eller snarare ej monterat det på fabrik. Du har alltså inte en kromad text med 2,0d på bakluckans nedre högra kant.

Du menar emblemet på bilden nedan?

Bild
Mjo det är vad jag vet att det betyder, kan ju ha fel så klart. Sen kan ju en annan satt dit ett i efterhand med. Hur som, trevlig kärra du hittat, fälgarna är trevliga på V50 med tycker jag. Var själv nära att köpa sådana begagnade för en mindre summa men det osade lite stulet så avböjde affären.
Stefan1985 skrev:Jag kom ca halvvägs hem då dök detta upp? Min vanliga tur.....

Bild
En vild gissning är att felet är en givare för Cruise control som sitter på någon av pedalerna.( bryter Cruise läget vid ex inbromsning ) :-S
Stefan1985 skrev:Får se hur handlaren ställer sig till mitt problem, allt tyder på att det blir övertryck i partikelfiltret. Kan framkalla varningen genom att belasta bilen lite extra.

Ahaa. Såg inte detta innan jag postade förra inlägget.
Jag antar och hoppas att du återkopplar till oss sedan. Man vill ju gärna följa din historia hela vägen nu :)

Om jag kommer ihåg och om motorn lyckats svalna tillräckligt någon gång efter lunchtid så skall jag filma när jag startar min värmare och hur det låter inne i kupén samt motorrummet. Då kommer du troligen säga sedan: Aha, självklart! :)

Edit:

Glömde såklart av att gå ut å göra detta men nu har jag medvetet parkerat bilen på en vanlig p-ruta och inte i garaget så jag MÅSTE ut å flytta bilen sedan så om några få timmar går jag ut och gör det jag tidigare skrev :)

Edit igen: Tror 2 timmar räcker för motorn att tappa tillräckligt med värme. Går ut om en liten stund å kollar.
Gjorde en liten inspelning till dig för en liten stund sedan. Tyvärr verkar inte ljudet höras så bra i kupén som det faktiskt gör annars men var så duktig att jag gick in till motorrummet också! :P Det går INTE att missa när värmaren är på.
Notera också temperaturen i DIM. Det går mycket bra att köra värmaren upp till 25 grader.
Värmaren rekommenderas att köras fullt 1 gång per månad inklusive sommarmånaderna när det är möjligt för att dom annars sotar igen mycket snabbare och det är faktiskt ett vanligt problem.
Har själv pratat med Volvo/Bilia och det finns inget serviceintervall på dessa för att det är dyrt att riva ner och renovera osv.

[youtube]W8lH4CZ9PZs[/youtube]
timebandit skrev:Jag antar och hoppas att du återkopplar till oss sedan. Man vill ju gärna följa din historia hela vägen nu :)

Om jag kommer ihåg och om motorn lyckats svalna tillräckligt någon gång efter lunchtid så skall jag filma när jag startar min värmare och hur det låter inne i kupén samt motorrummet. Då kommer du troligen säga sedan: Aha, självklart! :)

Edit:

Glömde såklart av att gå ut å göra detta men nu har jag medvetet parkerat bilen på en vanlig p-ruta och inte i garaget så jag MÅSTE ut å flytta bilen sedan så om några få timmar går jag ut och gör det jag tidigare skrev :)

Edit igen: Tror 2 timmar räcker för motorn att tappa tillräckligt med värme. Går ut om en liten stund å kollar.

Hej!

Jag mailade ju säljaren igårkväll där jag förklarade mina problem och bad henne att ringa upp.

Något samtal fick jag inte med redan vid 09:30 hade jag fått ett mailsvar.

Hon hade pratat med servicekillarna och hon bad mig att lämna in den till en Volvoverkstad i närheten av mig så de fick kika på den och att verkstaden sedan kontaktade henne.

Jag ringde till Bilia Skövde och fick redan på att man kunde åka in på något som kallades "direktservice", ingen bokning utan löpandebandprincipen gällde där. Detta ställe gör endast "lättare" jobb, felkodsutläsning, nollning osv.

Då jag sedan tidigare hade lovat min kära mor att byta lite framvagnsstag, bromsar, stift samt oljeservice på hennes Passat idag så ställde hon upp och åkte in med bilen(ca 5mil).

Självfallet så lyckades moder pricka in lunchen så hon fick vänta. Turligt nog så var det inga andra före så efter lunchen så plockade de in min bil.

Mamma knallade över till en annan bilhandlare och passade på att provköra både en Golf samt en Passat medans hon väntade.
Sedan ringde de från serviceverkstaden och sa att "motorn var åtgärdad".

Jag fick ett samtal från min mor där hon rapporterade att hon skulle hämta bilen, jag blev ju väldigt nyfiken på vad "motorn åtgärdad" innebar!?

Tydligen så har de läst ut felkoder och det har visat sig att partikelfiltret har börjat att sätta igen, de har sedan tvångstkört regenereringen och löst det på så sätt?

Jag har bara fått det återberättat och jag har inget papper på vad de gjorde så uppgifterna är lite luddiga :D

Dieselvärmaren lämnade tydligen också någon "känd" felkod men detta var inget dom kunde köra något åt utan det var tvunget att bokas en tid på den vanliga serviceverkstaden.

Tid bokades, den första tiden var 11sep så först då får jag reda på vad felet är på dieselvärmaren är.

Serviceverkstaden hade tydligen varit i kontakt med "min" säljare angående partikelfilterproblemet och fått grönt ljus där, men vet fortfarande inte hur det ligger till med dieselvärmaren. Säljarens uppgifter skrevs in vid bokningen av servicen på dieselvärmaren så jag hoppas att det inte blir några bekymmer.
[quote="timebandit"]Gjorde en liten inspelning till dig för en liten stund sedan. Tyvärr verkar inte ljudet höras så bra i kupén som det faktiskt gör annars men var så duktig att jag gick in till motorrummet också! :P Det går INTE att missa när värmaren är på.
Notera också temperaturen i DIM. Det går mycket bra att köra värmaren upp till 25 grader.
Värmaren rekommenderas att köras fullt 1 gång per månad inklusive sommarmånaderna när det är möjligt för att dom annars sotar igen mycket snabbare och det är faktiskt ett vanligt problem.
Har själv pratat med Volvo/Bilia och det finns inget serviceintervall på dessa för att det är dyrt att riva ner och renovera osv.

Grymt snällt med videon! :-)-)

Jag var tvungen att testa min nu ikväll efter att den har varit inne och antagligen "nollats". Den har faktiskt ändrat beteende lite, istället för att blinka "PÅ" tre gånger för att sedan slå om till "AV" så fortsätter den istället att blinka "PÅ", dock utan att starta värmaren.
Ja man kan tvångsköra en regenerering av partikelfiltret. Kan behövas om man kör för mycket korta sträckor men i regel vid dom miltalen du har så börjar nog filtret ändå sättas igen, på riktigt. Hoppas att dom byter det åt dig istället för att vela sedan. Bäst så.
För att tvätta ur filtret är inget som håller i längden för man får inte bort allt riktigt.

Det var ju otur med värmaren men skönt att du har garantin att falla tillbaks på. När värmaren väl sotat igen så är det helrenovering som gäller och inte bara byta enstaka komponent. För när man väl rivit ner det så snålar man inte in på några hundringar utan byter allt.
Som att byta svänghjul men inte koppling ungefär.

Våra V50 bilar har tyvärr ett "vanligt" problem med att styrenheten ger upp. Den kostar strax över 4000:- och ger tillfälliga problem i tid och otid och ger ingen specifik felkod på den dessvärre. Men som sagt, du har garantin att falla tillbaks senare också.

Hur länge väntade du på att värmaren inte startade? För uppstartningsfasen kan ta ca 2 minuter. Den gör en självdiagnos osv först innan den startar nämnligen. Och misslyckas den först så gör den ett nytt försök 30-60 minuter senare(Kommer inte ihåg exakt just nu).
Först när den ändras till OFF utan att startat så har den verkligen försökt utan att lyckas.
Finns flera orsaker till misslyckad start dessvärre men felkoderna är en liten fingerpekning.

Startar värmaren när motorn är igång då tro? Batteriet behöver också vara i bra kondition för att värmaren skall starta.

Söker du på dieselvärmare här på forumet så hittar du några trådar och några av mig med mina problem. Har haft min beskärda del med den jävla värmaren. Rivit ner skiten 4ggr innan jag fick ordning på det. Ja, jag snålade och bytte komponent för komponent! Så gör inte mitt misstag utan byt flamvakt, glödstift, stiftsil osv på samma gång! Be dom göra det när dom fixar den för problemet kommer snart annars ändå!
Även rengörning av brännkammaren behövs säkerligen.

För när garantin har gått ut och bevisbördan ligger på dig så blir det inte roligt och billigt och fixa den där värmaren. Motorn skall ju flyttas fram och det är trångt å jävligt att få ut värmaren och tillbaks osv. Så skjut hellre till några hundringar å få allt bytt direkt om dom inte vill bjuda på det.
För fungerar inte värmaren på vintern så kan det bli svårt att nå full motortemperatur vid -10 grader eller kallare och partikelfiltret gillar inte detta heller.
Sedan är det ju jäkligt skönt med en fungerade parkeringsvärmare å slippa skrapa rutorna :)

Just partikelfiltret och dess tillhörande skit och dieselvärmaren har jag haft mina bekymmer med men löst!
Idag fick jag första möjligheten att tvätta bilen lite på riktigt :D

Tycker det är först då man får en riktig uppfattning om hur skicket är. Jag klassas väl som en pedant som gillar att hålla puts på saker och ting men ska försöka att låta detta vara just den bruksbilan som den är :D Nördputsandet får jag lägga på Bmw:n i garaget.

Måste säga att jag är mycket positivt överraskad över skicket på Volvon, det märks att tidigare ägare har tagit hand om den!

Bjuder på några bilder såhär framåt kvällskvisten:

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Stefan1985, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121