NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Jag använder en Garmin Nuvi 660 och i min fd T5 -06 var det alltid klockren mottagning, den låste efter bara några sekunder osv. I min sambos MY08 så är det stora problem ovanför stereon. Så nej, det beror inte på rutan, och ja det har blivit ett problem på de senare modellåren.
Användarvisningsbild
av Jayhawk
Japp finns två sätt att komma undan detta problem iaf i min bil..

1. Stäng av radion/stereon - fast mottagningen blir inte 100% iaf

2. sätt GPSn vid A-stolpen så funkar den hur bra som helst.
av leito
Inga problem i min V50 2.0D -09 med någon av mina GPS er, Route 66, TomTom eller AktiveGPS. Synkar snabbt och stabilt. Däremot i min Sharan med eltrådar i vindrutan tar det lång tid innan de synkar in och ibland tom inte lyckas.
/L
av ErikJ
Har samma problem med en Garmin Nuvu 250 samt en Magellen eXplorist XL. eXploristen sitter monterad strax ovanför (höger) om stereon i vår S40 -08.
av LasseRe
Jag har hört att störningen kommer från CD-spelaren. Vissa GPS:er bl a Garmin blir då blockerade i antennmottagningen.

Man lär kunna isolera CD:n med metallfolie.
Annars montering av GPS:en till vänster bredvid A-stolpen.
Eller komplettera med extern, liten fyrkantig antenn, på magnetplatta, som kan gömmas i A-stolpens stoppning.

Jag har den sistnämnda lösningen och den fungerar mycket bra.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Väldigt många som påstår att mottagningsproblemet inte har med vindrutan att göra. Då undrar man ju var kompetensnivån hos dessa ligger någonstans. Volvo själva har gått ut med att det går inte att använda sig av en GPS utan extern antenn i nya Volvobilar på grund av ett värmeavvisande nät i vindrutan. Extern antenn är alltså det som gäller om man inte köper Volvos Garmin GPS, som då får sin mottagning via GPS-antennen i "hajfenan" på taket. Den är förresten bara en dummy på de bilar som inte har GPS från fabrik. Detta går heller inte att eftermontera.
Användarvisningsbild
av hozz
Volvo själva har gått ut med att det går inte att använda sig av en GPS utan extern antenn i nya Volvobilar på grund av ett värmeavvisande nät i vindrutan.
Nya Volvobilar = 2011?

Själv har jag en Navigon 8450 Live monterad med Broditfäste till höger på stereokonsolen, alltså väldigt lågt placerad. Detta funkar klockrent med den interna GPS mottagningen utan att koppla extern anslutning.
av LasseRe
Jag råkade ut för något märkligt häromdan. Samma dag som jag skulle ut på en långresa med bil ville GPS:en inte hitta några satelliter. Jag har en Garmin 760, monterad mitt på instrumentbrädan och en extern antenn i A-stolpen. Det har fungerat bra i flera år. Nu när jag hade problem, så kopplade jag ur den externa antennen och genast började GPS:en hitta satelliter. I flera veckor har jag nu åkt runt i Europa utan den externa antennen ikopplad och allt fungerar,, trots mina tidigare dåliga erfarenheter som gjorde att jag köpte en extern antenn. Vet inte vad man kan dra för slutsatser av detta.
av blådåren
Gå in i gps-menyn ock kolla skillnaden med ansluten anten resp utan!!.
Du kommer få mottagning även utan extern antenn, men blir MYCKET bättre med extern !!
Gör dock mest skillnad i städer!! (höga bygnader).
av blådåren
PhotoJoe skrev:Väldigt många som påstår att mottagningsproblemet inte har med vindrutan att göra. Då undrar man ju var kompetensnivån hos dessa ligger någonstans. Volvo själva har gått ut med att det går inte att använda sig av en GPS utan extern antenn i nya Volvobilar på grund av ett värmeavvisande nät i vindrutan. Extern antenn är alltså det som gäller om man inte köper Volvos Garmin GPS, som då får sin mottagning via GPS-antennen i "hajfenan" på taket. Den är förresten bara en dummy på de bilar som inte har GPS från fabrik. Detta går heller inte att eftermontera.

"Råkade" montera en gps i en my -11 och glömde antennen!!, fick mottagning men kunden kom tillbaka och sa att mottagningen var vabblig!.
Monterade som vanligt en extern antenn vid a-stolpen och det funkade perfa!!.

Ja !?, om man INTE beställer sin nya bil med gps, så sitter det INTE en gps-antenn i bilen, vilken nyhet... :roll:

Funkar dock utmärkt att eftermontera då antennen matas med en vanlig 5v-spänning aktivt!!!, dock får man fixa anslutningarna själv volvo inte klarar att implementera ny kabelstam efteråt...
Kontakt-typen heter "fakra" , kolla bara vilken färg det är på kontakthuset!, kontakten som sådan är eg samma..
Senast redigerad av 1 blådåren, redigerad totalt 0 gånger.

Slog om till 12000 mil idag. I år blir det i[…]

Vilken mjukvara har ni?

I min bil tänds inte alltid innerbelysningen […]

Balans ljudsystem

Varit lite orolig iom denna tråd då […]

Sök här på jagrullar på &quo[…]